Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από ευρωπαϊκούς πόρους που διοχετεύονται στην οικονομία

Στην πρώτη θέση σε σχέση με τις εκταμιεύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ και στο νέο ΕΣΠΑ 2021- 2027 βρίσκεται η Ελλάδα. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η χώρα κατατάσσεται στην τρίτη θέση στην απορρόφηση του νέου ΕΣΠΑ με πληρωμές 1,169 δισ. ευρώ.

Αυτό επεσήμανε, σε συνέντευξη Τύπου, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι στο 100% αναμένεται να κλείσει η απορρόφηση του ΕΣΠΑ 2014- 2020 (19,35 δισ. ευρώ), η οποία ολοκληρώνεται τώρα. Με αποτέλεσμα, όπως είπε, η χώρα να μην έχει χάσει ούτε ένα ευρώ σε ευρωπαϊκούς πόρους. Οι πόροι για τα Προγράμματα Ανταγωνιστικότητα, Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή, Μεταφορές, Πολιτική Προστασία και Διασυνοριακή Συνεργασία, ανέρχονται σε 10, 744 δισ. ευρώ. Και η συνολική χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή, υπερβαίνει τα 4,16 δισ. ευρώ.

Σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει 14,9 δισ. ευρώ από το Ταμείο. Στα οποία, αναμένεται ότι θα προστεθούν 2,3 δισ. ευρώ από την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής στο σκέλος των δανείων, τον Ιούλιο, και 1 δισ. ευρώ από την εκταμίευση του 4ου αιτήματος πληρωμής στο σκέλος των επιχορηγήσεων, τον Οκτώβριο. Με τους πόρους που πρόκειται να λάβει από το 4ο αίτημα εκταμίευσης το αμέσως προσεχές διάστημα, η χώρα θα υπερβεί το 50% του συνολικού προϋπολογισμού του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0».

Μάλιστα, από τους πόρους του δανειακού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως προκύπτει και από πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναμένεται ότι θα προστεθεί περίπου 5,3% στο ΑΕΠ της χώρας, από το 2022 έως το 2030.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση, το Ταμείο Ανάκαμψης στηρίζει ήδη, με κονδύλια 1,4 δισ. ευρώ, 353.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το σκέλος των επιχορηγήσεων, και με 1,96 δισ. ευρώ από το σκέλος των δανείων, όπου το 50% των συμβασιοποιημένων δανείων αφορά ΜμΕ. Με τις επιδόσεις των ελληνικών επιχειρήσεων να κρίνονται καλύτερες έναντι των αντίστοιχων επιδόσεων των επιχειρήσεων σε Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.

Για το ΠΔΕ, όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός, ο προϋπολογισμός του για το 2024 ανέρχεται στα 12,2 δισ. ευρώ, καθιστώντας το φετινό ΠΔΕ το μεγαλύτερο των τελευταίων 15 ετών. Ενώ, προβλέπεται ετήσια αύξηση των πόρων για δημόσιες επενδύσεις, κατά 9%- 12%, τη διετία 2024- 2026. Οι πόροι του ΠΔΕ από το 2020 και μετά αποτελούν το 5%- 7% του ΑΕΠ. Ο προϋπολογισμός του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) είναι 10, 65 δισ. ευρώ, που με την υπερδέσμευση φτάνει στα 14,69 δισ. ευρώ. Το ποσοστό των ενταγμένων έργων στο ΕΠΑ ανέρχεται ήδη στο 84,61%, την ώρα που το ποσοστό των νομικών δεσμεύσεων φτάνει το 57,41%.

Στη συνέντευξη συμμετείχαν ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείου Συνοχής Γιώργος Ζερβός, η ειδική γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου Νίκη Δανδόλου και ο διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης Ορέστης Καβαλάκης.
Ο κ. Σκάλκος, μεταξύ άλλων, δήλωσε: «Τα νέα Προγράμματα ΕΣΠΑ 2021- 2027 ακολουθούν δυναμική πορεία υλοποίησης, συνέχεια της επιτυχούς ολοκλήρωσης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της περιόδου 2014- 2020 σύμφωνα με τη στοχοθεσία τους. Με την πλήρη ενεργοποίησή τους (καθώς οι προσκλήσεις που έχουν εκδοθεί υπερβαίνουν το 50% του διαθέσιμου προϋπολογισμού) συμβάλλουν στην ταχεία εισροή των κοινοτικών πόρων στην ελληνική οικονομία χρηματοδοτώντας έργα και δράσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας, την ανάπτυξη των ελληνικών περιφερειών και την ενδυνάμωση κοινωνικής συνοχής».

Ο κ. Ζερβός, σημείωσε: «Σήμερα, 2 χρόνια μετά την έγκριση των Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ της Προγραμματικής Περιόδου 2021- 2027, οι υψηλοί ρυθμοί ένταξης και συμβασιοποίησης νέων έργων, αλλά και η συνολική πορεία εφαρμογής τους, αποδεικνύουν τόσο τον άρτιο σχεδιασμό των αρμόδιων υπηρεσιών όσο την ορθή οργάνωση των διαδικασιών υλοποίησης. Αποτελεί σαφή βούληση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η αποτελεσματική αξιοποίηση και διαχείριση των διατιθέμενων ενωσιακών πόρων, έτσι ώστε να δοθούν άμεσες λύσεις σε υπαρκτά ζητήματα της καθημερινότητας, να επιτευχθούν οι στόχοι της ανάπτυξης και ενίσχυσης της οικονομίας της χώρας, με τελικό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών».

Η κ. Δανδόλου, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε υψηλό επίπεδο συνεχάρη την Ελλάδα για την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ 2014- 2020 και την πορεία του νέου 2021- 2027. Έχουμε προχωρήσει σε προσκλήσεις χρηματοδότησης ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ προς τα συναρμόδια υπουργεία, ξεπερνώντας τον στόχο που είχε τεθεί για το τέλος του 2024, με την προσπάθεια να συνεχίζεται και τον πλήρη προγραμματισμό ως το 2027 να έχει εκπονηθεί και δημοσιευθεί. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συντελεστές και ιδιαιτέρως τις υπηρεσίες του υπουργείου μας για τη διαρκή και αποτελεσματική εργασία. Τέλος, σημειώνουμε πως και σε όρους Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου 2021- 2027, η Ελλάδα είναι στις πρώτες θέσεις απορρόφησης κοινοτικών πόρων μεταξύ των κρατών- μελών της ΕΕ (3η θέση συνολικά, καθώς και σε καθαρές πληρωμές πλην προκαταβολών)».

Τέλος, ο κ. Καβαλάκης τόνισε: «Η Ελλάδα παραμένει σταθερά στη μικρή ομάδα των ευρωπαϊκών χωρών που προηγούνται στην υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε εισπράξει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πάνω από το μισό του προϋπολογισμού που αναλογεί στη χώρα μας. Με τους πόρους αυτούς, και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, προχωρούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις και μεγάλα έργα υποδομής, ενισχύονται με νέες παρεμβάσεις η απασχόληση, η κοινωνική συνοχή, η καινοτομία και η ιδιωτική οικονομία, με ιδιαίτερη έμφαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Με συνέπεια και αποτελεσματικότητα αξιοποιείται το σύνολο των πόρων από αυτό το καινοτόμο εργαλείο προς όφελος της ανάπτυξης της χώρας και της βελτίωσης της καθημερινότητας όλων των πολιτών».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.

Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.

Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.

Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.

Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.

Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.

Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !

Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.

Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…

Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.

Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.

NEWSIT

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.

Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.

Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.

NEWSIT

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