Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Μίκης Θεοδωράκης: Στους «Δρόμους του Αρχάγγελου»

Ελάχιστα μπορεί να αμφιβάλει κάποιος, ακόμα και αν περιοριστεί να ξεφυλλίσει ή να κοιτάξει επιλεκτικά την αυτοβιογραφία του Μίκη Θεοδωράκη, για τον θεμέλιο λίθο της, που δεν είναι άλλος από τη βιογράφηση όχι τόσο του ίδιου όσο της μουσικής του διαμόρφωσης και πορείας.

Όπως σημειώνει ο συνθέτης στις εισαγωγικές σελίδες των «Δρόμων του Αρχάγγελου», που κυκλοφόρησαν σε πέντε τόμους στην πρώτη τους έκδοση από τον Κέδρο, μεταξύ 1985 και 1995, και συγκεντρώθηκαν το 2009 σε ένα δίτομο εγχείρημα από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης: «Για μένα η μουσική υπήρξε ένας τρόπος ζωής ευθύς εξαρχής τον οποίο θα έπρεπε να ανακαλύψω εντελώς μόνος χωρίς καμία βοήθεια από πουθενά».

Είναι τέλη της δεκαετίας του 1930 στον Πύργο Ηλείας, όπου ο ανήσυχος έφηβος πιάνεται από τη μουσική και από το βιολί του για να ξορκίσει τη μοναξιά του, αλλά και για να αφιερώσει το υπόλοιπο του μακρού βίου του σε μια συνεχή και ασταμάτητη παραγωγή η οποία η οποία θα περιλάβει σχεδόν τα πάντα: από μουσική δωματίου και συμφωνική μέχρι ορατόρια, χορωδιακά, μπαλέτα, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, εκκλησιαστική μουσική, λίντερ, καθώς και λαϊκά ή παιδικά τραγούδια και όπερα.

Πρόκειται, όμως, μόνο για τη μουσική; Θα γινόταν να γράψει ο Θεοδωράκης για τον εαυτό του και την πολυετή παρουσία του στη δημόσια σφαίρα, χωρίς να αναφερθεί στις πολιτικές και τις κομματικές του περιπέτειες, που εκπροσωπούν, άλλοτε σε μικρότερο και άλλοτε σε μεγαλύτερο βαθμό, την οδυνηρή εμπειρία μιας ολόκληρης εποχής; Ασφαλώς και όχι. Οι «Δρόμοι του Αρχάγγελου» δεν μπορεί παρά να είναι και η βιογράφηση της ελληνικής κοινωνίας και πολιτικής λίγο πριν και λίγο μετά τα μέσα του 20ου αιώνα: από τη δικτατορία του Μεταξά, τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την Κατοχή και τον Εμφύλιο μέχρι τις μετεμφυλιακές διώξεις της Αριστεράς, τον κρατικό αυταρχισμό της δεκαετίας του 1960 και τη σκληρή, ολόπικρη περίοδο της χούντας.

Βιογράφηση, λοιπόν, μιας πολιτικής και μουσικής διαδρομής και αυτοβιογράφηση ενός συνθέτη ο οποίος παρά την ισχυρή καλλιτεχνική του συνείδηση δεν δήλωσε ποτέ απών από το καυτό παιχνίδι της σύγχρονης Ιστορίας. Μουσική και πολιτική συνιστούν τον ξεχωριστό, διπλό άξονα των «Δρόμων του Αρχαγγέλου», που δοκιμάζουν όχι μόνο να αφηγηθούν, αλλά και να λογαριάσουν στο σωστό τους βάρος τη σημασία της μοιραίας συνεύρεσης.

