Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναλυτικός οδηγός του προγράμματος «Σπίτι μου ΙΙ» από το Ταμείο Ανάκαμψης – Ανοίγει η πλατφόρμα στο gov.gr

Τη δυνατότητα σε 20.000 νέους, ζευγάρια και οικογένειες να αποκτήσουν ιδιόκτητη πρώτη κατοικία με επιδοτούμενο επιτόκιο, δίνει το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» συνολικού προϋπολογισμού 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 50% μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και κατά 50% από τα τραπεζικά ιδρύματα.

Η υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιείται μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ), σε συνεργασία με τα Υπουργεία Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων αρχίζει από σήμερα 15η Ιανουαρίου και για την εξυπηρέτηση οι ενδιαφερόμενοι, εκτός από τα τραπεζικά καταστήματα μπορούν να επικοινωνούν με:

* E-mail: spitimou2@hdb.gr και

* Τηλεφωνική εξυπηρέτηση στο 211-1058652

Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, πρώτο βήμα είναι η υποβολή της αίτησης στο πιστωτικό ίδρυμα της επιλογής του ενδιαφερομένου, όπου και προσκομίζει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά. Ανάμεσα στα δικαιολογητικά είναι και η έκδοση Βεβαίωσης Επιλεξιμότητας από το gov.gr Μέσω της ειδικής πλατφόρμας στο gov.gr που θα είναι διαθέσιμη από σήμερα, 15/1 στις 12.00 μ., ο ενδιαφερόμενος συνδέεται καταχωρίζοντας τους προσωπικούς κωδικούς του ΤAXIS.

Μόλις εισέλθει στο σύστημα, αυτομάτως αντλούνται τα στοιχεία του. Ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει από το σύστημα έναν αριθμό πρωτοκόλλου αίτησης, με το οποίο μαθαίνει μερικές ημέρες αργότερα το αποτέλεσμα του ελέγχου. Αν κριθεί επιλέξιμος από το σύστημα, εκτυπώνει και προσκομίζει τη βεβαίωση στο πιστωτικό ίδρυμα. Ο αιτών δύναται επίσης να προσκομίσει για αρχή στο πιστωτικό ίδρυμα τα δικαιολογητικά και μόλις εκδοθεί η Βεβαίωση Επιλεξιμότητας, να την προσκομίσει ξεχωριστά.

Προσοχή: Το γεγονός ότι η πλατφόρμα του gov.gr καταχωρεί ένα πρόσωπο ως επιλέξιμο, δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι είναι και αποδεκτό στο πρόγραμμα. Η αξιολόγηση της τελικής επιλεξιμότητας διενεργείται από το πιστωτικό ίδρυμα.

Το πιστωτικό ίδρυμα επίσης ενημερώνει αναλυτικά για τα έγγραφα που πρέπει να προσκομίσει ο αιτών σε όλα τα στάδια.

Είναι σημαντικό, το ακίνητο που θα βρει ο αιτών να διαθέτει Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου, καθώς στην πορεία θα εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο από τον τεχνικό και νομικό έλεγχο που θα ακολουθήσει το πιστωτικό ίδρυμα και επιπλέον, θα αναγράφεται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας.

Μετά την επιλογή του ακινήτου από τον αιτούντα, το πιστωτικό ίδρυμα έχει προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την προσκόμιση των δικαιολογητικών για να ελέγξει την πλήρωση των κριτηρίων επιλεξιμότητας του αποκτώμενου ακινήτου.

Μετά τη θετική απάντηση της ΕΑΤ, το πιστωτικό ίδρυμα οφείλει να ενημερώσει τον δικαιούχο για την υπαγωγή του στο πρόγραμμα. Η έγκριση υπαγωγής ισχύει για ενενήντα (90) ημέρες από τη γνωστοποίησή της στον αιτούντα.

Μέσα στο διάστημα αυτό, το πιστωτικό ίδρυμα διενεργεί νομικό και τεχνικό έλεγχο επί του ακινήτου. Εάν ο έλεγχος ολοκληρωθεί επιτυχώς, ενημερώνεται ο δικαιούχος να προβεί στη σύναψη του οριστικού συμβολαίου αγοράς του ακινήτου.

Κατόπιν της σύναψης του οριστικού συμβολαίου αγοράς, το πιστωτικό ίδρυμα συνάπτει τη Σύμβαση Δανεισμού Τελικού Αποδέκτη.

Οι δικαιούχοι του Προγράμματος επιβαρύνονται με τα έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου, καθώς και τα έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή του βάρους επί του αποκτηθέντος ακινήτου (ενδεικτικά: δαπάνη για την έκδοση της δικαστικής απόφασης εγγραφής προσημείωσης υποθήκης επί ακινήτου, τέλος για την εγγραφή της προσημείωσης υποθήκης, έξοδα για την υποβολή αίτησης έκδοσης πιστοποιητικών, την περίληψη της δικαστικής απόφασης και την έκδοση των πιστοποιητικών, έξοδα για τη δήλωση των δικαιωμάτων προσημείωσης, εφόσον λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο, έξοδα άρσης προσημείωσης).

