Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο νέας έκδοσης ψηφιακού ομολόγου ο Ρίχαρντ Τεϊχμάιστερ

Όταν τον περασμένο Απρίλιο η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ανακοίνωσε την πρώτη ψηφιακή έκδοση ομολόγου, ύψους 100 εκατ. ευρώ, σε δημόσια πλατφόρμα blockchain, η κίνηση αυτή περιγράφηκε ως πιθανώς αντίστοιχης σημασίας για την αγορά με την αποστολή του πρώτου e-mail. Διότι τη στιγμή που το πρώτο e-mail «έφυγε» προς τον παραλήπτη του, οι περισσότεροι δεν μπορούσαν ίσως να φανταστούν τον τρόπο με τον οποίο αυτή η νέα τεχνολογική δυνατότητα θα άλλαζε την ανθρώπινη επικοινωνία, καταργώντας ουσιαστικά τα μηχανήματα φαξ και ελαχιστοποιώντας την παραδοσιακή αλληλογραφία. Το αν η ψηφιακή έκδοση ομολόγου στο blockchain προκαλέσει μακροπρόθεσμα στην αγορά αντίκτυπο αντίστοιχο με αυτόν του πρώτου email στην επικοινωνία, μένει να φανεί στο μέλλον. Ωστόσο, αυτή η πρώτη έκδοση σίγουρα ανέδειξε τον ρόλο που η τεχνολογία του blockchain ενδέχεται να παίξει στον χρηματοοικονομικό κλάδο στο μέλλον, «ταράζοντας τα νερά» ως προς τις παραδοσιακές διαδικασίες, σε μια αγορά ομολόγων μεγέθους 119 τρισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως (2021, SIFMA).

Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Ρίχαρντ Τεϊχμάιστερ (Richard Teichmeister), επικεφαλής χρηματοδοτήσεων, νέων προϊόντων και ειδικών συναλλαγών στο Τμήμα Κεφαλαιαγορών της ΕΤΕπ, η οποία είναι η τράπεζα της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι ο μεγαλύτερος πολυμερής χρηματοπιστωτικός οργανισμός στον κόσμο, αφήνει ανοιχτή την πιθανότητα έκδοσης και νέου ψηφιακού ομολόγου. Επισημαίνει πάντως πως η δεύτερη αυτή έκδοση δεν αποκλείεται να έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από την πρώτη.

O κ.Τεϊχμάιστερ ξεκαθαρίζει πως θα ήταν πρώιμο να μιλήσει για το πότε θα μπορούσε να εκδοθεί το νέο ψηφιακό ομόλογο, δεδομένου ιδίως ότι βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικές ρυθμιστικές πρωτοβουλίες της ΕΕ για τη νέα εποχή των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, όπως το Πιλοτικό Καθεστώς για Υποδομές Αγοράς βασισμένες στο Κατανεμημένο Καθολικό (Pilot Regime for market infrastructures based on distributed ledger technology- DLT). Μπορεί ο όρος DLT, που σχετίζεται με την τεχνολογία του blockchain, να ακούγεται πολύ τεχνικός έως …ακατάληπτος, αλλά η εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας θεωρείται από πολλούς πως έχει τη δυνατότητα να αλλάξει επαναστατικά τον τρόπο λειτουργίας των χρηματοπιστωτικών αγορών και του τραπεζικού τομέα -εξ ου και η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Πιλοτικό Καθεστώς, η οποία, κατά τον κ.Τεϊχμάιστερ, εκτιμάται ότι θα τεθεί σε ισχύ μέχρι το τέλος του 2022.

