Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυρ. Μητσοτάκης στο CNN: Με κυβέρνηση ΝΔ ανακτούμε την επενδυτική βαθμίδα

Η κυριότερη προτεραιότητα μου, είναι να επιτύχω υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, μειώνοντας ταυτόχρονα τις ανισότητες, και η αύξηση των μισθών, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη του στο CNN και στην Christiane Amanpour.

Παράλληλα τόνισε ότι η χώρα μας θα ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, “εφόσον έχουμε μια ισχυρή κυβέρνηση μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου”.

Ο πρωθυπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη οικονομικής ανάκαμψης μετά από χρόνια μνημονίων και απώλειας του 25% του ΑΕΠ, ενώ σημείωσε ότι απαιτείται ακόμη ταχύτερη ανάπτυξη από τη σημερινή και η κυβέρνηση της ΝΔ γνωρίζει πως θα το καταφέρει.

“Έχουμε μετατρέψει την Ελλάδα σε έναν πολύ ελκυστικό επενδυτικό προορισμό. Έχουμε μειώσει τους φόρους, έχουμε μειώσει την ανεργία κατά περισσότερες από έξι ποσοστιαίες μονάδες, αξιοποιήσαμε τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Σκοπεύω να συνεχίσω σε αυτόν τον δρόμο, αν ο ελληνικός λαός μας εμπιστευτεί ξανά” είπε ο κ.Μητσοτάκης.

Προσέθεσε ότι τα τελευταία δύο χρόνια μειώθηκαν οι ανισότητες, επειδή η κυβέρνηση προσέφερε στοχευμένη βοήθεια σε όσους είχαν τη μεγαλύτερη ανάγκη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και της κρίσης που επηρέασε το κόστος ζωής.

Ο κ.Μητσοτάκης έκανε αναφορά στην ανάγκη μεταρρύθμισης του κράτους, τονίζοντας:

“Ο εκσυγχρονισμός του κράτους, όπως επισημάνατε, αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα για τη δεύτερη θητεία. Πιστεύω ότι έχουμε κάνει πάρα πολύ σημαντικά πράγματα όσον αφορά στη διευκόλυνση των συναλλαγών των πολιτών με το κράτος, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία. Γνωρίζουμε όμως ότι υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα όσον αφορά στο «βαθύ κράτος» που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αυτό θα είναι σίγουρα μία από τις προτεραιότητές μου αν έχω την ευκαιρία να υπηρετήσω για δεύτερη θητεία ως Πρωθυπουργός”.

Αναφερόμενος στα μηνύματα των εκλογών έκανε λόγο για “καταστροφή της λαϊκιστικής αντιπολίτευσης” λέγοντας ότι είναι ένα ενθαρρυντικό μήνυμα στην Ευρώπη.

Ειδικότερα είπε:

“Είναι σημαντικό να καταλάβουμε όσον αφορά στις ελληνικές εκλογές είναι ότι καταφέραμε να νικήσουμε τη λαϊκίστικη αντιπολίτευση για δεύτερη συνεχή φορά. Αυτό αποδεικνύει, πιστεύω, ότι εφόσον φέρεις αποτελέσματα για τους πολίτες, απέναντι στο αφήγημα του λαϊκισμού και στις φαντασιώσεις για εύκολες λύσεις αντί για απτά αποτελέσματα, οι πολίτες θα σε ανταμείψουν στην κάλπη -αν μπορείς πραγματικά να φέρεις πραγματική αλλαγή για τους πολίτες. Κι αυτό είναι, εκτιμώ, ένα ενθαρρυντικό μήνυμα για όλους, σίγουρα στην Ευρώπη. Για εμένα αυτό ήταν το πιο ενθαρρυντικό μήνυμα αυτών των εκλογών. Όχι μόνο αυξήσαμε το ποσοστό μας, τον απόλυτο αριθμό των ψήφων μας, αλλά και η αντιπολίτευση, η λαϊκίστικη αντιπολίτευση, ουσιαστικά καταστράφηκε σε αυτές τις εκλογές. Έχουμε διαφορά 20 μονάδων, πήραμε διπλάσιες ψήφους από ό,τι εκείνοι”.