Οι έξι βελτιώσεις στο «Σπίτι μου ΙΙ»

* Το όριο ηλικίας των δικαιούχων αυξήθηκε έως τα 50 έτη. Στο «Σπίτι μου 1», το όριο ηλικίας ήταν τα 39 έτη.

* Αυξήθηκε από τα 16.000 στα 20.000 το εισοδηματικό όριο για τον άγαμο. Το οικογενειακό αναπροσαρμόζεται από τα 24.000 ευρώ στα 28.000 ευρώ, με το κάθε παιδί να αυξάνει το ποσό κατά 4.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ) και το εισόδημα για μονογονεϊκή οικογένεια αυξάνεται από τα 27.000 ευρώ στα 31.000 ευρώ, με το κάθε παιδί μετά το πρώτο, να αυξάνει το ποσό κατά 5.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ).

* Ο υπολογισμός του εισοδήματος θα βασίζεται πλέον στον μέσο όρο των τελευταίων τριών ετών και όχι μόνο της τελευταίας χρονιάς στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος υπερβαίνει το ανώτατο εισοδηματικό όριο.

* Αυξάνεται η αξία του συμβολαίου του ακινήτου προς αγορά. Ανεβαίνει στα 250.000 ευρώ από 200.000 ευρώ, επιτρέποντας την κάλυψη του 90% αυτής της τιμής. Το ανώτατο όριο χρηματοδότησης είναι 190.000 ευρώ.

* Στο όριο των 150 τ.μ. δεν περιλαμβάνονται πλέον οι βοηθητικοί χώροι (αποθήκες, θέσεις στάθμευσης κλπ.), που βρίσκονται στους κοινόχρηστους ή κοινόκτητους χώρους πολυκατοικίας και δεν αποτελούν αυτοτελείς οριζόντιες ιδιοκτησίες, αλλά ανήκουν σε κάποια οριζόντια ιδιοκτησία κατ΄ αποκλειστική χρήση και αναγράφονται στον τίτλο ιδιοκτησίας.

* Προβλέπεται για πρώτη φορά ειδική μέριμνα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα των κατοίκων του Έβρου. Οικογένειες με δυο παιδιά που αποκτούν την πρώτη κατοικία τους στους Δήμους Ορεστιάδας, Σουφλίου ή Διδυμοτείχου, δικαιούνται επιδότηση επιτοκίου κατά 50% για το μέρος του δανείου που χρηματοδοτείται από το πιστωτικό ίδρυμα.

Στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://minscfa.gov.gr/programma-spiti-mou-ii/ θα βρείτε 35 επικαιροποιημένες ερωτήσεις/απαντήσεις με όλες τις πληροφορίες για τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις ειδικές περιπτώσεις και τη διαδικασία του προγράμματος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Τέλος σε ένα φαινόμενο πολλών ετών, όπου οι λίστες των οφειλετών που δημοσιοποιούσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ήταν «φορτωμένες» με ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων που ανακυκλώνονταν κάθε χρόνο, θέλει να βάλει διάταξη σχετική με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Η διάταξη, η οποία περιέχεται στο νομοσχέδιο για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα που βρίσκεται σε διαβούλευση, φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που χαρακτηρίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν μπορούν να εισπραχθούν, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΑΑΔΕ για την εκκαθάριση ενός χαρτοφυλακίου δισεκατομμυρίων.

Η ρύθμιση δεν αλλάζει τον βασικό νόμο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, αλλά φέρνει σημαντικές διοικητικές βελτιώσεις καθώς αυστηροποιεί τα κριτήρια, επιταχύνει τις διαδικασίες και διευρύνει τις αρμοδιότητες των φορέων της ΑΑΔΕ για τον χαρακτηρισμό οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο newsit.gr, στόχος είναι να μειωθούν ουσιαστικά τα «νεκρά» χρέη που ξεπερνούν τα 26 δισ. ευρώ, δίνοντας προτεραιότητα στην είσπραξη των πιο πρόσφατων και ρεαλιστικά ανακτήσιμων οφειλών.

Σύμφωνα με την διάταξη, η νέα διαδικασία αξιολογεί τις παλιές οφειλές με σειρά παλαιότητας, ξεκινώντας από τις παλαιότερες.

Ο έλεγχος γίνεται με βάση την περιουσία του οφειλέτη. Μια οφειλή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης, εφόσον η συνολική αξία των ακινήτων (και εμπράγματων δικαιωμάτων) δεν υπερβαίνει το 5% του ποσού της οφειλής και το όριο των 100.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή από τον ΕΝΦΙΑ. Αν η αξία υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ, τότε ως ανεπίδεκτη θεωρείται η οφειλή μετά την αφαίρεση του διπλάσιου αυτής της αξίας.