Αναλυτικότερα, σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε σχέση με το αν θα υπάρξει δεύτερη έκδοση ψηφιακού ομολόγου από την ΕΤΕπ στο μέλλον, ο κ.Τεϊχμάιστερ απαντά: «Πιθανότατα ναι, αλλά δεν γνωρίζουμε πότε. Για την πρώτη έκδοση (σ.σ. είχε βασιστεί στην πλατφόρμα blockchain του κρυπτονομίσματος Ethereum και μετείχαν σε αυτή ως επικεφαλής διαχειριστές οι Goldman Sachs, Βanco Santander και Societe Generale) χρειαστήκαμε ενάμιση χρόνο. Ελπίζω πως δεν θα διαρκέσει τόσο (η διαδικασία) για τη follow-up συναλλαγή. Δεδομένου ωστόσο ότι τώρα αναμένουμε το Πιλοτικό Καθεστώς DLT της ΕΕ, ίσως υπάρχουν λόγοι για να καθυστερήσουμε αυτή τη συναλλαγή, μέχρι να τεθεί σε ισχύ το καθεστώς αυτό. Είναι πολύ νωρίς για να ειπωθεί κάτι αυτή τη στιγμή».

Ως προς τυχόν νέα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει το νέο ομόλογο, το υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΤΕπ εξηγεί: «Η πρώτη συναλλαγή ήταν σε ευρώ, αλλά θα μπορούσαμε να κοιτάξουμε κι άλλα νομίσματα. Η πρώτη συναλλαγή αφορούσε σε ομόλογο μηδενικού τοκομεριδίου (zero-coupon bond), αλλά θα μπορούσαμε τώρα να δούμε κι άλλους τύπους ομολόγων, ομολόγων που πληρώνουν πραγματικά τόκο κατά τη διάρκεια της ζωής του ομολόγου. Και τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε μια εναλλακτική στα CBDCs (Ψηφιακά Νομίσματα Κεντρικών Τραπεζών), που θα ήταν να φέρουμε το ρευστό στο blockchain. Γιατί η ομορφιά αυτής της τεχνολογίας είναι η ταχύτητα και η αποδοτικότητα με τις οποίες μπορείς να εκτελέσεις και να διακανονίσεις συναλλαγές (…) Όταν έχεις το ομόλογο ψηφιοποιημένο και το ρευστό ψηφιοποιημένο, όλα μπορούν να γίνουν σε δευτερόλεπτα. Άρα, αυτά είναι κάποια από τα στοιχεία που έχει νόημα να διερευνηθούν περαιτέρω, ώστε να δούμε πώς θα μπορούσαν να συνδυαστούν μεταξύ τους και τι θα μπορούσε εύλογα να γίνει ως το επόμενο βήμα».

Ο κ.Τεϊχμάιστερ εξηγεί ακόμα ότι ο λόγος που για το πρώτο ομόλογο επελέγη η δημόσια πλατφόρμα blockchain του Ethereum, η δεύτερη δημοφιλέστερη μετά του Bitcoin, ήταν γιατί οι εκδότες θέλησαν να κάνουν εύκολη τη συμμετοχή των επενδυτών. Αυτό δεν σημαίνει όμως, διευκρινίζει, ότι στο μέλλον δεν θα μπορούσαν να εξεταστούν και άλλες εναλλακτικές. Για παράδειγμα, λαμβανομένων υπόψη των ρυθμιστικών απαιτήσεων για τις οικονομικές συναλλαγές (όπως οι κανονισμοί τύπου «γνώριζε τον πελάτη σου»), υπάρχουν επιχειρήματα για τη χρήση στο μέλλον ενός ιδιωτικού blockchain αδειοδοτημένης πρόσβασης, όπου θα ήταν πολύ εύκολο να γνωρίζεις ποιος είναι ο επενδυτής (σε αντίθεση με τη δημόσια πλατφόρμα blockchain, στην οποία υπάρχει μεγαλύτερη ανωνυμία και η ταυτοποίηση των πελατών είναι πιο πολύπλοκη υπόθεση).

«Η τεχνολογία του blockchain μπορεί να “επαναστατικοποιήσει” τη λειτουργία των χρηματοοικονομικών αγορών»

Κατά τον κ.Τεϊχμάιστερ, η τεχνολογία του blockchain μπορεί να «επαναστατικοποιήσει» τη λειτουργία των χρηματοοικονομικών αγορών, καθώς πέραν της αυξημένης ταχύτητας και αποδοτικότητας και της μείωσης του ρίσκου που συχνά συνδέεται με τις οικονομικές συναλλαγές, θα φέρει και σημαντικό περιορισμό του κόστους -όταν γίνει mainstream (κύρια τάση). «Προφανώς, στην αρχή θα υπάρχει μεγαλύτερο κόστος, το επενδυτικό κόστος, προκειμένου να οικοδομηθεί, να αναπτυχθεί και να εφαρμοστεί η τεχνολογία. Στη συνέχεια όμως, όταν η τεχνολογία γίνει mainstream, θα απλοποιήσει πολύ τις σήμερα κοστοβόρες διαδικασίες σε επίπεδo middle και back office» υπογραμμίζει.

