Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κωστής Χατζηδάκης: Έρχεται νομοσχέδιο για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ

Νομοσχέδιο για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ προαναγγέλλει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνει ότι ο ΕΦΚΑ, όπως σχεδιάστηκε από την αρχή, είναι ένας βαρύς, δυσκίνητος δημόσιος οργανισμός. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζει ότι το νομοσχέδιο θα αντιμετωπίζει τη δυσκινησία, τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη, ενώ σημειώνει ότι τα κύρια χαρακτηριστικά του θα είναι η εισαγωγή νέων μεθόδων μάνατζμεντ και η μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων.

«Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια, εντός της συνταγματικής φυσικά νομιμότητος, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να μην υπηρετεί τον εαυτό του, αλλά τους πολίτες! Δεν συμβιβάστηκα ούτε στα υπόλοιπα υπουργεία που πέρασα μέχρι τώρα, δεν θα συμβιβαστώ και εδώ! Στόχος είναι ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκός ΕΦΚΑ» αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός Εργασίας, προσθέτοντας ότι όλες οι ρυθμίσεις θα εξυπηρετούν τελικά τους πολίτες, κάνοντας ταυτόχρονα πιο εύκολη την καθημερινότητα των υπαλλήλων.

Σκιαγραφώντας το πλαίσιο που θα κινούνται οι ρυθμίσεις του επικείμενου νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρεται συγκεκριμένα σε μία νέα μέθοδο μάνατζμεντ, που ήδη εφαρμόζεται και είναι ο «Πύργος Ελέγχου» του ΕΦΚΑ, «ένα ηλεκτρονικό εργαλείο δουλειάς, με το οποίο η διοίκηση του ΕΦΚΑ μπορεί σε πραγματικό χρόνο να διαπιστώνει την αποδοτικότητα των υπαλλήλων και να παίρνει τις αντίστοιχες αποφάσεις».

«Με το νέο σύστημα αυτό, θα συνδυάζονται η στοχοθεσία και τα αποτελέσματα της δουλειάς. Και όσοι δεν δουλεύουν αποτελεσματικά, θα πρέπει να εξηγούν πλέον “γιατί”. Αντίστοιχης φιλοσοφίας ρυθμίσεις θα υπάρχουν σε ολόκληρο το νομοσχέδιο» εξηγεί ο υπουργός Εργασίας, επαναλαμβάνοντας ότι, σε κάθε περίπτωση, «η αρχή μας είναι μία: Δεν υπάρχουν οι πολίτες για τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ για τους πολίτες!».

Πέραν, όμως, από τις δράσεις για τον ΕΦΚΑ, ο κ. Χατζηδάκης απαριθμεί και τις δράσεις κοινωνικής πολιτικής που θα υλοποιήσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως επισημαίνει, διασφαλίστηκαν 2,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και, αν προστεθούν «στα κονδύλια αυτά και τα χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, τότε αθροιστικά θα προσεγγίσουν τα 5 δισ. ευρώ οι πόροι του υπουργείου για το μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ελλάδα όλες τις τελευταίες δεκαετίες!». Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, εκτός από την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ, «στις βασικές προτεραιότητες είναι η προώθηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία είναι ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, καθώς αποτελεί εγγύηση για την τήρηση των ωραρίων των εργαζομένων. Επίσης, τα προγράμματα κατάρτισης, στα οποία για πρώτη φορά δίνεται 1 δισ. ευρώ και αφορούν μισό εκατομμύριο εργαζόμενους και ανέργους. Τα προγράμματα για τις λεγόμενες “ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης” αξίας 540 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα δημιουργήσουμε περισσότερες από 74.000 νέες θέσεις εργασίας. Ειδικά, για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα υπάρχουν πολύ περισσότερες δράσεις στο νέο ΕΣΠΑ. Τέλος, διασφαλίσαμε και 500 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, με τον Προσωπικό Βοηθό για τα άτομα με αναπηρία και την Κάρτα Αναπηρίας να είναι δύο από τις σημαντικότερες πολιτικές που προβλέπονται».

«Κάνουμε, λοιπόν, κοινωνική πολιτική για τους πολλούς» σχολιάζει.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης απαντά και για το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου μισθού το 2022, λέγοντας το εξής: «Βλέποντας ότι η οικονομία μπαίνει σε θετική τροχιά και παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι υπέστησαν μεγάλη πίεση την τελευταία δεκαετία, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει ένα κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης στους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα αυτούς που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό! Πάντοτε, βέβαια, στα πλαίσια των αντοχών της οικονομίας. Είναι νωρίς να μιλήσουμε ακόμα πιο συγκεκριμένα. Η διαδικασία θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, στη δημοσιογράφο Γεωργία Μπάρλα, για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερ: Κύριε Χατζηδάκη, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων;

Απ: Πέρα από όσα είχαν γίνει από τον Γ. Βρούτση, τους τελευταίους εννέα μήνες, έχουμε προσπαθήσει να δράσουμε πολυεπίπεδα: η απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων με το νόμο 4798, ο συντονιστής με την ομάδα έργου για την απονομή των συντάξεων, οι 3.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στον ΕΦΚΑ, η ειδική ομάδα για τις διαδοχικές συντάξεις στο «πράσινο» κτίριο του ΕΦΚA. Όλα αυτά έχουν ξεκινήσει ήδη να παράγουν αποτελέσματα.