Αναφερόμενος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο πρωθυπουργός, τόνισε ότι δεν είναι αφελής, και γνωρίζει καλά ότι η εξωτερική πολιτική των κρατών δεν αλλάζει από τη μία ημέρα στην άλλη, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να διατηρηθεί το θετικό momentum, που έχει διαμορφωθεί μετά το φονικό σεισμό στην Τουρκία. Παράλληλα επέμεινε πως Ελλάδα και Τουρκία μπορούν να επιλύσουν τη μία και μόνη διαφορά, ήτοι την οριοθέτηση της ΑΟΖ επί τη βάσει του Διεθνούς Δικαίου σημειώνοντας με νόημα πως το δόγμα της «γαλάζιας πατρίδας» είναι εξόχως αναθεωρητικό και ότι απειλεί τα εθνικά μας κυριαρχικά δικαιώματα.

Τέλος απαντώντας σε ερώτηση για οπτικοακουστικό υλικό, που παρουσίασε προ ημερών η εφημερίδα New York Times σχετικά με περιστατικό επαναπροώθησης μεταναστών, ο κ. Μητσοτάκης απήντησε ότι το εν λόγω περιστατικό διερευνάται έκανε λόγο για απαράδεκτη πρακτική, υπενθύμισε, ωστόσο, ότι η Ελλάδα εφαρμόζει μία αυστηρή, πλην όμως δίκαιη μεταναστευτική πολιτική και προστασίας των ελληνικών και κατ΄ επέκταση ευρωπαϊκών συνόρων επισημαίνοντας ότι οι ελληνικές αρχές έχουν διασώσει χιλιάδες ανθρώπινες ζωές στο Αιγαίο.

Αναλυτικά η συνέντευξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο CNN και στην Christiane Amanpour:

Christiane Amanpour: Κύριε Πρωθυπουργέ, καλώς ήρθατε και πάλι στην εκπομπή.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε ευχαριστώ, Christiane. Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Christiane Amanpour: Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω, επειδή δεν ξέρω αν εκπλαγήκατε εσείς αλλά όλοι οι άλλοι εξεπλάγησαν που όχι απλώς κερδίσατε την πλειοψηφία αλλά μία συντριπτική πλειοψηφία, αιφνιδιαστήκατε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρώτα απ’ όλα, ανέμενα νίκη του κόμματός μου. Τα πήγαμε μάλλον καλύτερα από ό,τι προσδοκούσαν πολλοί. Δεν έχουμε κερδίσει ακόμα απόλυτη πλειοψηφία, γι’ αυτό θα χρειαστούν δεύτερες εκλογές στις 25 Ιουνίου, με άλλο εκλογικό νόμο. Αλλά πιστεύω ότι τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά ενθαρρυντικά.

Κάναμε πράξη τις κύριες δεσμεύσεις μας, τις οποίες ανέλαβα πριν από τέσσερα χρόνια, και θεωρώ ότι ο ελληνικός λαός μάς αντάμειψε όχι μόνο για την πρόοδο που σημείωσε η ελληνική οικονομία, αλλά και για το σχέδιο μας για το μέλλον. Για μία Ελλάδα που θα είναι πολύ πιο ευημερούσα, που θα πλησιάσει στην Ευρώπη όσον αφορά στους μισθούς. Συνολικά ήταν, πιστεύω, μια πειστική εκλογική νίκη από την πλευρά μας και, βεβαίως, αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα.

Christiane Amanpour: Παρά το γεγονός ότι όλοι μιλούν για ένα success story και παρά την οικονομική ανάπτυξη για την οποία μιλήσαμε και όλα όσα έχετε ξεκινήσει, σε ένα πιο λεπτομερές επίπεδο, σύμφωνα με τις στατιστικές της ΕΕ, σχεδόν το ένα τρίτο των Ελλήνων εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κίνδυνο φτώχειας. Προφανώς το γνωρίζετε αυτό. Αν εξασφαλίσετε μια δεύτερη θητεία -όπως αναμένετε- ποιος θα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα κάνετε τα μακροοικονομικά να διαχέονται πραγματικά στα εισοδήματα των πολιτών;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κατ’ αρχάς, Christiane, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πόσο επώδυνη ήταν η κρίση για την Ελλάδα. Χάσαμε το 25% του ΑΕΠ μας και δεν είναι εύκολο να αναπληρώσουμε όλο αυτό το χαμένο έδαφος. Με χαροποιεί ιδιαίτερα ότι η οικονομία αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, και αναπτύσσεται ταχύτερα χάρη στη σημαντική αύξηση των επενδύσεων, της παραγωγικότητας, των εξαγωγών, της καινοτομίας.

