Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από ευρωπαϊκούς πόρους που διοχετεύονται στην οικονομία

Στην πρώτη θέση σε σχέση με τις εκταμιεύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ και στο νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027 βρίσκεται η Ελλάδα. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η χώρα κατατάσσεται στην τρίτη θέση στην απορρόφηση του νέου ΕΣΠΑ με πληρωμές 1,169 δισ. ευρώ.

Αυτό επεσήμανε, σε συνέντευξη Τύπου, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι στο 100% αναμένεται να κλείσει η απορρόφηση του ΕΣΠΑ 2014- 2020 (19,35 δισ. ευρώ), η οποία ολοκληρώνεται τώρα. Με αποτέλεσμα, όπως είπε, η χώρα να μην έχει χάσει ούτε ένα ευρώ σε ευρωπαϊκούς πόρους. Οι πόροι για τα Προγράμματα Ανταγωνιστικότητα, Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή, Μεταφορές, Πολιτική Προστασία και Διασυνοριακή Συνεργασία, ανέρχονται σε 10, 744 δισ. ευρώ. Και η συνολική χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή, υπερβαίνει τα 4,16 δισ. ευρώ.

Σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει 14,9 δισ. ευρώ από το Ταμείο. Στα οποία, αναμένεται ότι θα προστεθούν 2,3 δισ. ευρώ από την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής στο σκέλος των δανείων, τον Ιούλιο, και 1 δισ. ευρώ από την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής στο σκέλος των επιχορηγήσεων, τον Οκτώβριο. Με τους πόρους που πρόκειται να λάβει από το 4ο αίτημα εκταμίευσης το αμέσως προσεχές διάστημα, η χώρα θα υπερβεί το 50% του συνολικού προϋπολογισμού του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0».

Μάλιστα, από τους πόρους του δανειακού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως προκύπτει και από πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναμένεται ότι θα προστεθεί περίπου 5,3% στο ΑΕΠ της χώρας, από το 2022 έως το 2030.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση, το Ταμείο Ανάκαμψης στηρίζει ήδη, με κονδύλια 1,4 δισ. ευρώ, 353.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το σκέλος των επιχορηγήσεων, και με 1,96 δισ. ευρώ από το σκέλος των δανείων, όπου το 50% των συμβασιοποιημένων δανείων αφορά ΜμΕ. Με τις επιδόσεις των ελληνικών επιχειρήσεων να κρίνονται καλύτερες έναντι των αντίστοιχων επιδόσεων των επιχειρήσεων σε Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.

Για το ΠΔΕ, όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός, ο προϋπολογισμός του για το 2024 ανέρχεται στα 12,2 δισ. ευρώ, καθιστώντας το φετινό ΠΔΕ το μεγαλύτερο των τελευταίων 15 ετών. Ενώ, προβλέπεται ετήσια αύξηση των πόρων για δημόσιες επενδύσεις, κατά 9%- 12%, τη διετία 2024- 2026. Οι πόροι του ΠΔΕ από το 2020 και μετά αποτελούν το 5%- 7% του ΑΕΠ. Ο προϋπολογισμός του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) είναι 10, 65 δισ. ευρώ, που με την υπερδέσμευση φτάνει στα 14,69 δισ. ευρώ. Το ποσοστό των ενταγμένων έργων στο ΕΠΑ ανέρχεται ήδη στο 84,61%, την ώρα που το ποσοστό των νομικών δεσμεύσεων φτάνει το 57,41%.

Στη συνέντευξη συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείου Συνοχής Γιώργος Ζερβός, η ειδική γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου Νίκη Δανδόλου και ο διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης Ορέστης Καβαλάκης.
Ο κ. Σκάλκος, μεταξύ άλλων, δήλωσε: «Τα νέα Προγράμματα ΕΣΠΑ 2021- 2027 ακολουθούν δυναμική πορεία υλοποίησης, συνέχεια της επιτυχούς ολοκλήρωσης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της περιόδου 2014- 2020 σύμφωνα με τη στοχοθεσία τους. Με την πλήρη ενεργοποίησή τους (καθώς οι προσκλήσεις που έχουν εκδοθεί υπερβαίνουν το 50% του διαθέσιμου προϋπολογισμού) συμβάλλουν στην ταχεία εισροή των κοινοτικών πόρων στην ελληνική οικονομία χρηματοδοτώντας έργα και δράσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας, την ανάπτυξη των ελληνικών περιφερειών και την ενδυνάμωση κοινωνικής συνοχής».

