ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αναλυτικός οδηγός του προγράμματος «Σπίτι μου ΙΙ» από το Ταμείο Ανάκαμψης – Ανοίγει η πλατφόρμα στο gov.gr

Τη δυνατότητα σε 20.000 νέους, ζευγάρια και οικογένειες να αποκτήσουν ιδιόκτητη πρώτη κατοικία με επιδοτούμενο επιτόκιο, δίνει το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» συνολικού προϋπολογισμού 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 50% μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και κατά 50% από τα τραπεζικά ιδρύματα.
Η υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιείται μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ), σε συνεργασία με τα Υπουργεία Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων αρχίζει από σήμερα 15η Ιανουαρίου και για την εξυπηρέτηση οι ενδιαφερόμενοι, εκτός από τα τραπεζικά καταστήματα μπορούν να επικοινωνούν με:
* E-mail: spitimou2@hdb.gr και
* Τηλεφωνική εξυπηρέτηση στο 211-1058652
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε, πρώτο βήμα είναι η υποβολή της αίτησης στο πιστωτικό ίδρυμα της επιλογής του ενδιαφερομένου, όπου και προσκομίζει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά. Ανάμεσα στα δικαιολογητικά είναι και η έκδοση Βεβαίωσης Επιλεξιμότητας από το gov.gr Μέσω της ειδικής πλατφόρμας στο gov.gr που θα είναι διαθέσιμη από σήμερα, 15/1 στις 12.00 μ., ο ενδιαφερόμενος συνδέεται καταχωρίζοντας τους προσωπικούς κωδικούς του ΤAXIS.
Μόλις εισέλθει στο σύστημα, αυτομάτως αντλούνται τα στοιχεία του. Ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει από το σύστημα έναν αριθμό πρωτοκόλλου αίτησης, με το οποίο μαθαίνει μερικές ημέρες αργότερα το αποτέλεσμα του ελέγχου. Αν κριθεί επιλέξιμος από το σύστημα, εκτυπώνει και προσκομίζει τη βεβαίωση στο πιστωτικό ίδρυμα. Ο αιτών δύναται επίσης να προσκομίσει για αρχή στο πιστωτικό ίδρυμα τα δικαιολογητικά και μόλις εκδοθεί η Βεβαίωση Επιλεξιμότητας, να την προσκομίσει ξεχωριστά.
Προσοχή: Το γεγονός ότι η πλατφόρμα του gov.gr καταχωρεί ένα πρόσωπο ως επιλέξιμο, δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι είναι και αποδεκτό στο πρόγραμμα. Η αξιολόγηση της τελικής επιλεξιμότητας διενεργείται από το πιστωτικό ίδρυμα.
Το πιστωτικό ίδρυμα επίσης ενημερώνει αναλυτικά για τα έγγραφα που πρέπει να προσκομίσει ο αιτών σε όλα τα στάδια.
Είναι σημαντικό, το ακίνητο που θα βρει ο αιτών να διαθέτει Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου, καθώς στην πορεία θα εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο από τον τεχνικό και νομικό έλεγχο που θα ακολουθήσει το πιστωτικό ίδρυμα και επιπλέον, θα αναγράφεται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο αγοραπωλησίας.
Μετά την επιλογή του ακινήτου από τον αιτούντα, το πιστωτικό ίδρυμα έχει προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την προσκόμιση των δικαιολογητικών για να ελέγξει την πλήρωση των κριτηρίων επιλεξιμότητας του αποκτώμενου ακινήτου.
Μετά τη θετική απάντηση της ΕΑΤ, το πιστωτικό ίδρυμα οφείλει να ενημερώσει τον δικαιούχο για την υπαγωγή του στο πρόγραμμα. Η έγκριση υπαγωγής ισχύει για ενενήντα (90) ημέρες από τη γνωστοποίησή της στον αιτούντα.
Μέσα στο διάστημα αυτό, το πιστωτικό ίδρυμα διενεργεί νομικό και τεχνικό έλεγχο επί του ακινήτου. Εάν ο έλεγχος ολοκληρωθεί επιτυχώς, ενημερώνεται ο δικαιούχος να προβεί στη σύναψη του οριστικού συμβολαίου αγοράς του ακινήτου.
Κατόπιν της σύναψης του οριστικού συμβολαίου αγοράς, το πιστωτικό ίδρυμα συνάπτει τη Σύμβαση Δανεισμού Τελικού Αποδέκτη.