Στην προσπάθεια αυτή τις επόμενες μέρες θα «πέσουν» και οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές. Ξεκίνησε να βοηθάει παράλληλα ο ηλεκτρονικός «πύργος ελέγχου» που εγκαταστήσαμε για την έκδοση των συντάξεων, μέσω του οποίου ο ΕΦΚΑ μπορεί να βλέπει ποια Διεύθυνση και ποιοι υπάλληλοι δουλεύουν και ποιοι όχι. Και μας βοήθησε να δούμε ότι, ενώ έχουμε περίπου 800 εισηγητές στον ΕΦΚΑ που εκδίδουν συντάξεις, το καλύτερο 1/4 από αυτούς βγάζει περίπου 40-45 συντάξεις το μήνα και το χειρότερο 1/4 βγάζει μόνο 2 συντάξεις το μήνα!

Αφού είδαμε αυτά τα στοιχεία, βάλαμε το στόχο ο κάθε εισηγητής να βγάζει τουλάχιστον 3 συντάξεις κάθε εργάσιμη μέρα ή 60 περίπου το μήνα. Στόχος μας λοιπόν με όλες τις δράσεις που σας περιέγραψα είναι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 να εξαλείψουμε το στοκ των εκκρεμών κύριων συντάξεων!

Ερ: Επομένως, θεωρείτε ότι με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε και μία απάντηση στους θεσμούς για την καθυστέρηση της πληρωμής των συντάξεων;

Απ: Δεν περιμένουμε τις Βρυξέλλες και κανέναν άλλον, για να αντιληφθούμε τη σπουδαιότητα της απονομής των συντάξεων. Είναι αλήθεια ότι το πρόβλημα οξύνθηκε με την προηγούμενη κυβέρνηση από το 2016 και μετά, αλλά δεν θέλω να επικαλούμαι δικαιολογίες, διότι η καθυστέρηση στην πληρωμή των συντάξεων το 2021 στην Ελλάδα της Ευρώπης είναι απλά ντροπή. Και γι’ αυτό το λόγο, η αντιμετώπιση του ζητήματος είναι, ούτως ή άλλως, απόλυτη προτεραιότητα για εμάς.

Επειδή λοιπόν θέλουμε να είμαστε πρωτίστως εντάξει απέναντι στους συνταξιούχους σε σχέση με την απονομή των συντάξεών τους, αλλά και απέναντι στο σύνολο των ασφαλισμένων, θα φέρουμε σύντομα νομοσχέδιο για το συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Ο ΕΦΚΑ, όπως σχεδιάστηκε από την αρχή, είναι ένας βαρύς, δυσκίνητος δημόσιος οργανισμός.

Για να μην ξεκινήσουν οι γνωστές ανοησίες, δηλώνω εκ των προτέρων ότι δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση! Ούτε καν για κάτι παραπλήσιο! Μιλάω για ένα νομοσχέδιο που θα αντιμετωπίζει τη δυσκινησία, τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Μιλάω για εισαγωγή νέων μεθόδων μάνατζμεντ. Μιλάω για μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων και λιγότερα «σούρτα-φέρτα» ανάμεσα στο υπουργείο και στον ΕΦΚΑ.

Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια, εντός της συνταγματικής φυσικά νομιμότητος, προκειμένου ο ΕΦΚΑ να μην υπηρετεί τον εαυτό του, αλλά τους πολίτες! Δεν συμβιβάστηκα ούτε στα υπόλοιπα υπουργεία που πέρασα μέχρι τώρα, δεν θα συμβιβαστώ και εδώ! Στόχος είναι ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκός ΕΦΚΑ. Σε λίγο καιρό θα παρουσιάσουμε όλες τις ρυθμίσεις εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, που θα κάνουν καλύτερη τη ζωή των υπαλλήλων του και ακόμη περισσότερο εκείνη των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων!

Ερ: Όταν λέτε νέες μέθοδοι μάνατζμεντ, τι εννοείτε;

Απ: Μία από αυτές είναι ο «Πύργος Ελέγχου» του ΕΦΚΑ, για τον οποίο ήδη σας μίλησα. Ένα ηλεκτρονικό εργαλείο δουλειάς, με το οποίο η διοίκηση του ΕΦΚΑ μπορεί σε πραγματικό χρόνο να διαπιστώνει την αποδοτικότητα των υπαλλήλων και να παίρνει τις αντίστοιχες αποφάσεις. Ο ΕΦΚΑ θα σταματήσει να λειτουργεί στο «περίπου». Με το νέο σύστημα αυτό, θα συνδυάζονται η στοχοθεσία και τα αποτελέσματα της δουλειάς. Και όσοι δεν δουλεύουν αποτελεσματικά, θα πρέπει να εξηγούν πλέον «γιατί».