Ο κ. Ζερβός, σημείωσε: «Σήμερα, 2 χρόνια μετά την έγκριση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ της Προγραμματικής Περιόδου 2021- 2027, οι υψηλοί ρυθμοί ένταξης και συμβασιοποίησης νέων έργων, αλλά και η συνολική πορεία εφαρμογής τους, αποδεικνύουν τόσο τον άρτιο σχεδιασμό των αρμόδιων υπηρεσιών όσο την ορθή οργάνωση των διαδικασιών υλοποίησης. Αποτελεί σαφή βούληση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η αποτελεσματική αξιοποίηση και διαχείριση των διατιθέμενων ενωσιακών πόρων, έτσι ώστε να δοθούν άμεσες λύσεις σε υπαρκτά ζητήματα της καθημερινότητας, να επιτευχθούν οι στόχοι της ανάπτυξης και ενίσχυσης της οικονομίας της χώρας, με τελικό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών».

Η κ. Δανδόλου, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε υψηλό επίπεδο συνεχάρη την Ελλάδα για την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ 2014- 2020 και την πορεία του νέου 2021- 2027. Έχουμε προχωρήσει σε προσκλήσεις χρηματοδότησης ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ προς τα συναρμόδια υπουργεία, ξεπερνώντας τον στόχο που είχε τεθεί για το τέλος του 2024, με την προσπάθεια να συνεχίζεται και τον πλήρη προγραμματισμό ως το 2027 να έχει εκπονηθεί και δημοσιευθεί. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συντελεστές και ιδιαιτέρως τις υπηρεσίες του υπουργείου μας για τη διαρκή και αποτελεσματική εργασία. Τέλος, σημειώνουμε πως και σε όρους Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου 2021- 2027, η Ελλάδα είναι στις πρώτες θέσεις απορρόφησης κοινοτικών πόρων μεταξύ των κρατών- μελών της ΕΕ (3η θέση συνολικά, καθώς και σε καθαρές πληρωμές πλην προκαταβολών)».

Τέλος, ο κ. Καβαλάκης τόνισε: «Η Ελλάδα παραμένει σταθερά στη μικρή ομάδα των ευρωπαϊκών χωρών που προηγούνται στην υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε εισπράξει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πάνω από το μισό του προϋπολογισμού που αναλογεί στη χώρα μας. Με τους πόρους αυτούς, και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, προχωρούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις και μεγάλα έργα υποδομής, ενισχύονται με νέες παρεμβάσεις η απασχόληση, η κοινωνική συνοχή, η καινοτομία και η ιδιωτική οικονομία, με ιδιαίτερη έμφαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Με συνέπεια και αποτελεσματικότητα αξιοποιείται το σύνολο των πόρων από αυτό το καινοτόμο εργαλείο προς όφελος της ανάπτυξης της χώρας και της βελτίωσης της καθημερινότητας όλων των πολιτών».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Τέλος σε ένα φαινόμενο πολλών ετών, όπου οι λίστες των οφειλετών που δημοσιοποιούσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ήταν «φορτωμένες» με ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων που ανακυκλώνονταν κάθε χρόνο, θέλει να βάλει διάταξη σχετική με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Η διάταξη, η οποία περιέχεται στο νομοσχέδιο για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα που βρίσκεται σε διαβούλευση, φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που χαρακτηρίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν μπορούν να εισπραχθούν, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΑΑΔΕ για την εκκαθάριση ενός χαρτοφυλακίου δισεκατομμυρίων.

Η ρύθμιση δεν αλλάζει τον βασικό νόμο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, αλλά φέρνει σημαντικές διοικητικές βελτιώσεις καθώς αυστηροποιεί τα κριτήρια, επιταχύνει τις διαδικασίες και διευρύνει τις αρμοδιότητες των φορέων της ΑΑΔΕ για τον χαρακτηρισμό οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο newsit.gr, στόχος είναι να μειωθούν ουσιαστικά τα «νεκρά» χρέη που ξεπερνούν τα 26 δισ. ευρώ, δίνοντας προτεραιότητα στην είσπραξη των πιο πρόσφατων και ρεαλιστικά ανακτήσιμων οφειλών.

Σύμφωνα με την διάταξη, η νέα διαδικασία αξιολογεί τις παλιές οφειλές με σειρά παλαιότητας, ξεκινώντας από τις παλαιότερες.

Ο έλεγχος γίνεται με βάση την περιουσία του οφειλέτη. Μια οφειλή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης, εφόσον η συνολική αξία των ακινήτων (και εμπράγματων δικαιωμάτων) δεν υπερβαίνει το 5% του ποσού της οφειλής και το όριο των 100.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή από τον ΕΝΦΙΑ. Αν η αξία υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ, τότε ως ανεπίδεκτη θεωρείται η οφειλή μετά την αφαίρεση του διπλάσιου αυτής της αξίας.