Πάντως, πολλά μένει να γίνουν σε επίπεδο ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς λίγες χώρες -όπως για παράδειγμα η Γαλλία- έχουν ήδη εισάγει στη νομοθεσία τους σχετικές ρυθμίσεις (η Γαλλία το έπραξε το 2017 και στη συνέχεια επικαιροποίησε τη σχετική νομοθεσία το 2019). Όπως εξηγεί ο κ.Τεϊχμάιστερ, στις περισσότερες χώρες της ευρωπαϊκής ηπείρου, ένα ομόλογο προσδιορίζεται από ένα έγγραφο που αντιπροσωπεύει το χρέος, το οποίο πρέπει να υπάρχει σε φυσική μορφή και να υπογράφεται από τον εκδότη. «Χωρίς τέτοιο έγγραφο, το χρέος δεν υπάρχει νομικά και άρα δεν υπάρχει και το ομόλογο» παρατηρεί και προσθέτει ότι, πέραν της γαλλικής νομοθεσίας, που επέτρεψε την έκδοση του πρώτου ψηφιακού ομολόγου, άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η ύπαρξη πλέον της δυνατότητας των Ψηφιακών Νομισμάτων Κεντρικών Τραπεζών (CBDCs), κάτι το οποίο «το Ευρωσύστημα μελετά πολύ εντατικά. Αυτό θα συμβεί στα επόμενα τέσσερα έως πέντε χρόνια, οπότε ένας αριθμός κεντρικών τραπεζών πειραματίζεται με τα CBDCs» καταλήγει._

Αλεξάνδρα Γούτα

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Kοινωνικός Τουρισμός 2024 – 2025: Τα νέα κριτήρια μοριοδότησης των δικαιούχων

Αντίστροφη μέτρηση μετρά για τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης για το νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για την περίοδο 2024 – 2025, αρχής γενομένης από αυτό το καλοκαίρι.

Τα βασικά σημεία της εν λόγω ΚΥΑ αποκάλυψε χθες το newsit.gr σε ο,τι έχει κυρίως να κάνει με το ύψος της επιδότησης στους 300.000 ωφελούμενους και δικαιούχους του κοινωνικού τουρισμού από το φετινό καλοκαίρι μέρχι τον Ιούνιο του 2025.

Νεότερες πληροφορίες διευκρινίζουν ακριβώς τα κριτήρια της μοριοδότησης.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του newsit.gr, τα κριτήρια της μοριοδότησης θα έχουν ως εξής:

– Ιδιότητα ΑμεΑ σε ποσοστό 50% και άνω: 50 μόρια

– Ιδιότητα μονογονέα: 10 μόρια

– Αριθμός ανηλίκων τέκνων (ηλικίας έως 18 μηνών): 15 μόρια για κάθε τέκνο

Κρίσιμος χρόνος συνδρομής των παραπάνω κριτηρίων είναι ο χρόνος λήξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής στη δημόσια πρόσκληση.

– Ύψος ετήσιου συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, ανεξαρτήτως από την πηγή της προέλευσής του, πραγματικού και τεκμαρτού, του φορολογικού έτους 2022, ως εξής:

-έως 10.000,99 ευρώ: 30 μόρια

– από 10.001,0 έως 20.000,99 ευρώ: 20 μόρια,

– Από 20.001,00 έως 30.000,000 ευρώ: 10 μόρια.

-Νέος δικαιούχος ή δικαιούχος που συμμετείχε αλλά δεν επελέγη λόγω μοριοδότησης στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού περιόδων 2022 – 2023 και 2023 – 2024 της ΔΥΠΑ: 20 μόρια.