Αντίστοιχης φιλοσοφίας ρυθμίσεις θα υπάρχουν σε ολόκληρο το νομοσχέδιο, το οποίο σας ανέφερα. Ρυθμίσεις που θα εξυπηρετούν τελικά τους πολίτες, κάνοντας ταυτόχρονα πιο εύκολη την καθημερινότητα των υπαλλήλων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αρχή μας είναι μία: Δεν υπάρχουν οι πολίτες για τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ για τους πολίτες!

Ερ: Μιλάτε δηλαδή εμμέσως για τις 443 εκκρεμείς συντάξεις χηρείας του ΝΑΤ;

Απ: Το θέμα αυτό θα κλείσει τις αμέσως επόμενες μέρες. Έχουν πραγματικά χίλια δίκια όλες αυτές τις κυρίες, οι οποίες περιμένουν τόσο καιρό τις συντάξεις των θανόντων συζύγων τους! Και δεν είναι διατεθειμένες να ακούν στενοκέφαλες δικαιολογίες.

Είμαστε αποφασισμένοι να σταθούμε δίπλα στον ανυπεράσπιστο πολίτη. Και γι’ αυτό το λόγο, μου φαίνεται ακατανόητη η αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα, η οποία είναι τελικά μία «πολιτική χορηγία» στην κυβέρνηση. Επιλέγουν μεταξύ 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων και συνταξιούχων και μερικών δεκάδων υπαλλήλων, να ταχθούν με τις δεκάδες των υπαλλήλων, υπηρετώντας τελικά «αραχνιασμένα δόγματα» και συντεχνιακές λογικές.

Εμείς διαλέγουμε να συνταχθούμε με τα 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους και με τη μεγάλη πλειονότητα των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, οι οποίοι μόνο να κερδίσουν έχουν από τη δική μας πολιτική!

Ερ: Ακούγεται όμως ότι ορισμένοι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ γκρινιάζουν με τον ενιαίο αριθμό 1555. Θεωρούν ότι τους φορτώνει περισσότερη δουλειά…

Απ: Το αντίθετο! Αν αντιληφθούν όλοι πώς λειτουργεί, θα συνειδητοποιήσουν ότι ο νέος αριθμός δεν διευκολύνει μόνο τους πολίτες, αλλά και τους υπαλλήλους. Ακούστε γιατί: Στο καινούργιο «επαγγελματικό» τηλεφωνικό κέντρο, που ξεκίνησε να λειτουργεί πιλοτικά από τον Αύγουστο, έγιναν 340.000 κλήσεις, εκ των οποίων τα 3/4 αφορούσαν στον ΕΦΚΑ! Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ μιλάμε για ορυμαγδό κλήσεων προς τον ΕΦΚΑ!

Αντί λοιπόν να αφήσουμε να συνεχιστεί το σημερινό μπάχαλο, κάνουμε έναν ενιαίο αριθμό που έχει ξεκινήσει ήδη σε σημαντικό βαθμό να λειτουργεί επαγγελματικά. Διαθέτει front office, το οποίο δέχεται τα τηλέφωνα με εκπαιδευμένους πλέον τηλεφωνητές, back office, δηλαδή υποστηρικτικό γραφείο, αλλά και ένα σύστημα ticketing, σύστημα, δηλαδή, ανάθεσης κάθε θέματος που έχει μία περιπλοκότητα σε συγκεκριμένες υπηρεσίες και υπαλλήλους, με υποχρέωση να έρθει η απάντηση στον πολίτη σε σύντομο χρονικό διάστημα!

Αυτό θα είναι κέρδος για τους υπαλλήλους, διότι πλέον, με την πλήρη λειτουργία του συστήματος σε λίγες μέρες, οι πολίτες θα κληθούν για την τηλεφωνική τους εξυπηρέτηση να καλούν μόνο το τηλεφωνικό κέντρο, το 1555 και, μέσω αυτού, να εξυπηρετούνται και να λαμβάνουν τις κατάλληλες απαντήσεις. ‘Αρα, θα τερματιστεί το χάος, θα έρθουν τα πράγματα σε μία σειρά και θα μπούμε σε μία νέα εποχή τόσο για τους πολίτες όσο και για τους υπαλλήλους!

