Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί μένει ψηλά η τιμή της βενζίνης – Οι 5 λόγοι που πληρώνουμε ακόμη ακριβά τη μετακίνηση με αυτοκίνητο

Καθώς κλιμακώνεται η θερινή τουριστική περίοδος, σημειώνονται ενδείξεις αύξησης των τιμών της βενζίνης. Μαζί με την αναζωπύρωση των τιμών της βενζίνης αναζωπυρώνεται η συζήτηση για τη δυνατότητα ή μη μείωσης της τιμής, μέσω μίας κυβερνητικής παρέμβασης, πχ μίας μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, προκειμένου να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, αποκλείουν, επί του παρόντος, οποιαδήποτε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr, αν και η Ελλάδα έχει τον 4ο πιο υψηλό τέτοιο φόρο της βενζίνης μεταξύ των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από την άλλη μεριά, δεν διαφαίνεται καμία πρόθεση μείωσης των τιμών της βενζίνης από τις εταιρείες προμήθειας βενζίνης ή τους βενζινοπώλες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι λόγοι για τους οποίους δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης -είτε μέσω κάποιας κρατικής παρέμβασης, είτε μέσω παρεμβάσεων ή αλλαγών στην αγορά,. στην Ελλάδα είναι οι εξής:

1. Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης δεν θα έφερνε τελικά μείωση της τελικής τιμής

Όσον αφορά την πλευρά της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη ή του ΦΠΑ μόνο πρόσκαιρα θα οδηγούσε σε μείωση της τιμής της, καθώς η σημερινή υψηλή ζήτηση θα οδηγούσε και πάλι την τιμή της βενζίνης στο προ μείωσης του ειδικού φόρου επίπεδο.

Έστω για παράδειγμα, πως ο εν λόγω φόρος μειωνόταν από τα 0,70 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα στα 0,50 ευρώ ανά λίτρο.

Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε άμεσα σε μείωση της τιμής της βενζίνης κατά το αντίστοιχο ποσό, δηλαδή κατά 0,20 ευρώ λίτρο, οδηγώντας την από τα 1,8 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα περίπου στην Αθήνα στα 1,60 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή θα συντελούνταν άμεσα μία μείωση της τάξεως του 11%.

Γνωρίζοντας, όμως, η αγορά πως οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να πληρώσουν τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο (όπως συμβαίνει), θα οδηγηθούμε σταδιακά και πάλι στην τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις. Μ’ άλλα λόγια, θα κέρδιζαν οι εταιρείες διύλισης και οι βενζινοπώλες, αλλά όχι οι καταναλωτές.

2. Η μείωση των φορολογικών εσόδων θα έπληττε τη δυνατότητα του δημοσίου να χρηματοδοτήσει αναγκαίες δαπάνες

Μ΄ άλλα λόγια, οι καταναλωτές δεν θα είχαν τελικά κανένα κέρδος από μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης της βενζίνης, ενώ το κράτος θα έχανε κρίσιμα φορολογικά έσοδα, τα οποία είναι κρίσιμα για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων δημοσίων δαπανών χωρίς να απειλούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, από τα 68 δισ. ευρώ των ετήσιων φορολογικών εσόδων, τα 7 δισ. ευρώ προέρχονται από ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ποτά, καπνό, βενζίνη κλπ), εκ των οποίων κοντά στο 1/2 δηλαδή 3,5 δισ. ευρώ αφορά σε ενεργειακά προϊόντα, με σημαντικότερο εξ αυτών την βενζίνη.

3. Στόχος της κυβέρνησης (και της ΕΕ) είναι η αποτροπή της αύξησης εισαγωγών γιατί επιδεινώνεται το ήδη βεβαρυμμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών

Η επιβολή αυτών των ειδικών φόρων πέραν της δημοσιονομικής σημασίας, έχει και μία ακόμα, ευρύτερη οικονομική σημασία: Αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα κατανάλωσης των παραπάνω προϊόντων (δηλαδή της βενζίνης, των καπνικών προϊόντων) και άρα αποτρεπτικό παράγοντα για την εισαγωγή τους, καθώς κάθε αύξηση της εισαγωγής τους επιδεινώνει το ολοένα και πιο βεβαρυμένο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Κάθε επιδείνωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας αυξάνει την “ευαισθησία” της σε εξωτερικούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ειδικά σε συνθήκες αποσταθεροποίησης σαν τις σημερινές (πόλεμος στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, πολιτική κρίση στη Γαλλία).