Σε ό,τι αφορά την κινητή περιουσία του οφειλέτη, η συνολική αξία των κινητών (καταθέσεις, οχήματα κ.λπ.) δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή έκθεση κατάσχεσης.

Στην περίπτωση που τα υπερβαίνει, εφαρμόζεται και πάλι η αφαίρεση του διπλάσιου από την οφειλή.

Παράλληλα, προβλέπονται ειδικές περιπτώσεις, όπως οφειλέτες που έχουν αποβιώσει χωρίς κληρονόμους ή περιουσία, καθώς και επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει πριν από δέκα χρόνια, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν άμεσα στη διαδικασία «παγώματος» των χρεών.

Επιπλέον, με τις αλλαγές, αυξάνονται τα όρια αρμοδιότητας: οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ και των τελωνείων μπορούν να χειρίζονται υποθέσεις έως 300.000 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα ποσά απαιτείται απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Φυσικά, το πλαίσιο συμπληρώνεται από τη δημοσιοποίηση των μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ (με την τελευταία να λαμβάνει χώρα προ ολίγων ημερών) και την προτεραιοποίηση των ενεργών υποθέσεων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πιο αποδοτική λειτουργία της φορολογικής διοίκησης θα βοηθήσει και στην αύξηση των εισπράξεων, απελευθερώνοντας την ΑΑΔΕ από τη δύσκολη διαχείριση των παλιών, «νεκρών» χρεών.

NEWSIT

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών από την 1η Ιουλίου 2025, με την υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας συμβούλων Nepa Economic Consulting, Κώστας Πατήρης, η αλλαγή αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Θα υπάρξει αυτοματοποίηση και μεγαλύτερη διαφάνεια, αλλά οι υποδομές δεν είναι ακόμη έτοιμες και δεν είναι όλοι 100% προετοιμασμένοι, σημειώνει. Η προσαρμογή απαιτεί χρόνο, τεχνογνωσία και επενδύσεις σε τεχνικά συστήματα. Γι’ αυτό και, όπως αναφέρει, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη δημιουργία ενός φορέα η ενός εστιασμένου προγράμματος ΕΣΠΑ ώστε να βοηθηθεί το πέρασμα στην ψηφιοποίηση τους.

Εκτός από το τεχνικό κόστος, η πίεση εντείνεται και από το δημοσιονομικό περιβάλλον. Το ελληνικό Δημόσιο, εκτιμά, διακρατεί οφειλές ύψους 3,7 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα, ποσό που πλήττει κυρίως τους προμηθευτές της Υγείας και τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε ταμειακή ροή. Υπάρχουν καθυστερήσεις στις πληρωμές, σπάει η αλυσίδα, προσθέτει και υπογραμμίζει ότι το τραπεζικό σύστημα επίσης δεν βοηθά ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, επισημαίνοντας τη σημασία της τήρησης των συμφωνημένων ημερομηνιών πληρωμής.

Σε αναφορά του στη λειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι παρότι οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο MyData και στο ΓΕΜΗ, η Τράπεζα της Ελλάδος, για παράδειγμα, ζητά ξεχωριστά στοιχεία. Υπάρχει μία πηγή που δίνει συνεχώς και είναι υποχρεωμένη να έχει μπροστά της ημερομηνίες. Αν δεν υπάρξει ενιαία πλατφόρμα, δεν θα λυθεί ποτέ το πρόβλημα, εκτιμά.

Αναφορικά με τον Νόμο 4990/2022 και την ενσωμάτωση της Οδηγίας Whistleblowing για τις επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους, ο κ. Πατήρης δηλώνει θετικός: «Είναι υποχρεωτικός και για δημόσιο και για ιδιωτικό τομέα. Προστατεύει τον εργαζόμενο που βλέπει κάτι μη σύννομο και το καταγγέλλει. Είναι θέμα διαφάνειας». Προτρέπει τις επιχειρήσεις να τον εφαρμόσουν, καθώς συμβάλλει σε πιο καθαρό και ελεγχόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος, στέκεται στη διάκριση «μικρών» και «μεγάλων» λογιστικών γραφείων, την οποία απορρίπτει. «Δεν υπάρχει μικρό και μεγάλο. Υπάρχει: κάνω ή δεν κάνω καλά τη δουλειά μου. Όλοι χρειάζονται πόρους και εργαλεία» υπογραμμίζει. Σημασία έχει η ποιότητα της δουλειάς, λέει, και όχι το μέγεθος του γραφείου. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι αναγκαία αλλά όχι ουδέτερη. Η αγορά χρειάζεται ρεαλιστικές γέφυρες προσαρμογής», επισημαίνει ο κ. Πατήρης.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