Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δέκα μέτρα για την προστασία των εργαζομένων σε συνθήκες καύσωνα

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξέδωσε εγκύκλιο για την πρόληψη του θερμικού στρες των εργαζομένων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού υπό συνθήκες καύσωνα

Με τα μέτρα αυτά, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στοχεύει στην προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων κατά τους μήνες του καλοκαιριού, που έχει καύσωνες. Μεταξύ των μέτρων είναι τα διαλείμματα, η μείωση ή παύση της απασχόλησης και η διαμόρφωση χώρων διαλείμματος.

Πιο αναλυτικά: 

Πρόληψη θερμικής καταπόνησης

  • Διαλείμματα: Οργάνωση του χρόνου εργασίας με προγραμματισμό διαλειμμάτων κατάλληλης διάρκειας για τη μείωση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων
  • Προγραμματισμός Εργασιών: Εκτέλεση εργασιών που συνεπάγονται υψηλή θερμική καταπόνηση, κατά το δυνατόν, σε ώρες εκτός θερμοκρασιακών αιχμών.
  • Μείωση ή παύση της απασχόλησης: Μείωση ή παύση εργασιών σε θερμικά επιβαρυμένους χώρους όπως μηχανοστάσια, χυτήρια, υαλουργεία, κεραμοποιεία, ναυπηγεία κ.λπ., μεταξύ των ωρών 12.00 – 16.00.
  • Διαμόρφωση χώρων διαλείμματος: Δημιουργία κατάλληλων χώρων διαλείμματος εξοπλισμένων με σύστημα κλιματισμού, σε συνεργασία με τον Τεχνικό Ασφάλειας, τον Ιατρό Εργασίας και εκπροσώπους των εργαζομένων.

Σε ό,τι αφορά τις υπαίθριες εργασίες, τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για να αντιμετωπιστεί τυχόν θερμική καταπόνηση των εργαζομένων ανεξαρτήτως του είδους απασχόλησής τους συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πλατφορμών, προβλέπεται:

  • Κατάλληλα καλύμματα και προστατευτικά μέσα: Παροχή κατάλληλων καλυμμάτων κεφαλής και προστατευτικών μέσων δέρματος.
  • Σκιερά μέρη για διαλείμματα: Διαμόρφωση ή επιλογή σκιερού μέρους για διαλείμματα.
  • Στέγαστρα για εργασίες: Διαμόρφωση ή επιλογή σκιερού μέρους ή κατασκευή κατάλληλων στεγάστρων για την εκτέλεση εργασιών, όπου αυτό είναι δυνατόν.
  • Προγραμματισμός εργασιών: Προγραμματισμός των εργασιών έτσι ώστε οι πλέον επιβαρυμένες (π.χ. εργασίες ασφαλτόστρωσης) να γίνονται τις ώρες που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες.
  • Μείωση απασχόλησης ή παύση εργασιών: Μείωση της απασχόλησης ή/και παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των ωρών 12.00-16.00 σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο. Ενδεικτικά αναφέρονται: οι εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα, πατίνι, τροχοπέδιλα κ.α. (delivery). Εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο της παύσης εργασιών διανομής, μπορεί να διατηρείται ενεργή η επιλογή της παραγγελιοληψίας με παραλαβή του χρήστη απευθείας από το κατάστημα (takeaway) καθώς και ενδεχόμενη δυνατότητα να εκτελείται διανομή με οχήματα ιδιωτικής χρήσης εκτός των δίκυκλων και λοιπών μέσων.

Ειδική πρόβλεψη για τις εγκαταστάσεις χυτηρίων και μεταλλουργίες

Πέραν της συσσώρευσης θερμότητας από την άμεση ηλιακή ακτινοβολία υπό συνθήκες καύσωνα – για την αντιμετώπιση της οποίας προβλέπεται η χρήση καλυμμάτων κεφαλής και αυχένα και άλλων προστατευτικών μέσων του δέρματος, π.χ. αντηλιακών κρεμών – οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος κατά το θέρος αποτελούν πρόσθετο επιβαρυντικό παράγοντα για τους εργαζόμενους που εκτίθενται ήδη σε ακτινοβολούμενη θερμότητα λόγω της παραγωγικής διαδικασίας (π.χ. σε εγκαταστάσεις χυτηρίων και μεταλλουργίες).

