Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 780 ευρώ ο νέος κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου – Αύξηση 9,4%

  «Η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ τον μήνα από 1ης Απριλίου επιβάλλεται από τις αυξημένες ανάγκες των εργαζομένων και στηρίζεται στη δυναμική που έχει αναπτύξει τα τελευταία τέσσερα χρόνια η οικονομία. Είναι μία αύξηση σημαντική και δίκαια, που λαμβάνει υπόψη αφενός μεν το χρέος για στήριξη των εργαζόμενων, ιδιαίτερα σε συνθήκες αυξημένου εισαγόμενου πληθωρισμού αφετέρου δε τις αντοχές των επιχειρήσεων».

   Αυτό ανέφερε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου την απόφαση της κυβέρνησης για αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου στα 780 ευρώ και 34,84 ευρώ αντίστοιχα, από 1ης Απριλίου, ύστερα από τη διαβούλευση με κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, που προηγήθηκε.

Διαβάστε επίσης: Κυρ. Μητσοτάκης: Στα 780 ευρώ ο νέος κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου – Αύξηση 9,4% (βίντεο)

   Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη οι εξής παράγοντες: η ανεργία, η οποία από 17,5% το 2019 έπεσε στο 10,8% τον Ιανουάριο, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας που προκύπτει από την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, η ανάκαμψη της οικονομίας που αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος, η πορεία του πληθωρισμού, ο οποίος, αν και αποκλιμακώνεται, θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με κριτήριο το ΑΕΠ και το ύψος του κατώτατου μισθού.

   Σημείωσε ωστόσο ότι η ανεργία δεν πέφτει αυτόματα. «Έπεσε από το 17,5% στο 10,8%, γιατί συνέτρεξαν μία σειρά πολιτικές και οικονομικές προϋποθέσεις, δηλαδή κυβερνητική σταθερότητα, σοβαρότητα και θετικό κλίμα στην οικονομία. Αν δεν υπάρχουν αυτά, η ανεργία θα πάρει και πάλι τον ανήφορο», τόνισε.

   Παρουσιάζοντας αναλυτικότερα τις κυβερνητικές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό, ο κ. Χατζηδάκης στάθηκε στα εξής:

   1. Εξέλιξη του κατώτατου μισθού: Από 650 ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και 780 ευρώ από τον Απρίλιο του 2023. Σωρευτικά, η αύξηση διαμορφώνεται στο 20%. Αν συνυπολογιστούν τα δώρα και το επίδομα άδειας (το γεγονός δηλαδή ότι καταβάλλονται 14 μισθοί τον χρόνο) ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση διαμορφώνεται στα 910 ευρώ ή 152 ευρώ τον μήνα περισσότερα σε σχέση με το 2019.

   2. Καθαρές αποδοχές: Ο καθαρός μισθός μετά από φόρους και εισφορές γίνεται 667 ευρώ τον μήνα (778 με δώρα και επίδομα άδειας) από 548 ευρώ το 2019 (639 με δώρα και επίδομα άδειας). Συνολικά, οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα εισπράττουν τρεις επιπλέον καθαρούς μισθούς σε σχέση με το 2019 σε ετήσια βάση, καθώς οι ετήσιες αποδοχές αυξάνονται από 7.667 ευρώ το 2019 σε 9.336 ευρώ το 2023 (συν 1.669 ευρώ  ή 21,8%).

   3. Πλήθος εργαζόμενων που καλύπτονται: Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι 585.000, κατά 60.000 λιγότεροι σε σχέση με το 2021. «Αυτό δείχνει τη δυναμική της οικονομίας, καθώς αρκετοί εργαζόμενοι που αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό  τώρα παίρνουν υψηλότερες αμοιβές», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. Υπενθύμισε επίσης ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», οι μέσες αμοιβές το 2022 αυξήθηκαν κατά 12,4% σε σχέση με το 2019.