Προχωρώντας στα καθέκαστα, στην πλευρά της μουσικής, θα χρειαστεί να βάλουμε όλα τα γεγονότα τα οποία διαπλάθουν και καθορίζουν την ταυτότητα του σύνθετη από τα νιάτα του ως τα χρόνια της πρώτης αναγνώρισης και ωριμότητας που έρχονται με τον «Επιτάφιο» του 1960 και όσα τον ακολουθούν, όταν τα συμφωνικά έργα μένουν πίσω για να ξεκινήσει η επαφή κι η επικοινωνία με το μεγάλο κοινό στο οποίο θα απευθυνθούν, μεταξύ άλλων, το «Άξιον Εστί», η «Φαίδρα», «Το τραγούδι του νεκρού αδελφού», οι «Μικρές Κυκλάδες», ο «Ζορμπάς», το «Μαουτχάουζεν» και η «Ρωμιοσύνη». Ποια είναι, όμως, τα γεγονότα: Θα τα μοίραζε κανείς σε δύο κατηγορίες. Από τη μια πλευρά είναι οι καθαρές δράσεις, που προκύπτουν από την είσοδο στο Ωδείο Αθηνών, την ίδρυση της χορωδίας της ΕΠΟΝ και τις κατοχικές συναυλίες με τον Αργύρη Κουνάδη, τον Γιώργο Σισιλιάνο, τον Τάτση Αποστολίδη και τον Γιάννη Βατικιώτη, τα τραγούδια και τις χοροεσπερίδες της εξορίας στην Ικαρία, τον Μότσαρτ τραγουδισμένο στο κελί της απομόνωσης και τις σπουδές στο Παρίσι. Από την άλλη πλευρά είναι τα στάδια τα οποία διατρέχει ο καλλιτεχνικός αναστοχασμός, που εκκινούν από την έννοια της αναζήτησης του θείου διαμέσου της μουσικής και φτάνουν ως τον μοντερνισμό του Στραβίνσκι, τον εξπρεσιονισμό του Σαίνμπεργκ, τον ρεαλισμό και τον ανθρωποκεντρισμό του Σοστακόβιτς, αλλά και την αποθέωση της αρμονίας και της μελωδίας από τον Ντεμπυσσύ.

Πηγαίνοντας προς την πλευρά της πολιτικής, οφείλουμε να διακρίνουμε μιαν άλλη τάξη γεγονότων, που δείχνουν τη σωματική (αν μπορούμε να την ονομάσουμε έτσι) εμπλοκή του Θεοδωράκη στα αριστερά μεταπολεμικά δεινά: καταδίκη μετά τη Βάρκιζα με βάση το ιδιώνυμο του Βενιζέλου, λευκή τρομοκρατία στους σπουδαστικούς χώρους, η βαριά σκιά της Ασφάλειας απλωμένη παντού, καθώς και ξύλο, αγγαρείες και πείνα στη Μακρόνησο (αλλά και σύντροφοι που βάζουν στο μάτι άλλους συντρόφους με κάθε σχετικό επακόλουθο). Κι αν ο συνθέτης θα ηγηθεί, λίγο μετά απ’ όλα αυτά, της Νεολαίας Λαμπράκη, για να εκλεγεί σύντομα και βουλευτής της ΕΔΑ, ο ρους των πραγμάτων δεν θα αλλάξει. Η έκκλησή του μετά την επιβολή του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου για καθολική αντίσταση στο καθεστώς, θα τον μετατρέψει για μιαν ακόμα φορά σε πολιτικό δεσμώτη, ενόσω θα έχει ήδη αρχίσει να απομακρύνεται από το αλάθητο της πολιτικής του πίστης, θίγοντας σιγά-σιγά την ανάγκη για την έλευση μιας δημοκρατικής Αριστεράς τόσο στο κόμμα όσο και στην κοινωνία.

Η διάκριση της πολιτικής από τη μουσική προσωπικότητα προκειμένου να συλλάβουμε την εικόνα του αυτοβιογραφούμενου Θεοδωράκη στους «Δρόμους του Αρχάγγελου», είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος της προσχηματική μια και στην πραγματικότητα ο Αρχάγγελος είναι ένας: ο Αρχάγγελος τον οποίο προσφυώς περιγράφει ο Σταύρος Ζουμπουλάκης στον πρόλογο της έκδοσης του 2009. Ο ανίκητος στρατηγός των ουρανίων δυνάμεων, ο Αρχάγγελος Μιχαήλ, που βάζει κάτω με νύχια και με δόντια εμπόδια, κακοτοπιές και παγίδες, προσηλωμένος σε μια διπλή ακεραιότητα: την ακεραιότητα της τέχνης και την ακεραιότητα του πολιτικού βίου – μιαν ακεραιότητα αντλημένη, αν θέλουμε να μιλήσουμε με γενεαλογικούς όρους, από δύο και πάλι πρότυπα: από τον γενάρχη των Θεοδωράκηδων, τον ξακουστό λυράρη και τραγουδιστή της τουρκοκρατούμενης Κρήτης, Θεοδωρομανώλη, αλλά και από τον πατέρα του μουσικοσυνθέτη, που πήγε εθελοντής στους Βαλκανικούς Πολέμους και υπήρξε ορκισμένος Βενιζελικός.