Οι δικαιούχοι του Προγράμματος επιβαρύνονται με τα έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου, καθώς και τα έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή του βάρους επί του αποκτηθέντος ακινήτου (ενδεικτικά: δαπάνη για την έκδοση της δικαστικής απόφασης εγγραφής προσημείωσης υποθήκης επί ακινήτου, τέλος για την εγγραφή της προσημείωσης υποθήκης, έξοδα για την υποβολή αίτησης έκδοσης πιστοποιητικών, την περίληψη της δικαστικής απόφασης και την έκδοση των πιστοποιητικών, έξοδα για τη δήλωση των δικαιωμάτων προσημείωσης, εφόσον λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο, έξοδα άρσης προσημείωσης).
Οι έξι βελτιώσεις στο «Σπίτι μου ΙΙ»
* Το όριο ηλικίας των δικαιούχων αυξήθηκε έως τα 50 έτη. Στο «Σπίτι μου 1», το όριο ηλικίας ήταν τα 39 έτη.
* Αυξήθηκε από τα 16.000 στα 20.000 το εισοδηματικό όριο για τον άγαμο. Το οικογενειακό αναπροσαρμόζεται από τα 24.000 ευρώ στα 28.000 ευρώ, με το κάθε παιδί να αυξάνει το ποσό κατά 4.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ) και το εισόδημα για μονογονεϊκή οικογένεια αυξάνεται από τα 27.000 ευρώ στα 31.000 ευρώ, με το κάθε παιδί μετά το πρώτο, να αυξάνει το ποσό κατά 5.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ).
* Ο υπολογισμός του εισοδήματος θα βασίζεται πλέον στον μέσο όρο των τελευταίων τριών ετών και όχι μόνο της τελευταίας χρονιάς στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος υπερβαίνει το ανώτατο εισοδηματικό όριο.
* Αυξάνεται η αξία του συμβολαίου του ακινήτου προς αγορά. Ανεβαίνει στα 250.000 ευρώ από 200.000 ευρώ, επιτρέποντας την κάλυψη του 90% αυτής της τιμής. Το ανώτατο όριο χρηματοδότησης είναι 190.000 ευρώ.
* Στο όριο των 150 τ.μ. δεν περιλαμβάνονται πλέον οι βοηθητικοί χώροι (αποθήκες, θέσεις στάθμευσης κλπ.), που βρίσκονται στους κοινόχρηστους ή κοινόκτητους χώρους πολυκατοικίας και δεν αποτελούν αυτοτελείς οριζόντιες ιδιοκτησίες, αλλά ανήκουν σε κάποια οριζόντια ιδιοκτησία κατ΄ αποκλειστική χρήση και αναγράφονται στον τίτλο ιδιοκτησίας.
* Προβλέπεται για πρώτη φορά ειδική μέριμνα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα των κατοίκων του Έβρου. Οικογένειες με δυο παιδιά που αποκτούν την πρώτη κατοικία τους στους Δήμους Ορεστιάδας, Σουφλίου ή Διδυμοτείχου, δικαιούνται επιδότηση επιτοκίου κατά 50% για το μέρος του δανείου που χρηματοδοτείται από το πιστωτικό ίδρυμα.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://minscfa.gov.gr/programma-spiti-mou-ii/ θα βρείτε 35 επικαιροποιημένες ερωτήσεις/απαντήσεις με όλες τις πληροφορίες για τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις ειδικές περιπτώσεις και τη διαδικασία του προγράμματος.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.
Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.
Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.
Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!
H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.
Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.
Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.
Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.
Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.
Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.
Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !
Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.
Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…
Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.
Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.
NEWSIT
Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).
Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.
Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.
Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.
Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.
NEWSIT
Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών
-
ΔΙΕΘΝΗ7 ημέρες ago
Σύνοδος ΝΑΤΟ: Ο Ζελένσκι θα συναντηθεί σήμερα με τον Τραμπ, επιβεβαίωσε πηγή από την ουκρανική προεδρία
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Συμφωνία των 27 της ΕΕ για παράταση των κυρώσεων στη Ρωσία
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Πανελλαδικές Εξετάσεις – Σήμερα οι ανακοινώσεις των βαθμολογιών
-
ΠΟΛΙΤΙΚΗ5 ημέρες ago
Δικογραφία ΟΠΕΚΕΠΕ: Ονόματα από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ έπιασε ο κοριός της ΕΥΠ
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Βαθμοί Πανελληνίων: Βατερλώ στα Μαθηματικά και την Ιστορία για τους υποψηφίους – Χαμηλά τα ποσοστά των αριστούχων
-
ΕΛΛΑΔΑ7 ημέρες ago
Σούδα: Φρουρούς της Επανάστασης ή ρωσικές υπηρεσίες βλέπει η ΕΥΠ πίσω από τον Αζέρο που συνελήφθη για κατασκοπεία
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Φωτιά στην Παλαιά Φώκαια – «Απομακρυνθείτε προς Λαγονήσι» το μήνυμα από το 112
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Ο «μπαμπάκας» Τραμπ επέστρεψε από τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ λέει ο Λευκός Οίκος με viral βίντεο στα social media