Ωστόσο, η Ελλάδα δεν αποτελεί την απόλυτη “εξαίρεση” στην ΕΕ σε σχέση με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αν και κατέχει, όπως προαναφέρθηκε, υψηλή θέση στην κατάταξη, η ίδια η ΕΕ έχει επιβάλει σε πανευρωπαϊκό κατώτατο πλαφόν στον εν λόγω φόρο και αυτός ανέρχεται στα 0,36 ευρώ ανά λίτρο.

Εξάλλου, είναι κυρίως οι ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες ανήκουν μεν στην ΕΕ αλλά όχι ακόμα στην ευρωζώνη -και άρα έχουν το δικό τους νόμισμα (πχ Ουγγαρία) – οι οποίες έχουν ακόμα σχετικά χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης.

4. Δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια διακριτή προοπτική ειρήνευσης στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και μείωσης των διεθνών τιμών

Ταυτόχρονα, από την άλλη μεριά, είναι η γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα εκείνη που δεν επιτρέπει κάποια μείωση των διεθνών τιμών της βενζίνης, καθώς δεν διαφαίνεται κάποιος διακριτός ορίζοντας ειρήνευσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, ενώ λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξηθεί και το κόστος μεταφοράς πετρελαίου.

5. Η Ελλάδα είναι μία μικρή αγορά που γειτονεύει με μεγάλες αγορές και δεν μπορεί να επηρεάζει σε περιφερειακό επίπεδο τις τιμές

Υπάρχει, όμως, και άλλος ένας παράγοντας -πέρα από την πρόσκαιρη (ή μη) αύξηση των διεθνών τιμών της βενζίνης λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων- που δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτός.

Σύμφωνα με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, ο παράγοντας, ο οποίος μάλιστα είναι μόνιμος -και όχι συγκυριακός- είναι το γεγονός ότι η ελληνική αγορά αν και μικρή με πληθυσμό μόλις 10 εκατ., γειτονεύει με άλλες εθνικές αγορές γιγάντιες με τεράστια ζήτηση, κάτι που αποτελεί μόνιμη πηγή υψηλών τιμών στη βενζίνη.

Οι αγορές αυτές δεν είναι οι άλλες από την Τουρκία με πληθυσμό 85 εκατ., η Αιγυπτος με πληθυσμό 111 εκατ. αλλά και της Ιταλίας με πληθυσμό 58 εκατ.και της Γαλλίας με 68 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα, λόγω του μικρού μεγέθους της ως αγορά, δεν μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών, ούτε σε περιφερειακό επίπεδο καθώς συνυπάρχει στην ίδια τοπική ζώνη (δηλαδή τη Μεσογειακή “λεκάνη”) με πάρα πολύ μεγαλύτερες εθνικές αγορές. Αυτό σημαίνει, εξηγούν οι ίδιες πηγές, πως ακόμα και αν μειωνόταν η ζήτηση στην Ελλάδα για βενζίνη για οποιαδήποτε λόγο, ελάχιστη επίδραση θα είχε στην τιμή της, καθώς αυτή καθορίζεται εκτός από τους διεθνούς παράγοντες, από ισχυρότατους τοπικούς παράντες.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν ήταν η Νέα Δημοκρατία, η οποία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας από το 2019 εκείνη που αύξησε τη φορολογία στην κατανάλωση της βενζίνης.