Β. Χατζηβασιλείου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΕΛΛΑΔΑ

Δικηγόροι Αθήνας: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του δικαστικού χάρτη

Την αντίδραση τους στην εφαρμογή, από το υπουργείο Δικαιοσύνης, του δικαστικού χάρτη εξέφρασαν οι δικηγόροι της Αθήνας σε συγκέντρωση που πραγματοποίησαν στο χώρου του Ειρηνοδικείου Αθηνών, το οποίο καταργείται από σήμερα.

Οι δικηγόροι πραγματοποιούν σήμερα αποχή από τα καθήκοντα τους, διαμαρτυρόμενοι έντονα για τη μεταρρύθμιση του υπουργείου Δικαιοσύνης, επισημαίνοντας πως σχεδιάστηκε πρόχειρα και αποσπασματικά με ελλιπείς υποδομές σε κτίρια και στελέχωση.

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, Δημήτρης Βερβεσός, τόνισε πως οι δικηγόροι της Αθήνας έστειλαν ένα «ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση ότι δεν μπορεί να βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο».

Ο κ. Βερβεσός τόνισε επίσης πως η κυβέρνηση «δεν μπορεί να σχεδιάζει μεταρρυθμίσεις στα χαρτιά, χωρίς να έχει ενημερώσει για τις δικαστικές αίθουσες, χωρίς να έχει υπαλλήλους, χωρίς να έχει προβεί σε όλες απαραίτητες εργασίες υποδομής αφήνοντας μια σειρά από δικονομικά ζητήματα ανοιχτά. Είναι χιλιάδες οι υποθέσεις που εκκρεμούν σήμερα στο πρωτοδικείο της Αθήνας, το μεγαλύτερο πρωτοδικείο της χώρας με μια πλήρη ανοργανωσιά, με υποφακέλους οι οποίοι έρχονται τώρα από το ένα δικαστήριο στο άλλο χωρίς την λειτουργία του συστήματος Solon. Είναι προφανές ότι όλοι θέλουμε να επιταχυνθεί η δικαιοσύνη, όμως δεν είναι μόνο θέμα ενοποίησης του Ά Βαθμού, είναι θέμα που αφορά τις διαδικασίες και τις υποδομές. Η κυβέρνηση πρέπει να μας πει και μα μας εξηγήσει πώς θα μπορέσει να λύσει το πρόβλημα με αυτήν την τομή που κάνει, για την οποία δεν έχει πάρει κανένα μέτρο και ό,τι μέτρα πήρε τα ψήφισε στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα».

Ο Θεόδωρος Μαντάς, πρώην αντιπρόεδρος του ΔΣΑ, επεσήμανε «με μία πρωτοφανή επίδειξη ενότητας και αγωνιστικότητας οι δικηγόροι της Αθήνας στέκονται σθεναρά απέναντι σε σχεδιασμός επί χάρτου, διεκδικούν δημιουργία υποδομών ικανών να αναβαθμίζουν το σύστημα απονομής δικαιοσύνης και να διασφαλίζουν την λειτουργία του κράτους δικαίου».

Ο πρώην αντιπρόεδρος του ΔΣΑ, Θέμης Σοφός, τόνισε «όλοι οι δικηγόροι που διακονούμε το λειτούργημα μας μέσα στα ακροατήρια το λειτούργημα αυτό είναι κατοχυρωμένο συνταγματικά και θα πρέπει να προστατεύεται πρωτίστως από την Πολιτεία με τις αβελτηρίες, τα λάθη, την βιασύνη για την εφαρμογή ενός νέου δικαστικού χάρτη; ο οποίος ήδη την πρώτη μέρα εμφανίζει πληθώρα προβλημάτων εφαρμοσιμότητας. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν μπορεί να κρύβει τα λόγια του, πρέπει να διαμαρτυρηθούμε και γι’ αυτό είμαστε όλοι σήμερα εδώ για να καταλάβει η κυβέρνηση ότι η βιασύνη αυτή στις λειτουργίες της δικαιοσύνης μόνο κακό μπορεί να κάνει ευχόμαστε να είσαι ακουστεί ο λόγος μας και να διορθωθούν σοβαρά σφάλματα».

NEWSIT

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας των δικηγόρων της Αθήνας κατά του δικαστικού χάρτη

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Φωτιά στη Ρόδο: Καίγεται δάσος στη Μαρίτσα – Μήνυμα του 112 για ετοιμότητα

Επί ποδός βρίσκεται η πυροσβεστική καθώς μεγάλη φωτιά ξέσπασε το πρωί της Δευτέρας (16.9.2024) στη Ρόδο, ενώ εστάλη και μήνυμα του 112 σε όσους βρίσκονται στην περιοχή.

Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, η φωτιά έχει εκδηλωθεί σε αγροτοδασική έκταση στην περιοχή Μαρίτσα της Ρόδου.

Έχουν κινητοποιηθεί 60 πυροσβέστες με 2 ομάδες πεζοπόρου τμημάτων και 20 οχήματα.

Από αέρος επιχειρούν 3 ελικόπτερα και 3 αεροσκάφη.

 

Λίγο μετά τη μία εστάλη μήνυμα του 112 στους κατοίκους της περιοχής να είναι σε ετοιμότητα.

 

Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν απειλούνται κατοικίες.

NEWSIT

Μεγάλη φωτιά σε δάσος στη Ρόδο: Σηκώθηκαν 3 αεροσκάφη και 3 ελικόπτερα – Μήνυμα του 112 για ετοιμότητα

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Κλιματική κρίση: Αραιές βροχές και αύξηση της θερμοκρασίας «στερεύουν» τις λίμνες Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη

Τον κώδωνα του κινδύνου για τέσσερις φυσικές λίμνες της Κεντρικής Μακεδονίας κρούουν οι ειδικοί, σημειώνοντας πως παρατηρείται σημαντική πτώση στη στάθμη τους, εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.

Ο λόγος για τις λίμνες Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη, οι οποίες σύμφωνα με τους επιστήμονες, παρουσιάζουν πτωτική τάση στη στάθμη τους, κυρίως λόγω των αραιών βροχοπτώσεων, της αύξησης της θερμοκρασίας και της έντασης των αδρεύσεων μέσω απολήψεων νερού, φαινόμενα που έχουν προκληθεί από την κλιματική κρίση.

Τα συμπεράσματα προκύπτουν σε έκθεση του Ελληνικού Κέντρου Βιοτόπων – Υγροτόπων του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας που λειτουργεί από το 2012 το Εθνικό Δίκτυο Παρακολούθησης υδάτων των λιμνών υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Υδάτων του ΥΠΕΝ.

«Η περιοχή των λιμνών της Κεντρικής Μακεδονίας, βιώνει τις κλιματικές συνθήκες οι οποίες έχουν ήδη, λίγο πολύ, περιγραφεί από τα παγκόσμια και περιφερειακά κλιματικά μοντέλα για την περιοχή της Μεσογείου» σημειώνεται στην έκθεση. «Χαρακτηριστικά», όπως εξηγείται, «από τις αρχές του 2024, οι τιμές της μέσης μέγιστης μηνιαίας θερμοκρασίας, βρίσκονται στα ανώτερα επίπεδα της περιόδου 2013-2023 και το ετήσιο ύψος βροχής για τα έτη 2023 και 2024 αρκετά χαμηλά. Η κλιματική αλλαγή προκαλεί υδρολογικές πιέσεις στις λίμνες και επιτείνει την ανάγκη μείωσης των απολήψεων νερού από τις υδρολογικές λεκάνες των λιμνών» αναφέρεται στην έκθεση. Ως παράγοντες που συμβάλλουν στο φαινόμενο, δεν είναι μόνο το χαμηλό ύψος βροχοπτώσεων στις περιοχές των λιμνών τα τελευταία έτη αλλά και οι αυξημένες θερμοκρασίες που επιτείνουν την απώλεια νερού από τις λίμνες τόσο άμεσα, μέσω της αύξησης της εξάτμισης, όσο και έμμεσα μέσω της αύξησης των αρδευτικών αναγκών».

Όπως αποτυπώνουν οι επιστήμονες στην έκθεση, «αν και απολήψεις νερού άμεσα από τις λίμνες (με εξαίρεση τη Βόλβη), δεν πραγματοποιούνται για την κάλυψη αρδευτικών αναγκών, εντούτοις η κάλυψή τους με αντλήσεις από υπόγειους υδροφορείς οι οποίοι βρίσκονται σε επικοινωνία με τις λίμνες (όπως για παράδειγμα η Κορώνεια), οδηγεί στην ταπείνωση της στάθμης και των δύο».