   4. Τριετίες: Έχουν ρυθμιστεί από το 2012 και τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις έχουν εφαρμόσει αυτή τη ρύθμιση. Όσοι είχαν συμπληρώσει τουλάχιστον μία τριετία στην εργασία τους μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012, έχουν επιπλέον αποδοχές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας.

   5. Σύγκριση με την ΕΕ: Με την αύξηση, που αποφασίστηκε, η Ελλάδα ανεβαίνει στη 10η θέση μεταξύ των 22 χωρών-μελών της ΕΕ που έχουν κατώτατο μισθό, από την 13η θέση προηγουμένως. Σε όρους αγοραστικής δύναμης, ανεβαίνει στη 13η θέση από 18η προηγουμένως. «Δεν πανηγυρίζουμε, αλλά η εξέλιξη δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ανέβει αρκετά σκαλοπάτια και ότι μία σοβαρή διακυβέρνηση με μία δυναμική οικονομία μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη θετικότερα αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός.

   6. Σύγκριση με τον πληθωρισμό: Από το 2019 μέχρι και το 2023, με βάση τις προβλέψεις για την πορεία του πληθωρισμού που περιλαμβάνονται στον κρατικό προϋπολογισμό, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξάνεται κατά 15,1%. Η αύξηση του κατώτατου μισθού στο ίδιο διάστημα είναι 20%, δηλαδή 5 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον πληθωρισμό.

   7. Προεκλογικές δεσμεύσεις: Η Νέα Δημοκρατία είχε δεσμευτεί προεκλογικά για διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού σε σχέση με το ΑΕΠ. Από το 2019, (δεδομένου ότι μεσολάβησε ύφεση του 2020 τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, λόγω του κορονοϊού), έχουμε αύξηση του ΑΕΠ κατά 6,5%, που σημαίνει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι τριπλάσια. «Όχι μόνο τηρήσαμε την δέσμευση, αλλά προχωρήσαμε πολύ περισσότερο», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

   Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναφέρθηκε ακόμη σε σειρά μέτρων υπέρ των εργαζομένων, που εφαρμόζει η κυβέρνηση, λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν, όπως η επιδότηση στην κατανάλωση ρεύματος και φυσικού αερίου, η προπληρωμένη κάρτα για αγορά καυσίμων κίνησης, το market pass, το αυξημένο επίδομα θέρμανσης κ.ά..

   Σε ερώτηση για τις ασφαλιστικές εισφορές, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι ισχύει η δέσμευση του πρωθυπουργού για περαιτέρω μείωση (πέρα από τη μείωση κατά 4,4 μονάδες που έχει ήδη εφαρμοστεί). «Η γενική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα επιτρέψει να προχωρήσουμε με πολύ πιο δομημένο τρόπο στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς θα οδηγήσει σε έλεγχο της παραβατικότητας και περισσότερη ασφαλιστική ύλη», τόνισε. Εξάλλου, αναφορικά με την πρόταση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τον κατώτατο μισθό, ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι ο κ. Τσίπρας, μέχρι το φθινόπωρο, πρότεινε 800 ευρώ, ενώ τώρα προτείνει 880 ευρώ, υπερακοντίζοντας στη ΓΣΕΕ που πρότεινε 826 ευρώ. «Κατά το βασιλικότερος του βασιλέως, εμφανίζεται εργατικότερος των εργατών. Αν εμείς φθάναμε στα 880 ευρώ, θα έλεγε ότι εννοούσε 980. Δεν μπορούμε να κάνουμε με αυτόν τον τρόπο σοβαρή πολιτική», τόνισε ο υπουργός.

   Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Χατζηδάκης είπε: «Φτάσαμε εδώ, γιατί αντέχει η οικονομία και η οικονομία αντέχει, γιατί μειώθηκαν οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, απλουστεύθηκε το αδειοδοτικό περιβάλλον και έχει σταλεί μήνυμα σοβαρότητας και εμπιστοσύνης στους επενδυτές. Προχωρούμε μπροστά μην ξεχνώντας ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις, αλλά και ότι δεν μπορούν να υπάρξουν και επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους στα κεραμίδια. Θέλουμε να συνδυάσουμε την ανάπτυξη με την κοινωνική συνοχή, το αναπτυξιακό με το κοινωνικό μέρισμα. Αυτά υπηρετούν οι σημερινές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό».

Λοιπά επιδόματα που αυξάνονται μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού

Επίδομα: Ποσό

1. Ειδική παροχή μητρότητας : Κατώτατος μισθός

2. Επίδομα γονικής αδείας: Κατώτατος μισθός

3. Βοήθημα λήξης ανεργίας: 13 ημερήσια επιδόματα

4. Βοήθημα τρίμηνης παραμονή στα μητρώα ανέργων: 15 ημερήσια επιδόματα

5. Επίδομα αποφυλακισμένων: 15 ημερήσια επιδόματα

6. Επίσχεσης Εργασίας: 20 ημερήσια επιδόματα

7. Αφερεγγυότητας εργοδότη: Έως 3 μισθοί

8. Εποχικό οικοδόμων: το 70% των 37 κατ. ημερομ/θια 

9. Εποχικό σμυριδεργάτων: το 70% των 50 κατ. ημερομ/θια

10. Εποχικό για καλλιτέχνες, θέατρα, τουρισμό: το 70% των 25 κατ. ημερομ/θια

11. Άλλα εποχικά (δασεργατών – ρητινοσυλλεκτών, καπνεργατών, αγγειοπλαστών -κεραμοποιών-πλινθοποιών και μισθωτών ναυπηγ/κής ζώνης): το 70% των 35 κατ. ημερομ/θια

12. Βοήθημα μη μισθωτών: Μηνιαίο επίδομα ανεργίας

13. Επίδομα εργασίας: 50% επιδόματος ανεργίας

14. Αποζημίωση Μαθητών ΕΠΑ.Σ.: 75% κατ. ημερομησθίου

15. Επίδομα πρακτικής άσκησης (ΙΕΚ ΔΥΠΑ): 80% κατώτατου μισθού

16. Απόκτηση εργασιακής εμπειρίας: Κατώτατος μισθός

17. Προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα: Κατώτατο ημερομίσθιο

18. Προγράμματα απασχόλησης: Επιδότηση 50% – 90% του κατώτατου μισθού

19. Για εργαζόμενους φοιτητές που συμμετέχουν σε εξετάσεις: 30 κατ. ημερομίσθια για τους προπτυχιακούς / 10 κατ. ημερομίσθια για τους μεταπτυχιακούς

   Γ.Μπ.

ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επάρκεια προϊόντων και συγκράτηση τιμών λίγο πριν την Ανάσταση – Αυξημένη κίνηση στην αγορά

Κορυφώνεται σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή και αύριο, Μεγάλο Σάββατο, η κίνηση στην αγορά για τα τελευταία δώρα και για τις προετοιμασίες του εορταστικού τραπεζιού.

   Σύμφωνα με τους εμπόρους η αγοραστική κίνηση είναι αυξημένη ενώ υπάρχει επάρκεια προϊόντων και συγκράτηση τιμών προς όφελος του τελικού καταναλωτή.

   Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα την Μεγάλη Παρασκευή θα λειτουργήσουν από τη 1 το μεσημέρι μέχρι τις 7 το απόγευμα και το Μεγάλο Σάββατο από τις 9 το πρωί μέχρι τις 3 το μεσημέρι. Την Κυριακή του Πάσχα, την Δευτέρα και την Τρίτη τα καταστήματα θα είναι κλειστά.