Ερ: Σχεδιάζονται κι άλλες ενέργειες για τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών;

Απ: Το τηλεφωνικό κέντρο είναι η «κορωνίδα» μίας δέσμης δράσεων, η οποία περιλαμβάνει: Πρώτον, τη μονιμοποίηση και την ενίσχυση των ηλεκτρονικών ραντεβού, που βάζουν τέλος στις ουρές. Δεύτερον, τη συνεχή αύξηση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρέχει ο φορέας (πλέον υπερβαίνουν τις 50), με στόχο να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο οι ηλεκτρονικές συναλλαγές πολιτών με το φορέα. Συγκεκριμένα, εντός του 2022, σχεδιάζεται να αναπτυχθούν 15 επιπλέον ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αυξάνοντας τις ψηφιακές συναλλαγές στο 1,5 εκατομμύριο/μήνα από 1 εκατομμύριο/μήνα σήμερα. Τρίτον, την ενίσχυση της συνεργασίας του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ, με αποτέλεσμα να διευκολύνονται και να εξυπηρετούνται γρηγορότερα δεκάδες χιλιάδες πολίτες γενικά. Τέταρτον, την κάλυψη εντός του 2022 του συνόλου της επικράτειας από την υπηρεσία του MyEfka LIVE, που επιτρέπει σε έναν ασφαλισμένο να εξυπηρετηθεί μέσω βιντεοκλήσης από τον ΕΦΚΑ και η οποία ενεργοποιήθηκε το καλοκαίρι πιλοτικά στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και πριν λίγες μέρες επεκτάθηκε και στα νησιά του Ιονίου και του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Αυτό το μέτρο και το προηγούμενο σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Και, πέμπτον, τις δράσεις εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ, που περιλαμβάνονται στο σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, για να γίνει καλύτερη η εξυπηρέτηση των πολιτών και γρηγορότερη η απονομή των συντάξεων: Το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα. Τη διασύνδεση των αρχείων. Και το σύστημα ΑΤΛΑΣ.

Όλα αυτά δείχνουν ότι η ουσιαστική αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών είναι βασική μας προτεραιότητα!

Ερ: Πέρα από τις δράσεις για τον ΕΦΚΑ, ποιες άλλες δράσεις του υπουργείου Εργασίας θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και ποιες από αυτές πρόκειται να μπουν σε τροχιά υλοποίησης άμεσα;

Απ: Διασφαλίσαμε ότι 2,6 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών κονδυλίων θα πάνε μέσω του υπουργείου μας σε δράσεις κοινωνικής πολιτικής. Και αυτό είναι μία απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι διαθέτουν το «μονοπώλιο» της ευαισθησίας, το «μονοπώλιο» της καρδιάς.

Κάνουμε, λοιπόν, κοινωνική πολιτική για τους πολλούς, διότι το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης στο υπουργείο μας αφορά τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους ασφαλισμένους, τους συνταξιούχους, τους αναπήρους, τις μητέρες, όλους αυτούς που μπορούν να λάβουν στήριξη από το κράτος.

Πέρα, λοιπόν, από την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ, για την οποία ήδη σας μίλησα, στις βασικές μας προτεραιότητες είναι η προώθηση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η οποία είναι ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, καθώς αποτελεί εγγύηση για την τήρηση των ωραρίων των εργαζομένων. Επίσης, τα προγράμματα κατάρτισης, στα οποία για πρώτη φορά δίνεται 1 δισ. ευρώ και αφορούν μισό εκατομμύριο εργαζόμενους και ανέργους. Τα προγράμματα για τις λεγόμενες «ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης» αξίας 540 εκατ. ευρώ, με τα οποία θα δημιουργήσουμε περισσότερες από 74.000 νέες θέσεις εργασίας. Ειδικά, για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα υπάρχουν πολύ περισσότερες δράσεις στο νέο ΕΣΠΑ. Τέλος, διασφαλίσαμε και 500 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, με τον Προσωπικό Βοηθό για τα άτομα με αναπηρία και την Κάρτα Αναπηρίας να είναι δύο από τις σημαντικότερες πολιτικές που προβλέπονται.

Αν μάλιστα προσθέσει κανείς στα κονδύλια αυτά και τα χρήματα του νέου ΕΣΠΑ, τότε αθροιστικά θα προσεγγίσουν τα 5 δισ. ευρώ οι πόροι του υπουργείου για το μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ελλάδα όλες τις τελευταίες δεκαετίες!

Ερ: Έχετε προαναγγείλει αλλαγές στο πλαίσιο για την κατάρτιση με νομοθετική πρωτοβουλία την οποία επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ποιες είναι οι βασικές αρχές του νέου συστήματος που προωθείται με το σχέδιο νόμου;

Απ: Όπως γνωρίζετε, η ανεργία στη χώρα μας έχει αποκλιμακωθεί από το 17,3% το καλοκαίρι του 2019, σε 13,9% τον Αύγουστο που μας πέρασε. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της φορολογικής, αδειοδοτικής, ασφαλιστικής και εργασιακής πολιτικής της κυβέρνησης και, μάλιστα, παρά την κρίση. Ωστόσο, η ανεργία παραμένει πολύ ψηλά. Και ένας από τους λόγους είναι ότι είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη σε σχέση με τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού. Στο λεγόμενο δηλαδή skills matching. Σε αυτό μπορεί να μας βοηθήσει πολύ το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μόνο που χρειάζονται καινούργιοι, αποτελεσματικοί κανόνες, τους οποίους επιχειρούμε να θέσουμε σε εφαρμογή με το νομοσχέδιο για την κατάρτιση και τις δεξιότητες. Αυτό που αλλάζουμε ουσιαστικά είναι ότι υψώνουμε τον πήχη. Χωρίς να αποκλείουμε κανέναν από τους παρόχους κατάρτισης. Η κατάρτιση είναι κάτι που αφορά το μέλλον των ανέργων και των εργαζομένων και είμαστε αποφασισμένοι να εγκαταλείψουμε τη γνωστή πρακτική, με την οποία ουσιαστικά το κράτος «πέταγε» λεφτά από το παράθυρο για κάτι που δεν είχε τελικά καμία αξία για τους εργαζόμενους και τους ανέργους.