Επιλεγόμενοι από τη διαδικασία μοριοδότησης είναι εκείνοι οι δικαιούχοι που συγκεντρώνουν τη μέγιστη βαθμολογία μέχρι πληρώσεως αθροιστικά με τους ωφελούμενους του προβλεπόμενου αριθμού.

Μετά τη μοριοδότηση οι δικαιούχοι κατατάσσονται σε προσωρινό Μητρώο Δικαιούχων – Ωφελουμένων, στο οποίο αναγράφονται:

– Ο κωδικός αριθμός της αίτησης συμμετοχής τους, τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΦΜ και τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΜΚΑ

– Τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΜΚΑ των ωφελουμένων μελών ανά δικαιούχο

– Τα μόρια που αντιστοιχούν σε καθένα από τα κριτήρια μοριοδότησης, ο συνολικός αριθμός μορίων, η σειρά κατάταξης των δικαιούχων με βάση τη συνολική μοριοδότηση των κριτηρίων. Ο αριθμός κατάταξης των ωφελουμένων είναι ίδιος με τον αριθμό κατάταξης των δικαιούχων.

– Ένδειξη για την έκδοση της επιταγής κοινωνικού τουρισμού για τους επιλεγόμενους δικαιούχους και τους ωφελούμενους αυτών που πληρούν τις προϋποθέσεις.

Για τους υποψηφίους που δεν πληρούν ή που δεν αποδεικνύεται ότι πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, όπως αυτές εξειδικεύονται από τη δημόσια πρόσκληση, συντάσσεται προσωρινός πίνακας αποκλειομένων, με αναφορά του λόγου αποκλεισμού τους.

Μέλη που δηλώθηκαν ως ωφελούμενα στην αίτηση, χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις, δεν θα ληφθούν υπόψιν κατά την κατάρτιση του προσωρινού μητρώου δικαιούχων – ωφελουμένων, αλλά θα συμπεριληφθούν σε ξεχωριστό μητρώο αποκλειόμενων μελών.

Το προσωρινό μητρώο δικαιούχων – ωφελουμένων και οι προσωρινοί πίνακες αποκλειόμενων αιτούντων και μελών αναρτώνται στον ιστότοπο της ΔΥΠΑ.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: Έσπασε το «φράγμα» των 3 εκατομμυρίων οικονομικά μη ενεργών πολιτών στην Ελλάδα

Έσπασε το Μάρτιο για πρώτη φορά το «φράγμα» των 3 εκατομμυρίων οικονομικά μη ενεργών πολιτών (συνταξιούχοι κλπ.), σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Οικονομικά μη ενεργοί είναι τα άτομα που δε χαρακτηρίζονται απασχολούμενοι ή άνεργοι, δηλαδή κατά βάση οι συνταξιούχοι και ανήλθαν στους 2.966.414.

Παράλληλα, προμημονιακά επίπεδα έπεσε το πλήθος των ανέργων σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Μάρτιο του 2024.

Συγκεκριμένα, βάσει των μετρήσεων της ΕΛΣΤΑΤ, οι άνεργοι έπεσαν στους 492.867 το Μάρτιο του 2024.

Μία αναδρομή στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα προηγούμενα χρόνια και πιο συγκεκριμένα το Μάρτιο του 2010 (δηλαδή δύο μήνες πριν ψηφιστεί το πρώτο Μνημόνιο) δείχνει πως οι άνεργοι ανερχόνταν σε 576.399 ενώ το Μάρτιο του 2009 (δηλαδή δεκατέσσερις μήνες πριν το πρώτο Μνημόνιο) ανερχόνταν σε 446.559.

Παράλληλα, οι απασχολούμενοι το Μάρτιο του 2024 (4.325.848 ) είναι περισσότεροι από οποιονδήποτε αντίστοιχο μήνα μετά το 2010.