   Την ίδια στιγμή αυξάνεται η κίνηση και στα σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αξιοποιούν συνδυαστικά το «Καλάθι του Νοικοκυριού», το «Καλάθι της Σαρακοστής» και το «Καλάθι του Πάσχα» για να οργανώσουν εγκαίρως το εορταστικό τους τραπέζι. Συγκεκριμένα, σε ισχύ έχει τεθεί από 24 Απριλίου έως και 4 Μαΐου το «Καλάθι του Πάσχα» ενώ παραμένει σε ισχύ έως τις 4 Μαΐου και το «Καλάθι της Σαρακοστής». Σημειώνεται ότι το «Καλάθι του Πάσχα» αποτελεί επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού», καθώς προστίθενται τέσσερις κατηγορίες τροφίμων, ώστε να αποτελέσει μία επιπλέον διέξοδο για τους καταναλωτές. Στο «Καλάθι του Πάσχα» εντάσσονται τα εξής προϊόντα: Αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και πασχαλινά σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα.

   Οι καταναλωτές έχουν επίσης στη διάθεσή της από την Δευτέρα 22 Απριλίου και το «Καλάθι των Νονών» που περιλαμβάνει 12 συνολικά κατηγορίες προϊόντων, ως εξής: πασχαλινές λαμπάδες – παιχνίδια, επιτραπέζια / παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα/τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα, μουσικά παιχνίδια, σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα (προαιρετικά).

   Στο μεταξύ, πλήρως αναβαθμισμένη είναι και η πλατφόρμα e-Καταναλωτής https://e-katanalotis.gov.gr/ και είναι διαθέσιμη στους χρήστες του διαδικτύου. Πρόκειται για ένα χρήσιμο και εύχρηστο εργαλείο για τους καταναλωτές ώστε να μπορούν όλοι να συγκρίνουν τιμές, να δημιουργήσουν το δικό τους καλάθι με τα προϊόντα που επιθυμούν και να κάνουν τις αγορές τους, με το χαμηλότερο κόστος, από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ που τα προσφέρει. Η πλατφόρμα παρέχει στον καταναλωτή τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε -επί του παρόντος- 3.000 βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Ακολούθως δίνεται η δυνατότητα ανεύρεσης του φθηνότερου καλαθιού με κριτήριο τις τιμές και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.

   Επάρκεια προϊόντων στην αγορά αλλά και εντατικοποίηση ελέγχων

   Πλήρης επάρκεια στις λαϊκές αγορές της Αττικής, Θεσσαλονίκης και σε όλη τη χώρα καταγράφεται σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας παραγωγών λαϊκών αγορών, Παντελή Μόσχο, ο οποίος σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους ανέφερε πρόσφατα ότι, λόγω των αυξήσεων στο κόστος παραγωγής το τελευταίο διάστημα, υπάρχει αύξηση τιμών σε όλα τα προϊόντα. Ο ίδιος, όμως πρόσθεσε: «Περιμένουμε τους καταναλωτές να έρθουν να ψωνίσουν τα φρέσκα προϊόντα που χρειάζονται για το πασχαλινό τραπέζι που είναι οι πατάτες, οι ντομάτες, που είναι τα μαρούλια, τα λάχανα και σε πλήρη επάρκεια χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα. Εδώ έχουμε και κάτι ευχάριστο για τους καταναλωτές. Ότι εμείς είμαστε πιο φτηνοί από τα σούπερ μάρκετ τουλάχιστον 30 με 40% και από το στεγασμένο εμπόριο».

   Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Αττικής προχωρά σε εντατικούς ελέγχους στην αγορά τις ημέρες του Πάσχα, προκειμένου να διαφυλαχθεί η δημόσια υγεία και να αντιμετωπισθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας που πλήττουν τους καταναλωτές. Με εντολή του Περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, μέχρι τη Δευτέρα του Πάσχα 6 Μαΐου οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Περιφέρειας Αττικής θα βρίσκονται επί ποδός, προκειμένου να ελέγχουν την εύρυθμη και κατά τον νόμο προβλεπόμενη λειτουργία όλων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. «Οι πολίτες της Αττικής θα γιορτάσουν το Πάσχα με ασφάλεια και με σεβασμό στον οικογενειακό προϋπολογισμό» τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Χαρδαλιάς και συμπλήρωσε: «Τις άγιες αυτές ημέρες, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας θα βρίσκονται σε διαρκή κινητοποίηση, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι τα αγαθά που θα φτάσουν στο πασχαλινό τραπέζι θα είναι απολύτως ασφαλή για την υγεία των καταναλωτών, ποιοτικά και στη σωστή τιμή. Η ανοχή απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας – σε μια εποχή που ο οικογενειακός προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένος – νοθείας και εκπτώσεων στην ποιότητα των προϊόντων, θα είναι μηδενική. Σε κάθε παράβαση θα επιβάλλονται άμεσα οι προβλεπόμενες από τον νόμο κυρώσεις, χωρίς εξαιρέσεις».

   Σημειώνεται ότι από τις 8 Απριλίου μέχρι σήμερα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν προβεί σε 6.112 ελέγχους ενόψει του Πάσχα. Οι έλεγχοι θα επεκταθούν σε όλες τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των μηχανισμών της Περιφέρειας, όπως εταιρείες διανομής κρεάτων, οπωρολαχανικών και άλλων κατηγοριών τροφίμων, σούπερ μάρκετ, λαϊκές αγορές, καταστήματα τυροκομικών προϊόντων, πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, καταστήματα παιχνιδιών, πρατήρια υγρών καυσίμων, επιχειρήσεις αναψυχής κ.α.

   Στο επίκεντρο το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού

   «Στο πασχαλινό καλάθι το αρνί πωλείται σε τιμές κάτω των 10 ευρώ. Στόχος μας ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να πάρουν το αρνί σε προσιτές τιμές». Αυτό ανέφερε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Ο ίδιος τόνισε ότι «στόχος μας ήταν να μπορεί ο καταναλωτής να επιλέξει αν θέλει να προμηθευτεί το αρνί του από τον κρεοπώλη του ή αν κάποιος που θέλει να το προμηθευτεί σε χαμηλότερη τιμή μπορεί να το κάνει με το πασχαλινό καλάθι».

   Ερωτηθείς για τα παράπονα που εκφράζουν οι παραγωγοί σχετικά με τις χαμηλές τιμές τις οποίες πωλούν τα προϊόντα τους, ο κ. Σκρέκας εξήγησε ότι «οι τιμές των παραγωγών ήταν ελαφρά υψηλότερες από τον προηγούμενο χρόνο και αυτό που θέλαμε ήταν να συμπιέσουμε την τιμή των μεσαζόντων και τελικά να βγει το αρνί στο καλάθι του σούπερ μάρκετ σε τιμές προσιτές».

   Για το ζήτημα της ποιότητας, ο υπουργός ανέφερε «ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που εμπιστεύεται. Ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει. Έλεγχοι διενεργούνται από τον ΕΦΕΤ, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε όλη την αγορά για να αποτραπεί το φαινόμενο των ελληνοποιήσεων. Ελέγχουμε την αγορά και δεν εφησυχάζουμε».

   «Ανακοινώσαμε και δημοσιεύσαμε τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι και είδαμε ότι είναι στην ίδια τιμή ή και σε χαμηλότερη με το προηγούμενο Πάσχα. Στόχος της κυβέρνησης είναι να αποκλιμακώσει τον πληθωρισμό και να μειώσει την ακρίβεια. Δεν έχουμε πάει εκεί που θέλουμε αλλά βλέπουμε αποκλιμάκωση» πρόσθεσε.

   Εστιάζοντας στα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση, ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι «οι προσπάθειες για την αποκλιμάκωση συνίσταται σε τρεις προσπάθειες: στην αύξηση των μισθών, στους ελέγχους και στην τόνωση του ανταγωνισμού με ένα ψηφιακό εργαλείο που είναι η πλατφόρμα e-Καταναλωτής».