«Οι βροχοπτώσεις, οι οποίες τα τελευταία δύο έτη βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, επηρεάζουν τη στάθμη» ανέφερε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), η υδρογεωλόγος στο ΕΚΒΥ, Ειρήνη Βαρσάμη. Στο φαινόμενο συντελεί και η θερμοκρασία, είτε άμεσα εξατμίζοντας κάποια ποσότητα από τη λίμνη, είτε έμμεσα αυξάνοντας τις αρδευτικές ανάγκες της περιοχής.

«Είναι σίγουρα ένα κλιματικό μοντέλο που επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια και ειδικά φέτος, το ρεκόρ που παρατηρήσαμε εμείς ήταν στις θερμοκρασίες. Συγκεκριμένα για τις 4 λίμνες, αν δούμε τον κοντινότερο σταθμό του Εθνικού Αστεροσκοπείου, θα διαπιστώσουμε ότι οι θερμοκρασίες όλο τον χρόνο βρίσκονται σε τιμές ρεκόρ για την τελευταία δεκαετία», εξήγησε η Ειρήνη Βαρσάμη.

«Στην Κορώνεια», συνέχισε, «δεν έχουμε απολήψεις για άρδευση, αλλά από τη στιγμή που ο υπόγειος υδροφορέας επικοινωνεί στην ουσία με την λίμνη και η γύρω περιοχή αντλεί από τον υπόγειο υδροφορέα ποσότητες νερού για άρδευση, επηρεάζεται και η λίμνη».

Γενικότερα, στις συγκεκριμένες 4 λίμνες, σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΕΚΒΥ, φαίνεται μια πτωτική τάση της στάθμης τα τελευταία χρόνια και συνεπώς και του συνολικού τους όγκου.

«Τώρα, όταν μιλάμε για μια λίμνη σαν την Κορώνεια που είναι γενικώς αβαθής, τότε η συνολική ποσότητα που χάνει θα φανεί πιο έντονα στο αποτέλεσμα», προσθέτει η κ. Βαρσάμη.

Κατά τα έτη 2014 – 2015, η στάθμη και των τεσσάρων λιμνών αυξήθηκε σχετικά απότομα, από 2 μέτρα έως και 2,5 μέτρα, όπως στην περίπτωση της λίμνης Κορώνειας, γεγονός που οφείλεται στις συχνές βροχοπτώσεις. Από το 2016 και μετά, παρατηρείται πτωτική πορεία έως και το 2019. Κατά το έτος αυτό παρατηρείται η ελάχιστη στάθμη της Βόλβης για τη 12ετία που διανύουμε. Από το έτος 2020 έως και τον Αύγουστο του 2024, η μέση στάθμη των λιμνών Βόλβης και Κορώνειας, φαίνεται να σταθεροποιείται ακολουθώντας το μοτίβο των ετήσιων βροχοπτώσεων. Η στάθμη της Πικρολίμνης από το 2020 και μετά, μειώθηκε εκ νέου προκαλώντας αρκετά συχνά ακόμη και την αποξήρανσή της, όπως φέτος το καλοκαίρι.

Καλύτερη η κατάσταση στη Δοϊράνη

Εξαίρεση στην παραπάνω εικόνα, αποτελεί η στάθμη της λίμνης Δοϊράνης, η οποία μετά την άνοδο του 2015, συνέχισε να αυξάνεται έως και το 2018 οπότε η μέση ετήσια τιμή της σταθεροποιήθηκε έως και το 2020, έτος από το οποίο αρχίζει η καθοδική πορεία της στάθμης της. Έως και το 2022 ο ετήσιος ρυθμός πτώσης της ήταν μικρότερος του μισού μέτρου. Από το 2022 όμως και στη συνέχεια, η ετήσια πτώση της στάθμης της φαίνεται ότι ξεπερνάει το ένα μέτρο ακολουθώντας και πάλι το μοτίβο των βροχοπτώσεων της τελευταίας τριετίας.

«Στη Δοϊράνη δεν φαίνεται να υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα, δηλαδή έντονη πτώση της στάθμης σε σχέση με τις άλλες 3 λίμνες, καθώς, όπως εμφανίζεται στα διαγράμματα της δεκαετίας, διατηρείται η στάθμη σε ένα επίπεδο, κάτι που αποδίδεται στο ότι δεν υπάρχουν ιδιαίτερες αντλήσεις στην περιοχή για άρδευση», καταλήγει η κ. Βαρσάμη.

NEWSIT

Αραιές βροχές και αύξηση της θερμοκρασίας «στερεύουν» τις λίμνες Βόλβη, Κορώνεια, Δοϊράνη και Πικρολίμνη

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