Γι’ αυτό λέμε: όσοι θέλουν να παίρνουν τα χρήματα του Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Βασικές αρχές λοιπόν του νέου συστήματος θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες και με βασική μας φροντίδα το 1 δισ. ευρώ που θα πάει στην κατάρτιση, να είναι χρήματα που θα πιάσουν τόπο!

Ερ: Σύμφωνα με δηλώσεις σας, πρόθεσή σας είναι να ενισχύσετε περαιτέρω την κοινωνική πολιτική, ιδιαίτερα δε αυτήν που αφορά την απασχόληση, τους εργαζόμενους και ακόμα περισσότερο τους νέους. Αυτό σημαίνει ότι αφήνετε ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου μισθού το 2022;

Απ: Το ότι η κοινωνική πολιτική είναι ψηλά στην ατζέντα αυτής της κυβέρνησης έχει γίνει νομίζω φανερό σε ένα πολύ μεγάλο τμήμα της κοινωνίας: Πρώτα από όλα η μείωση της ανεργίας, που δεν έγινε τυχαία. Δεύτερον, τα πάνω από 8 δισ. ευρώ που δόθηκαν για τη στήριξη άνω των 3 εκατομμυρίων εργαζομένων και ανέργων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τρίτον, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που μαζί με τις φορολογικές ελαφρύνσεις και την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού οδηγούν σε ένα ετήσιο όφελος για τον εργαζόμενο που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό που κυμαίνεται από 305 ευρώ έως 534 ευρώ. Τέταρτον, η αύξηση των κονδυλίων για την κοινωνική πολιτική κατά 22% το 2021. Πέμπτον, το επίδομα γέννησης 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που γεννιέται, η αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, η μείωση του ΦΠΑ για βρεφικά είδη από 24% σε 13%, κ.λπ..

Αυτή η φιλοσοφία θα έχει αντανάκλαση και στην πολιτική για τον κατώτατο μισθό. Υπενθυμίζω ότι το καλοκαίρι δώσαμε μεν αυτή τη μικρή αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%, αλλά το κάναμε αυτό ενάντια στις εισηγήσεις του ΚΕΠΕ, της Τράπεζας της Ελλάδας και της εργοδοτικής πλευράς, (συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων), που ζητούσαν να «παγώσει» ο κατώτατος μισθός, λόγω της ύφεσης 8,2% το 2020.

Βλέποντας ότι η οικονομία μπαίνει σε θετική τροχιά και παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι υπέστησαν μεγάλη πίεση την τελευταία δεκαετία, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει ένα κοινωνικό μέρισμα ανάπτυξης στους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα αυτούς που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό! Πάντοτε, βέβαια, στα πλαίσια των αντοχών της οικονομίας. Είναι νωρίς να μιλήσουμε ακόμα πιο συγκεκριμένα. Η διαδικασία θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους. 
ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις αγορές για 11 δισ. ευρώ η Ελλάδα το 2025

Με “όπλα” τις νέες αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης και την δημοσιονομική σταθερότητα, το Ελληνικό Δημόσιο “βάζει πλώρη” για τις αγορές το 2025 επιδιώκοντας να αντλήσει 11 δισ. ευρώ.

Η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές ομολόγων την ερχόμενη χρονιά αναμένεται να είναι εντονότερη σε σχέση με φέτος, εξαιτίας των αυξημένων χρηματοδοτικών αναγκών του κρατικού Προϋπολογισμού.

Όπως προκύπτει από την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο καθαρός δανεισμός του Δημοσίου το 2025 θα είναι σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με φέτος και προβλέπεται ότι θα φθάσει τα 8,5 δισ. ευρώ από 4,07 δισ. ευρώ το 2024. Για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών το Δημόσιο θα αντλήσει από την αγορά ομολόγων 11 δισ. ευρώ από 9 δισ. περίπου που προβλέπεται να αντλήσει φέτος.

Οι αυξημένες δανειακές ανάγκες το 2025 προκύπτουν καταρχάς από την αύξηση του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση στα περίπου 4,4 δισ. ευρώ από 3 δισ. το 2024. Στο έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προστεθούν αλλά 3,7 δισ. ευρώ τα οποία αφορούν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλα 1,7 δισ. από την συμμετοχή του Δημοσίου σε Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου εταιρειών κλπ. Στον καθαρό δανεισμό 8,5 δισ. ευρώ αν προστεθούν κατά τα χρεολύσια των 5,5 δισ. ευρώ που πρέπει να καταβάλει το Δημόσιο για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους προκύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών αναγκών οι οποίες ανέρχονται σε 14 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση στον Προϋπολογισμό οι ανάγκες αυτές θα καλυφθούν κατά τα 11 δισ. ευρώ με μακροπρόθεσμο δανεισμό (προσφυγή στις αγορές ομολόγων) και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ από την ανάλωση των υψηλών διαθεσίμων του Δημοσίου.