Σε ό,τι αφορά την κινητή περιουσία του οφειλέτη, η συνολική αξία των κινητών (καταθέσεις, οχήματα κ.λπ.) δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή έκθεση κατάσχεσης.

Στην περίπτωση που τα υπερβαίνει, εφαρμόζεται και πάλι η αφαίρεση του διπλάσιου από την οφειλή.

Παράλληλα, προβλέπονται ειδικές περιπτώσεις, όπως οφειλέτες που έχουν αποβιώσει χωρίς κληρονόμους ή περιουσία, καθώς και επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει πριν από δέκα χρόνια, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν άμεσα στη διαδικασία «παγώματος» των χρεών.

Επιπλέον, με τις αλλαγές, αυξάνονται τα όρια αρμοδιότητας: οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ και των τελωνείων μπορούν να χειρίζονται υποθέσεις έως 300.000 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα ποσά απαιτείται απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Φυσικά, το πλαίσιο συμπληρώνεται από τη δημοσιοποίηση των μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ (με την τελευταία να λαμβάνει χώρα προ ολίγων ημερών) και την προτεραιοποίηση των ενεργών υποθέσεων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πιο αποδοτική λειτουργία της φορολογικής διοίκησης θα βοηθήσει και στην αύξηση των εισπράξεων, απελευθερώνοντας την ΑΑΔΕ από τη δύσκολη διαχείριση των παλιών, «νεκρών» χρεών.

NEWSIT

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών από την 1η Ιουλίου 2025, με την υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας συμβούλων Nepa Economic Consulting, Κώστας Πατήρης, η αλλαγή αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Θα υπάρξει αυτοματοποίηση και μεγαλύτερη διαφάνεια, αλλά οι υποδομές δεν είναι ακόμη έτοιμες και δεν είναι όλοι 100% προετοιμασμένοι, σημειώνει. Η προσαρμογή απαιτεί χρόνο, τεχνογνωσία και επενδύσεις σε τεχνικά συστήματα. Γι’ αυτό και, όπως αναφέρει, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη δημιουργία ενός φορέα η ενός εστιασμένου προγράμματος ΕΣΠΑ ώστε να βοηθηθεί το πέρασμα στην ψηφιοποίηση τους.

Εκτός από το τεχνικό κόστος, η πίεση εντείνεται και από το δημοσιονομικό περιβάλλον. Το ελληνικό Δημόσιο, εκτιμά, διακρατεί οφειλές ύψους 3,7 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα, ποσό που πλήττει κυρίως τους προμηθευτές της Υγείας και τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε ταμειακή ροή. Υπάρχουν καθυστερήσεις στις πληρωμές, σπάει η αλυσίδα, προσθέτει και υπογραμμίζει ότι το τραπεζικό σύστημα επίσης δεν βοηθά ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, επισημαίνοντας τη σημασία της τήρησης των συμφωνημένων ημερομηνιών πληρωμής.

Σε αναφορά του στη λειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι παρότι οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο MyData και στο ΓΕΜΗ, η Τράπεζα της Ελλάδος, για παράδειγμα, ζητά ξεχωριστά στοιχεία. Υπάρχει μία πηγή που δίνει συνεχώς και είναι υποχρεωμένη να έχει μπροστά της ημερομηνίες. Αν δεν υπάρξει ενιαία πλατφόρμα, δεν θα λυθεί ποτέ το πρόβλημα, εκτιμά.

Αναφορικά με τον Νόμο 4990/2022 και την ενσωμάτωση της Οδηγίας Whistleblowing για τις επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους, ο κ. Πατήρης δηλώνει θετικός: «Είναι υποχρεωτικός και για δημόσιο και για ιδιωτικό τομέα. Προστατεύει τον εργαζόμενο που βλέπει κάτι μη σύννομο και το καταγγέλλει. Είναι θέμα διαφάνειας». Προτρέπει τις επιχειρήσεις να τον εφαρμόσουν, καθώς συμβάλλει σε πιο καθαρό και ελεγχόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος, στέκεται στη διάκριση «μικρών» και «μεγάλων» λογιστικών γραφείων, την οποία απορρίπτει. «Δεν υπάρχει μικρό και μεγάλο. Υπάρχει: κάνω ή δεν κάνω καλά τη δουλειά μου. Όλοι χρειάζονται πόρους και εργαλεία» υπογραμμίζει. Σημασία έχει η ποιότητα της δουλειάς, λέει, και όχι το μέγεθος του γραφείου. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι αναγκαία αλλά όχι ουδέτερη. Η αγορά χρειάζεται ρεαλιστικές γέφυρες προσαρμογής», επισημαίνει ο κ. Πατήρης.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