Για τις περιπτώσεις τέτοιων δυσμενών συνθηκών στους χώρους εργασίας διατίθενται, ούτως ή άλλως, μια σειρά από μέσα ατομικής προστασίας μερών ή ολόκληρου του σώματος (π.χ. σκούρα γυαλιά προστασίας των οφθαλμών σε κλιβάνους βιομηχανιών τροφίμων, ασπίδες προστασίας του προσώπου, ολόσωμες θερμομονωτικές στολές κ.ά.), τα οποία ο εργοδότης οφείλει να χορηγεί στους εργαζόμενους αφού πρώτα λάβει υπόψη του την έγγραφη γνώμη του Τεχνικού Ασφαλείας και του Ιατρού Εργασίας (αν προβλέπεται) και αξιολογήσει κατά πόσον ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εργασίας.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Τέλος σε ένα φαινόμενο πολλών ετών, όπου οι λίστες των οφειλετών που δημοσιοποιούσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ήταν «φορτωμένες» με ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων που ανακυκλώνονταν κάθε χρόνο, θέλει να βάλει διάταξη σχετική με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Η διάταξη, η οποία περιέχεται στο νομοσχέδιο για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα που βρίσκεται σε διαβούλευση, φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που χαρακτηρίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν μπορούν να εισπραχθούν, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΑΑΔΕ για την εκκαθάριση ενός χαρτοφυλακίου δισεκατομμυρίων.

Η ρύθμιση δεν αλλάζει τον βασικό νόμο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, αλλά φέρνει σημαντικές διοικητικές βελτιώσεις καθώς αυστηροποιεί τα κριτήρια, επιταχύνει τις διαδικασίες και διευρύνει τις αρμοδιότητες των φορέων της ΑΑΔΕ για τον χαρακτηρισμό οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο newsit.gr, στόχος είναι να μειωθούν ουσιαστικά τα «νεκρά» χρέη που ξεπερνούν τα 26 δισ. ευρώ, δίνοντας προτεραιότητα στην είσπραξη των πιο πρόσφατων και ρεαλιστικά ανακτήσιμων οφειλών.

Σύμφωνα με την διάταξη, η νέα διαδικασία αξιολογεί τις παλιές οφειλές με σειρά παλαιότητας, ξεκινώντας από τις παλαιότερες.

Ο έλεγχος γίνεται με βάση την περιουσία του οφειλέτη. Μια οφειλή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης, εφόσον η συνολική αξία των ακινήτων (και εμπράγματων δικαιωμάτων) δεν υπερβαίνει το 5% του ποσού της οφειλής και το όριο των 100.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή από τον ΕΝΦΙΑ. Αν η αξία υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ, τότε ως ανεπίδεκτη θεωρείται η οφειλή μετά την αφαίρεση του διπλάσιου αυτής της αξίας.

Σε ό,τι αφορά την κινητή περιουσία του οφειλέτη, η συνολική αξία των κινητών (καταθέσεις, οχήματα κ.λπ.) δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή έκθεση κατάσχεσης.

Στην περίπτωση που τα υπερβαίνει, εφαρμόζεται και πάλι η αφαίρεση του διπλάσιου από την οφειλή.

Παράλληλα, προβλέπονται ειδικές περιπτώσεις, όπως οφειλέτες που έχουν αποβιώσει χωρίς κληρονόμους ή περιουσία, καθώς και επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει πριν από δέκα χρόνια, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν άμεσα στη διαδικασία «παγώματος» των χρεών.