Τούτων δοθέντων, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων. Συγκεκριμένα, η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η περαιτέρω παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας με διατήρηση κατά το δυνατόν της ήδη εκτεταμένης φυσικής ωρίμανσής τους, η μείωση των περιθωρίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του Ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι υφιστάμενες θέσεις και τα χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο των εν γένει ευκαιριών που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης.

Στο πλαίσιο αυτό θα επιδιωχθεί στο πλαίσιο λειτουργίας της πρωτογενούς αγοράς, πλέον της εκδοτικής δραστηριότητας, η εφαρμογή πολιτικής διαχείρισης χαρτοφυλακίου μέσω της οποίας θα διασφαλίζονται ο αναγκαίος χώρος για τη συνεχή παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, η παροχή της αναγκαίας ρευστότητας και η βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Στο τραπέζι του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται το σενάριο της ενεργοποίηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων από την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας (με στόχο την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος) που εφαρμόστηκε την περίοδο της ενεργειακής κρίσης του 2022 – 2023, σύμφωνα με όσα επιβεβαιώνουν κύκλοι του Υπουργείου Ενέργειας στο newsit.gr

Σύμφωνα με το σενάριο, αυτό θα τεθεί ένα ανώτατο όριο στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία και με τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται, θα επιδοτηθούν οι λογαριασμοί στο ηλεκτρικό ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Χθες (17.11.24), στο κυριακάτικο μήνυμα του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να περάσουν στον καταναλωτή οι υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος που παρατηρούνται πάλι τις τελευταίες μέρες στην νοτιοανατολική Ευρώπη λόγω αστοχιών της Ενιαίας Αγοράς Ενέργειας».

Όσον αφορά τον εν λόγω μηχανισμό, ο οποίος είχε εφαρμοσθεί μεταξύ Ιουλίου 2022 και Δεκεμβρίου 2023, στόχο έχει (ex-post) ανάκτηση των «υπερκερδών» της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

NEWSIT

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίδομα Θέρμανσης – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι για την υποβολή αιτήσεων

Ανοιξε χθες η ηλεκτρονική πλατφόρμα «myΘέρμανση», μέσω της οποίας οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις σχετικές αιτήσεις για την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο φέτος ανέρχεται στα 1.200 ευρώ, αυξημένο κατά 20% σε σχέση με τα 1.000 ευρώ του περασμένου έτους, για όσους επιλέγουν να θερμάνουν το σπίτι τους με ηλεκτρικό ρεύμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων λήγει στις 6 Δεκεμβρίου 2024, ενώ οι δικαιούχοι θα λάβουν την προκαταβολή του επιδόματος έως τις 23 Δεκεμβρίου 2024.

Η διαδικασία για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης, συνολικού ύψους 270 εκατ. ευρώ για πάνω από 1 εκατ. νοικοκυριά, καθορίστηκε μετά τη δημοσίευση της ΚΥΑ στο ΦΕΚ, η οποία υπογράφηκε από τους Κωστή Χατζηδάκη, Θόδωρο Σκυλακάκη, Χρίστο Δήμα, Θάνο Πετραλιά και Αλεξάνδρα Σδούκου.

Η απόφαση περιλαμβάνει τα κριτήρια, τα ποσά του επιδόματος, τις βασικές ημερομηνίες και τη διαδικασία χορήγησης του επιδόματος για τη χειμερινή περίοδο 2024-2025.

Για να λάβουν το επίδομα θέρμανσης τα νοικοκυριά θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

1. Οι αιτήσεις στην πλατφόρμα myΘέρμανση υποβάλλονται έως και τις 6 Δεκεμβρίου 2024.

 

2. Χορηγείται επίδομα θέρμανσης σε φυσικά πρόσωπα άγαμα ή έγγαμα ή σε κατάσταση χηρείας ή σε πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή εν διαστάσει ή διαζευγμένα, τα οποία για τη θέρμανσή τους καταναλώνουν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης ή φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη) ή φυσικό αέριο ή υγραέριο ή καυσόξυλα ή βιομάζα (πέλετ) ή θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης ή ηλεκτρική ενέργεια και πληρούν τα κριτήρια.. Για τους έγγαμους ή τα πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, δικαιούχος είναι ο υπόχρεος σε υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή ένας εκ των δύο σε περίπτωση υποβολής χωριστής δήλωσης.

