AUTO
Η σπουδαιότητα του Ανεξάρτητου Ευρωπαϊκού Οργανισμού EuroNCAP στην ασφάλεια των σημερινών αυτοκινήτων
Πριν από περίπου 25 χρόνια το EuroNCAP πραγματοποίησε την πρώτη δοκιμή σύγκρουσης. Ήταν τότε ένα ανθρώπινο ομοίωμα μέσα σε ένα αυτοκίνητο, το οποίο έπεσε σε τοίχο με 64χλμ/ώρα. Το θέαμα έφερε σε άβολη θέση όλους όσους το παρακολούθησαν και προκάλεσε έντονο προβληματισμό για την ασφάλεια που παρείχε το αυτοκίνητο. Τότε την συντριβή την παρακολούθησαν επιστήμονες, μηχανικοί, σχεδιαστές αυτοκινήτων και άνθρωποι του χώρου της αυτοκίνησης. Μάλιστα κινηματογραφήθηκε σε εξαιρετικά αργή κίνηση. Το ίδιο άβολο θέαμα προκάλεσε και η σύγκρουση από το πλάι με 50 χλμ/ώρα. Σήμερα πολλά χρόνια μετά, η πληροφόρηση που πρόσφερε για την ασφάλεια των αυτοκινήτων το EuroNCAP αποδείχθηκε ανεκτίμητη.
Πριν την λειτουργία του Ανεξάρτητου Οργανισμού EuroNCAP οι αγοραστές μπορούσαν να έχουν ως πληροφόρηση για την ασφάλεια του αυτοκινήτου τους, μόνο αυτά που έλεγαν οι κατασκευαστές.
Κανένα από τα πρώτα επτά αυτοκίνητα σουπερμίνι που δοκίμασε το EuroNCAP δεν είχε καλή απόδοση. Βαθμολογήθηκαν μεταξύ ενός και τριών αστέρων από τα τέσσερα αστέρια που ήταν τότε. Διαβάζοντας τις πρώτες αναφορές των δοκιμών σήμερα, διαπιστώνουμε πόσα λίγα χαρακτηριστικά ασφαλείας είχαν παλιότερα τα αυτοκίνητα την δεκαετία του ’90. Το Volkswagen Polo, το οποίο πέρασε τον πρώτο γύρο δοκιμών με τρία αστέρια, πρόσφερε μόνο μπροστινούς προεντατήρες ζωνών ασφαλείας και μπροστινό αερόσακο οδηγού. Το Rover 100 υπέστη τόσο μεγάλη ζημιά που οι κατασκευαστές αναγκάστηκαν τον επόμενο χρόνο να σταματήσουν την παραγωγή του.
Το πρώτο διάστημα οι κατασκευαστές ισχυρίστηκαν ότι οι δοκιμές του EuroNCAP ήταν τόσο σκληρές που κανένα όχημα δεν μπορούσε να πάρει τέσσερα αστέρια. Όμως πέντε μήνες αργότερα, το Volvo S40 έγινε το πρώτο αυτοκίνητο που πέτυχε τέσσερα αστέρια για την προστασία των επιβατών χάρη στους μπροστινούς και τους πλευρικούς αερόσακούς του. Ήταν το εφαλτήριο για τις εταιρείες να προσπαθούν να βγάζουν στην παραγωγή ασφαλή αυτοκίνητα, έχοντας την ασφάλεια των επιβατών σε πρώτο πλάνο.
Από τότε πέρασαν περίπου 25 χρόνια (ο Οργανισμός δημιουργήθηκε το 1996, αλλά οι πρώτες δοκιμές έγιναν το 1997) και η διαφορά μεταξύ του 1997 και του 2022 δείχνει την μεγάλη εξέλιξη που υπήρξε στην ασφάλεια των οχημάτων. Με περισσότερο από το 90% των συγκρούσεων να οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος, σήμερα τα συστήματα ADAS προσφέρουν εντυπωσιακά αποτελέσματα στη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων και ανεβάζουν κατακόρυφα τα επίπεδα της ασφάλειας των οδηγών.
Το έργο των κατασκευαστών γίνεται ευκολότερο χάρη στα δεδομένα και τις γνώσεις που προσφέρουν η τηλεματική, οι κάμερες σε όλο το αυτοκίνητο μέσα και έξω, τα συνδεδεμένα οχήματα και τα ανδρείκελα τα οποία είναι εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Όλοι παρακολουθούν τις οδηγικές επιδόσεις των μοντέλων που δοκιμάζονται και εντοπίζουν τα κακώς κείμενα και προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε ακραίες οδηγικές συμπεριφορές, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η απότομη επιτάχυνση, το φρενάρισμα και η αποσπασμένη οδήγηση. Έτσι διαμορφώνονται οι αναλύσεις των επιπέδων ασφαλείας και κατόπιν γίνονται οι υπολογισμοί του επιπλέον κόστους σε ένα μοντέλο, σε περίπτωση που υπάρξει πρόσθετη τεχνολογία.