Επιπλέον, με τις αλλαγές, αυξάνονται τα όρια αρμοδιότητας: οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ και των τελωνείων μπορούν να χειρίζονται υποθέσεις έως 300.000 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα ποσά απαιτείται απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Φυσικά, το πλαίσιο συμπληρώνεται από τη δημοσιοποίηση των μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ (με την τελευταία να λαμβάνει χώρα προ ολίγων ημερών) και την προτεραιοποίηση των ενεργών υποθέσεων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πιο αποδοτική λειτουργία της φορολογικής διοίκησης θα βοηθήσει και στην αύξηση των εισπράξεων, απελευθερώνοντας την ΑΑΔΕ από τη δύσκολη διαχείριση των παλιών, «νεκρών» χρεών.

NEWSIT

Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών από την 1η Ιουλίου 2025, με την υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας συμβούλων Nepa Economic Consulting, Κώστας Πατήρης, η αλλαγή αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Θα υπάρξει αυτοματοποίηση και μεγαλύτερη διαφάνεια, αλλά οι υποδομές δεν είναι ακόμη έτοιμες και δεν είναι όλοι 100% προετοιμασμένοι, σημειώνει. Η προσαρμογή απαιτεί χρόνο, τεχνογνωσία και επενδύσεις σε τεχνικά συστήματα. Γι’ αυτό και, όπως αναφέρει, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη δημιουργία ενός φορέα η ενός εστιασμένου προγράμματος ΕΣΠΑ ώστε να βοηθηθεί το πέρασμα στην ψηφιοποίηση τους.

Εκτός από το τεχνικό κόστος, η πίεση εντείνεται και από το δημοσιονομικό περιβάλλον. Το ελληνικό Δημόσιο, εκτιμά, διακρατεί οφειλές ύψους 3,7 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα, ποσό που πλήττει κυρίως τους προμηθευτές της Υγείας και τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε ταμειακή ροή. Υπάρχουν καθυστερήσεις στις πληρωμές, σπάει η αλυσίδα, προσθέτει και υπογραμμίζει ότι το τραπεζικό σύστημα επίσης δεν βοηθά ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, επισημαίνοντας τη σημασία της τήρησης των συμφωνημένων ημερομηνιών πληρωμής.

Σε αναφορά του στη λειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι παρότι οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο MyData και στο ΓΕΜΗ, η Τράπεζα της Ελλάδος, για παράδειγμα, ζητά ξεχωριστά στοιχεία. Υπάρχει μία πηγή που δίνει συνεχώς και είναι υποχρεωμένη να έχει μπροστά της ημερομηνίες. Αν δεν υπάρξει ενιαία πλατφόρμα, δεν θα λυθεί ποτέ το πρόβλημα, εκτιμά.

Αναφορικά με τον Νόμο 4990/2022 και την ενσωμάτωση της Οδηγίας Whistleblowing για τις επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους, ο κ. Πατήρης δηλώνει θετικός: «Είναι υποχρεωτικός και για δημόσιο και για ιδιωτικό τομέα. Προστατεύει τον εργαζόμενο που βλέπει κάτι μη σύννομο και το καταγγέλλει. Είναι θέμα διαφάνειας». Προτρέπει τις επιχειρήσεις να τον εφαρμόσουν, καθώς συμβάλλει σε πιο καθαρό και ελεγχόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος, στέκεται στη διάκριση «μικρών» και «μεγάλων» λογιστικών γραφείων, την οποία απορρίπτει. «Δεν υπάρχει μικρό και μεγάλο. Υπάρχει: κάνω ή δεν κάνω καλά τη δουλειά μου. Όλοι χρειάζονται πόρους και εργαλεία» υπογραμμίζει. Σημασία έχει η ποιότητα της δουλειάς, λέει, και όχι το μέγεθος του γραφείου. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι αναγκαία αλλά όχι ουδέτερη. Η αγορά χρειάζεται ρεαλιστικές γέφυρες προσαρμογής», επισημαίνει ο κ. Πατήρης.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