 

3. Το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής του, πραγματικό και τεκμαρτό, ανέρχεται έως 16.000 ευρώ για άγαμο και 24.000 ευρώ για έγγαμο το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο. Για τη μονογονεϊκή οικογένεια το ως άνω εισόδημα ανέρχεται έως 29.000 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο. Για όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτωμένων, τέκνων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 80.000 ευρώ.

 

4. Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ για τους άγαμους, τους υπόχρεους σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και τα 260.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες. To ποσό προσαυξάνεται κατά 40.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.

 

5. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση μέσω εφαρμογής της ψηφιακής πύλης myAADE της Α.Α.Δ.Ε., για να ενταχθούν στο Μητρώο Δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης. Στην αίτηση αναγράφονται κατά περίπτωση τα ακόλουθα στοιχεία:

 

 

– Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του αιτούντος προσώπου – υπόχρεου φορολογικής δήλωσης,

– Ονοματεπώνυμο

– Αριθμός εξαρτώμενων τέκνων

– Ένδειξη αν πρόκειται για πολυκατοικία,

– Αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ακινήτου κύριας κατοικίας

– Ταχυδρομική διεύθυνση που αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, αν η κατοικία είναι ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρούμενη, καθώς και ο Α.Φ.Μ. του εκμισθωτή ή του δωρεάν παραχωρούντος,

– Τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων της κύριας κατοικίας κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης,

– Το είδος του επιθυμητού προς επιδότηση καυσίμου θέρμανσης ή θερμικής ενέργειας ή ηλεκτρικής ενέργειας,

– Τα στοιχεία επικοινωνίας του (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αριθμός κινητού ή και σταθερού τηλεφώνου).

– Για τους αιτούντες επιδόματος θέρμανσης για ηλεκτρική ενέργεια, ο αριθμός παροχής ρεύματος θα πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτόν της κύριας κατοικίας, όπως έχει δηλωθεί στη φορολογική αρχή έως τη λήξη της περιόδου υποβολής των αιτήσεων, και σε διαφορετική περίπτωση η αίτηση απορρίπτεται. Για τον έλεγχο των αγορών ηλεκτρικού ρεύματος της περιόδου επιδότησης και την καταβολή του επιδόματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο αριθμός παροχής ρεύματος που αναγράφεται στους έναντι ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της περιόδου της επιδότησης, να αντιστοιχεί στον αριθμό παροχής κύριας κατοικίας που δηλώθηκε κατά την αίτηση.

ΙΒΑΝ

Πριν από την οριστικοποίηση της αίτησης, θα πρέπει ο δικαιούχος να έχει έναν αριθμό λογαριασμού ΙΒΑΝ, στον οποίο είναι κύριος δικαιούχος ή συνδικαιούχος και στον οποίο επιθυμεί να πιστωθεί το ποσό του επιδόματος θέρμανσης.

Για τα λοιπά καύσιμα, εκτός του πετρελαίου θέρμανσης και της ηλεκτρικής ενέργειας, υποβάλλεται επιπρόσθετα ο αριθμός της απόδειξης αγοράς ειδών καυσίμων ή κατανάλωσης θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης, το ποσό/αξία της συναλλαγής, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου και η επωνυμία της επιχείρησης – πωλήτριας των ειδών καυσίμων θέρμανσης ή της θερμικής ενέργειας.

 

6. Για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης χρησιμοποιούνται συντελεστές που εκφράζουν τόσο τις κλιματικές όσο και τις τρέχουσες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στους οικισμούς της Ελληνικής Επικράτειας, βάσει του υπολογισμού των βαθμοημερών θέρμανσης, οι οποίες αποτελούν δείκτη για τη δριμύτητα του κλίματος και των καιρικών συνθηκών μιας περιοχής και επομένως της απαιτούμενης κατανάλωσης ενέργειας για θέρμανση.Το επίδομα βάσης ανέρχεται σε 380 ευρώ για χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, σε 360 ευρώ για χρήση βιομάζας (πέλετ), σε 350 ευρώ για χρήση θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης ή καυσόξυλων, σε 325 ευρώ για χρήση φυσικού αερίου, και σε 300 ευρώ για χρήση πετρελαίου εσωτερικής καύσης ή φωτιστικού πετρελαίου (μπλε κηροζίνη) ή υγραερίου. Το επίδομα βάσης προσαυξάνεται κατά 20% για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του δικαιούχου.

 

7. Το συνολικό ποσό του επιδόματος δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 100 ευρώ αλλά ούτε και να υπερβαίνει τα 800 ευρώ. Λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών σε οικισμούς (Ελάτη, Πάπιγκο, Κοζάνη κα) των οποίων ο κλιματικός συντελεστής (ΣΚ) είναι μεγαλύτερος ή ίσος της μονάδας (1), το ύψος του επιδόματος, προσαυξάνεται κατά 25% και φτάνει τα 1.000 ευρώ κατ’ ανώτατο όριο. Λόγω των ακόμα υψηλότερων ενεργειακών αναγκών σε οικισμούς (Μέτσοβο, Βελούχι, Νυμφαίο, Νευροκόπι, Περτούλι κ.α) όπου ο κλιματικός συντελεστής (ΣΚ) είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 1,2 το επίδομα προσαυξάνεται κατά επιπλέον 25% και φτάνει τα 1.200 ευρώ.