Μετά από 25 χρόνια βρισκόμαστε σε ένα ακόμη κομβικό σημείο που έχει να κάνει με την ασφάλεια των επιβατών, των πεζών και των ποδηλατών. Είναι τα αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης, όπου σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα εξαλείψουν εντελώς τις συγκρούσεις και τα ατυχήματα. Μέχρι τότε οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων θα πρέπει να κινούνται με γνώμονα την ασφάλεια και να αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση όπως έκαναν το 1997 κατά τη διάρκεια της πρώτης δοκιμής, προκειμένου να βγάλουν στους δρόμους ασφαλέστερα οχήματα, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου οι οδηγοί θα κινούνται με απόλυτη ασφάλεια.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Συρρικνώνεται η ευρωπαϊκή αγορά των αυτοκινήτων
Δεν κρύβει την ανησυχία του για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Oliver Blume. Σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη εφημερίδα Bild am Sonntag, ο Όλιβερ Μπλουμ, είπε ότι «η πίτα έχει γίνει μικρότερη και έχουμε περισσότερους καλεσμένους στο τραπέζι».
Το αφεντικό της VW ανησυχεί γιατί η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται εν μέσω σκληρότερου ανταγωνισμού, αναφέρει το Reuters.
Πρόγραμμα περικοπών
Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, ο οποίος πιέζει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για να εφαρμόσει ένα άνευ προηγουμένου πρόγραμμα περικοπών στην εγχώρια αγορά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ότι απαιτείται αλλαγή στη στρατηγική επειδή η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται ενώ ο ανταγωνισμός αυξάνεται.
«Πωλούνται λιγότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Την ίδια στιγμή, νέοι ανταγωνιστές από την Ασία πιέζουν δυναμικά στην αγορά», τόνισε.
Κλείνουν εργοστάσια
Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει ένα άνευ προηγουμένου βήμα στην 87χρονη ιστορία, να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία και να τερματίσει τις εγγυήσεις θέσεων εργασίας σε έξι από τα εργοστάσιά της, σε μια προσπάθεια να επιτύχει το σχέδιο μείωσης του κόστους κατά 10 δισ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης εντείνει τα μέτρα μείωσης του κόστους που δεν αποκλείουν πλέον το κλείσιμο εργοστασίων ή τις απολύσεις στη Γερμανία. Αυτό έχει πυροδοτήσει κριτική και αντιστάσεις από πολιτικούς και εργατικά συνδικάτα.
Επίσης, οι 680.000 υπάλληλοι της VW σε όλο τον κόσμο, χάνουν το πρόγραμμα ασφάλειας της εργασίας που ισχύει από το 1994 και αποτρέπει τις περικοπές θέσεων εργασίας μέχρι το 2029.
Σπύρος Ρέκκας
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών για αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Μια δύσκολη υπόθεση αποδεικνύεται η πώληση μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Αν και πριν λίγο καιρό η ζήτηση ήταν μικρή, εντούτοις αυτή το τελευταίο διάστημα έχει ανέβει αρκετά, ακολουθώντας μια σταθερά ανοδική πορεία.
Τον φετινό Ιανουάριο το μερίδιο πωλήσεων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά κυμάνθηκε στο 4,01%. Από τότε τα πράγματα έχουν βελτιωθεί και τον φετινό Ιούνιο έφθασε στο 5,30%. Ποσοστό που αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα.
Παρά την οριακή άνοδο των πωλήσεων καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η ζήτηση για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθεί να είναι μειωμένη. Ένας σημαντικός λόγος είναι οι αυξημένες τιμές πώλησης, αλλά και τα γνωστά προβλήματα των ηλεκτρικών πρώτης γενιάς που ήταν η μικρή αυτονομία. Σε αυτή την εξίσωση θα πρέπει να βάλουμε και την έλλειψη υποδομών φόρτισης που αποτελεί πρόβλημα όχι μόνο για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για τα καινούρια.
Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων καταγράφεται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ηλικίας έως τεσσάρων ετών. Είναι και αυτά που φέρουν καλύτερη τεχνολογία, αλλά έχουν και αρκετά μεγάλες αυτονομίες. Τα συγκεκριμένα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά BEV αύξησαν τον Ιούνιο το μερίδιο αγοράς τους κατά 36,7% σε σχέση με τον φετινό Ιανουάριο, δείχνοντας παράλληλα την τάση και την στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών προς τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, σε προληπτικό έλεγχο στα διόδια των Μεγάρων
Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, ενώ στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων. Αυτά ήταν μερικά από τα συμπεράσματα που βγήκαν κατά τη διάρκεια ελέγχων που πραγματοποίησαν σε εκατοντάδες τυχαία διερχόμενα αυτοκίνητα στον σταθμό διοδίων των Μεγάρων, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με την «Ολυμπία Οδό», στην καθιερωμένη δράση ενημέρωσης των οδηγών «Pit Stop για την Οδική Ασφάλεια».
Κατά τη διάρκεια της δράσης στελέχη των δύο οργανισμών και εθελοντές, πραγματοποίησαν σύντομους οπτικούς ελέγχους στα ελαστικά, τα φώτα, τους υαλοκαθαριστήρες των οχημάτων που μετείχαν στην έρευνα, ενώ παράλληλα έδωσαν συμβουλές για την ασφαλή φόρτωση και υπενθύμισαν τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας που πρέπει να υπάρχει μέσα στο όχημα (τρίγωνο, κιβώτιο πρώτων βοηθειών, πυροσβεστήρα και ανακλαστικό γιλέκο).
Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν ήταν 9,3 έτη, όταν η μέση ηλικία του στόλου στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από 17 έτη, ενώ στο 28,6 % των περιπτώσεων σημειώθηκαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών που στην πλειονότητα τους όμως δεν ήταν σοβαρές.
Στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων, ενώ σχεδόν όλοι οι οδηγοί ήταν προετοιμασμένοι για να ταξιδέψουν έχοντας φροντίσει για την περιοδική συντήρηση του αυτοκινήτου τους.
Στην πλειοψηφία τους οι οδηγοί είχαν μαζί τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας (πυροσβεστήρα, φαρμακείο, προειδοποιητικό τρίγωνο). Το 14,3% όμως αυτών δεν είχαν ανακλαστικό γιλέκο ή κιβώτιο πρώτων βοηθειών και το 7,1% τρίγωνο ή πυροσβεστήρα στο αυτοκίνητό τους. Όλα τα οχήματα είχαν ασφαλιστήριο και το 92,9% είχε περάσει ΚΤΕΟ.
Στο 28,6% των αυτοκινήτων διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν ελεύθερες αποσκευές εντός της καμπίνας. Έτσι, δόθηκαν συμβουλές για την ορθή τοποθέτηση των αποσκευών μόνο στο χώρο αποσκευών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Επιπλέον οι συμμετέχοντες στη δράση είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν με άμεσο και βιωματικό τρόπο την αναγκαιότητα χρήσης της ζώνης για όλους τους επιβάτες, δοκιμάζοντας τον προσομοιωτή πρόσκρουσης του Ινστιτούτου που βρίσκονταν στο σημείο. Επίσης σε ειδικό σταθμό ενημέρωσης δίνονταν πληροφορίες από εξειδικευμένο προσωπικό για την ορθή και ασφαλή χρήση των παιδικών καθισμάτων και για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών με το αυτοκίνητο. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι τα βρέφη/παιδιά θα πρέπει να κάθονται σε κατάλληλο παιδικό κάθισμα μέχρι να φτάσουν σε ύψος τα 150 εκ. όταν μεταφέρονται ως επιβάτες.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ5 ημέρες ago
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Πολύνεκροι βομβαρδισμοί του Ισραήλ σε Γάζα και Λίβανο
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Γαλλία – Η τελική κατάθεση της Ζιζέλ Πελικό: Αυτή είναι δίκη δειλών, είμαι ψυχικά εξαντλημένη
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Φιλοθέη: Διαρρήκτες προσπάθησαν να εισβάλουν σε σπίτι Αμερικανού διπλωμάτη
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Φον ντερ Λάιεν: Το Κίεβο μπορεί να «υπολογίζει» στην ΕΕ μετά τις «φρικτές» επιθέσεις της Ρωσίας
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Ο καιρός τύπου «Π» φέρνει βροχές, καταιγίδες και χιόνια στα ορεινά – Σε υψηλά επίπεδα η θερμοκρασία
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ5 ημέρες ago
Ο Τσιτσιπάς παρέμεινε στο Νο 11 του κόσμου