Ήταν, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία το 2010 αύξηση τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από τα 0,41 ευρώ ανά λίτρο στα 0,67 ευρώ ανά λίτρο και τον ΦΠΑ από το 19% στο 23%, ενώ ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αύξησε ξανά το ΦΠΑ στην βενζίνη από το 23% στο 24%, αλλά και τον ειδικό φόρο στα 0,7 ευρώ ανά λίτρο.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλο το σχέδιο πολυετούς επιδότησης τόκων 20.000 ενήμερων στεγαστικών δανείων

Σε ημιτελικό στάδιο βρίσκεται το σχέδιο κοινοτικής επιδότησης εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης της στέγασης για πολίτες που έχουν ήδη λάβει στεγαστικό δάνειο, με στόχο την απρόσκοπτη αποπληρωμή του.

Συγκεκριμένα, έχουν σκιαγραφεί από αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης τα πρώτα σημεία του σχεδίου -το οποίο αναμένεται να συζητηθεί στις λεπτομέρειες του με κλιμάκια της Κομισιόν γύρω στις αρχές Σεπτεμβρίου 2025- και βασίζονται στην εξασφάλιση κοινοτικών κονδυλίων ύψους 100 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

Μάλιστα, η κινητοποίηση των κονδυλίων αυτών μπορεί να ξεκινήσει από του χρόνου και μέχρι το 2029 (μέσω παράτασης του υφιστάμενου κοινοτικού προϋπολογισμού) αλλά και στην επόμενη προγραμματική περίοδο εφόσον «τρέξει» τα προγραμματική περίοδο (δηλαδή μέχρι και το 2034).

Το πρόγραμμα θα φέρει την κάλυψη των τόκων των ενήμερων στεγαστικών δανείων. Παράλληλα, θα προβλέπονται εισοδηματικά (παρόμοια με εκείνα του Σπίτι μου 2) και κοινωνικά κριτήρια (πχ θα αφορά μονογονεϊκές οικογένειες).

Υπό αυτούς τους όρους αναμένεται να ενταχθούν στο εν λόγω σχεδιαζόμενο πρόγραμμα 20.000 δανειολήπτες.

Αν τα χάσατε

Επίσης, θα γίνεται επανέλεγχος (πχ κάθε χρόνο) των δανειοληπτών για το αν πληρούν τα κριτήρια με τα οποία εντάχθηκαν στο εν λόγω πρόγραμμα.

NEWSIT

Όλο το σχέδιο πολυετούς επιδότησης τόκων 20.000 ενήμερων στεγαστικών δανείων

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί η Ελλάδα προσελκύει το διεθνές ενδιαφέρον στις επενδύσεις ακινήτων

Παρά το γεγονός ότι η αγορά κατοικίας αποτελεί ένα άπιαστο όνειρο για τους Έλληνες, λόγω της συνεχής ανόδου των τιμών, δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για τους ξένους αγοραστές.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στις πιο προσιτές χώρες της Ευρώπης για αγορά τόσο τυπικής όσο και πολυτελής κατοικίας, με αποτέλεσμα να αποτελεί πόλο έλξης για τους επενδυτές του εξωτερικού. Την ώρα που τα τελευταία χρόνια, η ευρωπαϊκή αγορά ακινήτων βρίσκεται σε τροχιά ανόδου.  Αν και σε αρκετές χώρες παρατηρούνται πλέον σημάδια ωρίμανσης, με περιορισμένα περιθώρια υπεραξίας και έντονα φαινόμενα κορεσμού, η Ελλάδα εξακολουθεί να εμφανίζει χαρακτηριστικά δυναμικής και αναπτυσσόμενης αγοράς. Η ζήτηση παραμένει σταθερά αυξητική, οι τιμές -σε σύγκριση με άλλες αγορές- θεωρούνται ακόμη σχετικά προσιτές, ενώ σε συγκεκριμένες περιοχές διαφαίνονται σαφείς δυνατότητες υπεραξίας.

Ωστόσο, αν συνεκτιμηθεί το εισόδημα του μέσου Έλληνα σε σχέση με το συνολικό κόστος διαβίωσης, η εικόνα αλλάζει καθώς η συνεχής άνοδος των τιμών, είτε πρόκειται για αγορά είτε για μίσθωση κατοικίας, ακόμη και σε μη τουριστικές ή λιγότερο προβεβλημένες περιοχές, καταδεικνύει ότι η αγορά κινείται με ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι οι πραγματικές δυνατότητες των πολιτών.