 

8. Το επίδομα χορηγείται για την κατανάλωση , θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης ή ηλεκτρική ενέργεια, για τα ακίνητα, τα οποία χρησιμοποιούν ως κύρια κατοικία κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, είτε αυτά μισθώνονται είτε είναι δωρεάν παραχωρούμενα ή ιδιοκατοικούνται. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές καυσόξυλων τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο των 10.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος κλιματικός συντελεστής των οικισμών της Ελληνικής Επικράτειας ,να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές πελετ τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο τω 25.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος κλιματικός συντελεστής των οικισμών της Ελληνικής Επικράτειας , να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8. Από τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης για κατανάλωση καυσόξυλων και πελετ εξαιρούνται όλοι οι οικισμοί που περιλαμβάνονται στις μητροπολιτικές περιοχές Αθηνών – Πειραιώς και Θεσσαλονίκης καθώς και οι οικισμοί που περιλαμβάνονται στον Δήμο Ιωαννίνων. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε έναν από τους Δήμους Σερρών, Εορδαίας, Κοζάνης, Αμυνταίου ή Μεγαλόπολης.

Εξαιρέσεις

9. Εξαιρούνται από τη χορήγηση του επιδόματος:

α) τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως εξαρτώμενα μέλη του υπόχρεου.

β) τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνουν στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ότι φιλοξενούνται,

γ) τα φυσικά πρόσωπα που εμπίπτουν στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν περισσότερα των δύο Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων ή ποσοστά συνιδιοκτησίας, επί Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία αθροιζόμενα αντιστοιχούν σε περισσότερα των δύο αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ευρισκόμενων σε καθεστώς εθελούσια ακινησία. Δεν συνυπολογίζονται Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα ευρισκόμενα σε αναγκαστική ακινησία, η οποία αναφέρεται σε περιπτώσεις καταστροφής ή κλοπής,

δ) τα φυσικά πρόσωπα για την επαγγελματική τους στέγη,

ε) τα ιδρύματα, οι οργανισμοί και κάθε είδους νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα ή νομικές οντότητες,

στ) οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, οι οποίοι υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, καθώς και ο/η σύζυγος αυτών ή το μέρος συμφώνου συμβίωσης με αυτούς.

Ηλεκτρικό ρεύμα

Ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα που αιτούνται επίδομα για κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιρούνται της χορήγησης οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου κατά την ημερομηνία λήξης υποβολής των αιτήσεων των δικαιούχων της παρούσας απόφασης.

 

10. Η πρώτη δόση του επιδόματος (συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ) θα καταβληθεί έως 23 Δεκεμβρίου 2024 ως εξής:

α) Σε περίπτωση που η αίτηση υποβληθεί από αιτούντα στον οποίο είχε καταβληθεί το επίδομα και κατά τη χειμερινή περίοδο 2023-2024 του επιδόματος θέρμανσης χορηγείται:

– το 60% του συνολικού ποσού του επιδόματος που του έχει καταβληθεί κατά τη χειμερινή περίοδο 2023-2024

– το 100% του επιδόματος που είχε καταβληθεί σε όσους χρησιμοποίησαν για θέρμανσης ηλεκτρικό ρεύμα. Η προκαταβολή για τους συγκεκριμένους δικαιούχους δεν δύναται να υπερβαίνει το 60% του ποσού του φετινού επιδόματος με ελάχιστο ποσό τα 80)ευρώ.

β) Για αιτούντα που δεν ήταν δικαιούχος της σεζόν 2023-2024, η προκαταβολή ορίζεται σε 50% του ποσού που προκύπτει από το γινόμενο του ποσού βάσης επί τον κλιματικό συντελεστή (ΣΚ) του οικισμού της κύριας κατοικίας του δικαιούχου και σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να υπολείπεται των 80 ευρώ.

Το ποσό των υπόλοιπων δόσεων διαμορφώνεται με βάση τις καιρικές συνθήκες για το διάστημα από την 1η Οκτωβρίου 2024 μέχρι και την 31η Μαρτίου 2025, υπολογίζεται μετά την αφαίρεση της προκαταβολής και θα καταβληθεί:

– Έως 30 Μαΐου 2025 για αγορές που αφορούν καταναλώσεις από 1 Οκτωβρίου 2024 έως 31 Μαρτίου 2025 και των οποίων τα παραστατικά έχουν εκδοθεί έως την 15η Απριλίου 2025 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 30η Απριλίου 2025.

– Έως 30 Ιουλίου 2025 για το φυσικό αέριο για αγορές που αφορούν καταναλώσεις από 1η Οκτωβρίου 2024 έως 31 Μαρτίου 2025 και των οποίων τα παραστατικά έχουν εκδοθεί έως την 30η Ιουνίου 2025 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 15η Ιουλίου 2025.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