   Ειδικότερα, για την ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής , ο κ. Σκρέκας ανέφερε: «την εμπλουτίσαμε με 3.000 προϊόντα που βρίσκονται στο σούπερ μάρκετ. Η πλατφόρμα είναι λειτουργική και ο καταναλωτής μπορεί να βλέπει τις τιμές σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ. Με αυτό το εργαλείο δίνουμε τη δυνατότητα στον καταναλωτή να δημιουργήσει το καλάθι του πριν βγει από το σπίτι του και αυτό τονώνει και τον ανταγωνισμό».

   Αναφορικά με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, οι έμποροι εκτιμούν ότι εφέτος θα είναι ακριβότερο από 16,3% έως 19,3%, σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ) κατέγραψε, με επιτόπια τιμοληψία και συνεντεύξεις με «key-informers» της αγοράς, τις τιμές τόσο από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και από ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων λιανικής (πχ ζαχαροπλαστεία, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κλπ), καθώς και από τη Βαρβάκειο αγορά. Η εκτίμηση του κόστους για το φετινό πασχαλινό τραπέζι (6-8 ατόμων) κυμαίνεται από 89,04 έως 130,04 ευρώ. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές που θα προβούν στις ίδιες αγορές με πέρυσι από αντίστοιχα καταστήματα θα αντιμετωπίσουν μεταβολή της τάξης του 16,3% έως 19,3% σε σύγκριση με το 2023. Σημειώνεται ότι το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που πραγματοποιήθηκε η έρευνα είναι ενδεικτικές και επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς. Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι, για λόγους συγκρισιμότητας των δεδομένων, με τις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού, συμπεριλαμβάνονται και οι τιμές των αγαθών που εντάσσονται στο «πασχαλινό εορταστικό καλάθι» αλλά και στο «καλάθι του νοικοκυριού». 

   Μ.Τσ. Ε.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το «μισθολόγιο» του Πάσχα: Οι αμοιβές από τη Μεγάλη Παρασκευή έως την Τρίτη – Ποιοι δικαιούνται προσαύξηση 75%

Ιδιαιτερότητες εμφανίζει το καθεστώς μισθοδοσίας των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα από σήμερα (Μεγάλη Παρασκευή 3 Μάϊου) έως και την Τρίτη του Πάσχα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΓΣΕΕ η Μεγάλη Παρασκευή (3.5.2024) είναι υποχρεωτική ημιαργία για τα καταστήματα. Απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών εργαζομένων και η λειτουργία των καταστημάτων μέχρι τις 13.00 της Μεγάλης Παρασκευής. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η Μεγάλη Παρασκευή δεν περιλαμβάνεται στις υποχρεωτικές αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.

Ωστόσο, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν σε περίπτωση που η Μεγάλη Παρασκευή έχει χαρακτηρισθεί αργία ή ημιαργία από διάταξη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.

Το Μεγάλο Σάββατο (4.5.2024) είναι εργάσιμη ημέρα για τους εργαζόμενους που νόμιμα απασχολούνται Σάββατο στον ιδιωτικό τομέα, εκτός αν έχει καθιερωθεί αργία ή ημιαργία από διάταξη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.

Για την Κυριακή του Πάσχα (5.5.2024) ισχύει ο γενικός κανόνας της Κυριακής αργίας, δηλαδή απαγορεύεται η απασχόληση των εργαζομένων.

Όσοι από τους μισθωτούς απασχοληθούν σε επιχειρήσεις που νόμιμα λειτουργούν κατά τις Κυριακές και τις λοιπές απ’ το νόμο αργίες δικαιούνται τα παρακάτω:

-Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το σύνηθες καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν –

-Αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν

-Σναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό): Εφόσον οι εργαζόμενοι απασχοληθούν Κυριακή άνω των 5 ωρών δικαιούνται πρόσθετα και αναπληρωματική ανάπαυση (ρεπό), σε άλλη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας.

Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (πχ από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα Κυριακής (όπως και υποχρεωτικής αργίας), αυτοί υπερισχύουν.

Η Δευτέρα του Πάσχα (6.5.2024) είναι από το νόμο ημέρα υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις.

Στις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν καταβάλλεται χωρίς κάποια προσαύξηση το σύνηθες ημερομίσθιο σε όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, ενώ σε όσους αμείβονται με μισθό καταβάλλεται ο μηνιαίος μισθός τους.

Οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν δικαιούνται

-Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν

-Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό:

α) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές απ’ το νόμο αργίες, οφείλεται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου μισθού τους για όσες ώρες απασχοληθούν.

β) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας και εκτάκτως θα λειτουργήσουν τη Δευτέρα του Πάσχα, οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλομένου μισθού τους και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου για όσες ώρες απασχοληθούν.

Τα παραπάνω για τις από το νόμο ημέρες υποχρεωτικής αργίας ισχύουν φέτος και για την Τρίτη του Πάσχα (7.5.2024), η Πρωτομαγιά.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΦΚΑ: Τον Ιούνιο το «άνοιγμα» της πλατφόρμας για ρυθμίσεις χρεών έως 30.000 ευρώ

Τον Ιούνιο αναμένεται να ανοίξει η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων επαγγελματιών και αγροτών (με οφειλές στον ΕΦΚΑ έως 30.000 ευρώ και 10.000 ευρώ αντίστοιχα) με στόχο την ένταξη στη νέα ρύθμιση.

Όπως δήλωσε το περασμένο Σάββατο (27.04.24), ο υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου το «επόμενο δίμηνο» (δηλαδή έως τα τέλη Ιουνίου) θα είναι «έτοιμες» οι τράπεζες για να τρέξει η διαδικασία εκείνη η οποία θα πιστοποιεί πως οι καταθέσεις των οφειλετών δεν ξεπερνούν τα 12.000 ευρώ. Κύκλοι του Υπ. Εργασίας ανέφεραν στο newsit.gr πως η ολοκλήρωση της σχετικής προετοιμασίας από τις τράπεζες είναι βασική προϋπόθεση για ανοίξει η πλατφόρμα των αιτήσεων.

Μάλιστα, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε πως θα λαμβάνεται υπόψιν η «μέση κατάθεση κατά την προηγούμενη χρονιά». Οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως αυτό σημαίνει πως αν ένας οφειλέτης αιτηθεί να ενταχθεί στην εν λόγω ρύθμιση την 1η Ιουλίου 2024, ο ΕΦΚΑ σε συνεργασία με τις τράπεζες θα διερευνήσει τις καταθέσεις του από την 1η Ιουλίου 2023 έως και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.

Αν διαπιστωθεί πως οι καταθέσεις του, κατά μέσο όρο στο προηγούμενο 12μηνο, δεν ξεπερνούν στο παραπάνω διάστημα τα 12.000 ευρώ, θα μπορεί να ενταχθεί στη ρύθμιση, ενώ το αντίθετο θα συμβαίνει αν τα ξεπερνούν.

Κατ’ άλλα, υπενθυμίζεται πως για να ενταχθεί ένας οφειλέτης του τέως ΟΑΕΕ, του τέως ΕΤΑΑ ή του τέως ΟΓΑ στη ρύθμιση, θα πρέπει να έχει πληρώσει 20 έτη ασφάλιση.

Για το ποσό της οφειλής από 20.001 ευρώ έως 30.000 ευρώ στα ταμεία, προβλέπεται παρακράτηση 60% στη σύνταξη για την οφειλή 20.001 – 30.000 ευρώ και 60 δόσεις για την εξόφληση της οφειλής έως 20.000 ευρώ.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