Εξαιρετικά κρίσιμο είναι και ένα ακόμα στοιχείο: το πλήθος του εργατικού δυναμικού, δηλαδή των άθροισμα των απασχολούμενων και ανέργων. Το Μάρτιο του 2024, ανήλθε στους 4.818.715. Πρόκειται για το υψηλότερο πλήθος μετά το Μάρτιο του 2013.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του νέου επικουρικού ταμείου – Τι θα σημάνει για ασφαλισμένους και αγορές

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) με συνέπειες τόσο για τα αποθεματικά των ασφαλισμένων όσο και της αγοράς κεφαλαίων αφήνει επικείμενη εξαγγελία για “αυτόνομη επενδυτική λειτουργία”, σύμφωνα με παράγοντες της κοινωνικής ασφάλισης με γνώση του θέματος με τις οποίες ήλθε σε επαφή το newsit.gr.

Υπενθυμίζεται πως χθες (12.5.2024) ο Υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε πως «στο ΤΕΚΑ έχουν ήδη εγγραφεί πάνω από 350.000 άτομα τα οποία έχουν εγγραφεί και σχεδόν 150.000 επιχειρήσεις που τους απασχολούν, ενώ τα υπό διαχείριση κεφάλαια είναι ακόμα σχετικά χαμηλά, περίπου 140 εκατ. ευρώ – ποσό που αυξάνει με γοργούς ρυθμούς». «Αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται το default χαρτοφυλάκιο για τους ασφαλισμένους του ΤΕΚΑ και χρειάζεται μια νομοθετική ρύθμιση που θα φέρουμε σύντομα στη Βουλή για να μεταφερθούν τα κεφάλαια του Ταμείου από το Κοινό Κεφάλαιο της Τράπεζας της Ελλάδος και να ξεκινήσει η αυτόνομη επενδυτική λειτουργία του ΤΕΚΑ», σημείωσε.

Αξιόπιστες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει -αν όχι την έξοδο του ΤΕΚΑ από το καθεστώς του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (πράγμα το οποίο θεωρείται από τις ίδιες πηγές εξαιρετικά δύσκολο)- την ρητή εξαίρεση του, όπως για παράδειγμα με το Enterprise Greece.

Σε αυτή την περίπτωση, το ΤΕΚΑ θα έμενε μεν υπό την εποπτεία του Δημοσίου (και θα παρέμεναν οι εγγυήσεις του Δημοσίου για το ύψος των μελλοντικών επικουρικών συντάξεων), πλην όμως θα λειτουργούσε σαν ιδιωτικός φορέας σε σχέση με το καθεστώς προσλήψεων, αμοιβών και επενδύσεων αποθεματικών.

Συγκεκριμένα, μία τέτοια ενδεχόμενη εν μέρει «ιδιωτικοποίηση» του ΤΕΚΑ θα έφερνε τις εξής συνέπειες.

  1. Την «αποδέσμευση» των ρευστών διαθεσίμων του ΤΕΚΑ από την Τράπεζα της Ελλάδας, στην οποία είναι υποχρεωμένο ως φορέας της γενικής κυβέρνησης να τα αποταμιεύει.
  2. Την δυνατότητα επένδυσης των αποταμιεύσεων του ΤΕΚΑ (από τις εισφορές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών) έως και του 100% σε μετοχές και ομόλογα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο newsit.gr πως το πιθανότερο με βάση τις διεθνείς καλύτερες πρακτικές – σενάριο προβλέπει επένδυση του 60% των αποθεματικών σε μετοχές (το μεγαλύτερο μέρος των οποίων σε ελληνικές στην περίπτωση του ΤΕΚΑ) και το άλλο 40% σε ομόλογα.
  3. Την πρόσληψη προσωπικού εκτός ΑΣΕΠ και την αμοιβή του εκτός ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου, δηλαδή με όρους ιδιωτικού τομέα.

Αντίθετα, με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, το ΤΕΚΑ ως φορέας της γενικής κυβέρνησης είναι υποχρεωμένος να έχει κατατεθειμένο το σύνολο των ρευστών διαθεσίμων του στην ΤτΕ και να επενδύει το 77% αυτών στο Κοινό Κεφάλαιο, σε καταθέσεις και ελληνικά κρατικά ομόλογα, ενώ το 23% μόνο μπορεί να επενδυθεί σε κινητές αξίες.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