Η ελληνική αγορά ακινήτων κερδίζει διαρκώς έδαφος στον διεθνή επενδυτικό χάρτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Spitogatos Insights, οι τιμές κατοικιών στη χώρα μας -εκτός των πιο δημοφιλών σημείων ζήτησης- παραμένουν αισθητά χαμηλότερες σε σχέση με αντίστοιχες αγορές όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία ή η Γαλλία.

Ένα απλό παράδειγμα αρκεί καθώς η μέση ζητούμενη τιμή για αγορά κατοικίας στην Αθήνα διαμορφώνεται περίπου στα 2.500€/τ.μ., όταν σε μητροπολιτικά κέντρα όπως η Μαδρίτη ή η Λισαβόνα οι τιμές ξεπερνούν τις 4.000 – 5.000€/τ.μ.. Αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα εξηγεί γιατί ξένοι επενδυτές -αλλά και Έλληνες του εξωτερικού- στρέφονται όλο και περισσότερο στην ελληνική αγορά. Η πρόσφατη σταθεροποίηση των επιτοκίων λειτουργεί επιπλέον ως ενισχυτικός παράγοντας για το Real Estate.

Ιδιαίτερη βαρύτητα εξακολουθεί να έχει και το πρόγραμμα Golden Visa. Παρά τις αλλαγές που έχουν γίνει στους όρους και στα όρια επένδυσης, η δυνατότητα απόκτησης άδειας διαμονής μέσω αγοράς ακινήτου παραμένει ελκυστική. Η ένταξη της χώρας στη ζώνη Σένγκεν, η ευρωπαϊκή προοπτική και η γεωπολιτική της σταθερότητα ενισχύουν ακόμη περισσότερο το επενδυτικό αφήγημα.

Σημαντικό πλεονέκτημα αποτελεί, βέβαια, και ο τουρισμός. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στη δεκάδα των κορυφαίων προορισμών παγκοσμίως, με περισσότερους από 33 εκατ. επισκέπτες το 2024. Η δυναμική αυτή τροφοδοτεί τη βραχυχρόνια μίσθωση, αυξάνει τη ζήτηση για εξοχικές και δεύτερες κατοικίες, ενώ οι αποδόσεις των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, που κινούνται γύρω στο 8% ανάλογα με την τοποθεσία, θεωρούνται ιδιαίτερα ανταγωνιστικές.

Πέρα από την οικονομική διάσταση, η ποιότητα ζωής λειτουργεί ως ισχυρό κίνητρο. Με πάνω από 250 ημέρες ηλιοφάνειας τον χρόνο, ήπιους χειμώνες, εκτεταμένη ακτογραμμή και ισορροπημένο τρόπο ζωής, η Ελλάδα προβάλλει ως ελκυστικός τόπος μόνιμης κατοικίας. Δεν είναι τυχαίο ότι προσελκύει ολοένα και περισσότερους digital nomads, οι οποίοι με υψηλότερα εισοδήματα από τον μέσο Έλληνα ενισχύουν περαιτέρω τη ζήτηση για κατοικίες.

Τέλος, η αξιοποίηση των Big Data έχει περιορίσει την αβεβαιότητα που χαρακτήριζε παλαιότερα την αγορά. Οι επενδυτές έχουν πλέον πρόσβαση σε πραγματικά στοιχεία για τις τιμές, τις τάσεις και τις αναπτυσσόμενες περιοχές, γεγονός που επιτρέπει τη χάραξη πιο ασφαλών στρατηγικών και τη λήψη αποφάσεων στη βάση δεδομένων και όχι υποθέσεων.

NEWSIT
https://www.newsit.gr/oikonomia/finance/giati-i-ellada-proselkyei-to-diethnes-endiaferon-stis-ependyseis-akiniton/4453056/
Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απώλεια ακίνητης περιουσίας μέσω πλειστηριασμών και η εκ νέου ανάκτηση των απολεσθέντων ακινήτων.

Η διαδικασία των κόκκινων δανείων έχει πάρει ολοένα και μεγαλύτερη διάσταση στην ελληνική αγορά, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται έντονα προβλήματα για πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων. Ο όρος “κόκκινα δάνεια” αναφέρεται σε δάνεια που δεν εξυπηρετούνται, ενώ η πληρωμή των δόσεων καθυστερεί ή είναι αδύνατη για τον δανειολήπτη. Αυτό έχει ως συνέπεια την ενεργοποίηση διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης, που συχνά καταλήγουν σε πλειστηριασμούς ακινήτων.

  1. Η Διαδικασία των Πλειστηριασμών και Κατάσχεσης Ακινήτων

Η διαδικασία του πλειστηριασμού ακινήτων ξεκινά όταν το χρέος του δανειολήπτη φτάσει σε σημείο αδυναμίας εξυπηρέτησης, και η τράπεζα ή οι εισπρακτικές εταιρείες προχωρούν σε κατασχέσεις. Τα ακίνητα που κατασχέθηκαν από τον δανειολήπτη κατατίθενται για δημοπρασία, και μετά την ολοκλήρωση του πλειστηριασμού, κατακυρώνονται στους αγοραστές – που συχνά είναι εισπρακτικές εταιρείες ή επενδυτές.

  1. Απόκτηση Ακινήτων από Εισπρακτικές Εταιρείες

Οι εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, συχνά αποκτούν την κυριότητα των ακινήτων μέσω των πλειστηριασμών. Αυτή η διαδικασία παρέχει στις εισπρακτικές εταιρείες τη δυνατότητα να αποκτούν ακίνητα σε πολύ χαμηλές τιμές, με σκοπό είτε την άμεση μεταπώληση τους είτε την εκμετάλλευσή τους για άλλους σκοπούς.

  1. Ρόλος της Διαμεσολάβησης

Εδώ έρχεται ο ρόλος της διαμεσολάβησης. Ως διαμεσολαβητής, με πολυετή εμπειρία στον τομέα των κόκκινων δανείων και ως πρώην διευθύντρια στις αναδιαρθρώσεις στην Τράπεζα Πειραιώς, έχω βιώσει την πρόκληση και την ανάγκη να διαπραγματευτούμε λύσεις που αποτρέπουν την απώλεια ακινήτων για τους δανειολήπτες. Στόχος της διαμεσολάβησης είναι η εξεύρεση αμοιβαία συμφωνημένων λύσεων που να επιτρέπουν την αναδιάρθρωση των χρεών, αποφεύγοντας έτσι την κατάληξη των ακινήτων σε πλειστηριασμούς και την απώλεια περιουσίας.

Σε περίπτωση όμως της απώλειας της ακίνητης περιουσίας μέσω πλειστηριασμού, όπου υπάρχει οικονομική δυνατότητα από την πλευρά των οφειλετών, μπορούμε ακόμα και μετά την ολοκλήρωση του πλειστηριασμού να συνδράμουμε στην ανάκτηση των ακινήτων για λογαριασμό των ιδιοκτητών από τις εισπρακτικές εταιρείες. Αυτή η δυνατότητα παρέχει μια δεύτερη ευκαιρία για τους δανειολήπτες να ανακτήσουν την περιουσία τους και να διασφαλίσουν το μέλλον τους, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για την οικονομική εξυγίανση.

 

  1. Συμπεράσματα και Προτάσεις

Η ανάγκη για σωστή και άμεση διαχείριση των κόκκινων δανείων είναι επιτακτική. Οι δανειολήπτες, σε συνδυασμό με την καθοδήγηση επαγγελματιών διαμεσολαβητών, μπορούν να βρουν λύσεις που θα προστατεύσουν την περιουσία τους και θα προσφέρουν βιώσιμες προοπτικές εξόδου από την οικονομική τους κατάσταση. Η αναδιάρθρωση των δανείων, αντί της απευθείας προσφυγής σε πλειστηριασμό, μπορεί να αποτελέσει τον πιο συμφέρων δρόμο για όλες τις πλευρές.

 

In every success story, you will find someone who has made a courageous decision

Ρώνα Μαργιολάκη

Mark Consulting 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