Προκειμένου να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα με την Ευρώπη πρέπει να πετύχουμε ακόμη ταχύτερη ανάπτυξη από αυτή που έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα. Πιστεύω ότι ξέρουμε πώς να το καταφέρουμε. Έχουμε μετατρέψει την Ελλάδα σε έναν πολύ ελκυστικό επενδυτικό προορισμό. Έχουμε μειώσει τους φόρους, έχουμε μειώσει την ανεργία κατά περισσότερες από έξι ποσοστιαίες μονάδες, αξιοποιήσαμε τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Σκοπεύω να συνεχίσω σε αυτόν τον δρόμο, αν ο ελληνικός λαός μας εμπιστευτεί ξανά.

Η σημαντικότερη προτεραιότητα για εμάς είναι η αύξηση των μισθών. Γνωρίζω πολύ καλά ότι οι μισθοί εξακολουθούν να είναι χαμηλοί στην Ελλάδα. Η κρίση στο κόστος ζωής έχει αφήσει το αποτύπωμά της. Ναι, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι χαμηλότερος συγκριτικά με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα για να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα.

Δεν μπορούμε, όμως, να το κάνουμε αυτό υποθηκεύοντας το μέλλον μας. Γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παραμείνουμε σε μία πορεία δημοσιονομικής σταθερότητας. Είμαι πραγματικά περήφανος για το γεγονός ότι έχουμε πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης ενώ ταυτόχρονα έχουμε μειώσει το χρέος μας ως ποσοστό του ΑΕΠ. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σήμερα, Christiane, ουδείς αναφέρεται στην Ελλάδα σαν να αποτελεί πρόβλημα εντός της ευρωζώνης.

Δεν έχουμε ακόμη ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, αλλά αν κοιτάξετε τις αποδόσεις των ομολόγων μας στις αγορές είναι σαν να έχουμε ήδη φτάσει σε αυτό το σημείο. Και προσδοκώ ότι θα μπορέσουμε να πετύχουμε το ορόσημο της επενδυτικής βαθμίδας για τη χώρα εφόσον έχουμε μια ισχυρή κυβέρνηση μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου.

Christiane Amanpour: Επιτρέψτε μου να μιλήσω γι’ αυτό, διότι πρέπει να περάσετε, νομίζω, μερικά εμπόδια πριν από την 25η Ιουνίου. Πρώτα απ’ όλα, είναι ξεκάθαρο ότι η μεταναστευτική σας πολιτική είχε απήχηση στους πολίτες. Ωστόσο, πιθανώς δεν διέφυγε της προσοχής σας ότι η ΕΕ, η Επίτροπος Μετανάστευσης, έστειλε μήνυμα στις ελληνικές αρχές για πλήρη και ανεξάρτητη έρευνα σχετικά με το δημοσίευμα των «New York Times», δηλαδή τον ισχυρισμό ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά επέτρεψε παράνομα να αφεθούν κάποιοι μετανάστες στο Αιγαίο. Θέλω να προβάλω ένα βίντεο που ξέρω ότι έχετε δει, το οποίο είναι αυτό που δόθηκε αποκλειστικά στους «New York Times» από εργαζόμενο ανθρωπιστικής οργάνωσης, το οποίο δείχνει αυτούς τους μετανάστες να τοποθετούνται σε ένα φορτηγό και στη συνέχεια σε μια βάρκα, μετέπειτα σε ένα σκάφος του Λιμενικού και τελικά να αφήνονται σε μία λέμβο στο Αιγαίο. Η πρώτη μου ερώτηση, λοιπόν, προς εσάς είναι αν θα δώσετε εντολή στην κυβέρνησή σας να προβεί σε πλήρη και ανεξάρτητη έρευνα για το τι συνέβη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το έχω ήδη κάνει, Christiane. Λαμβάνω πολύ σοβαρά υπόψη μου αυτό το περιστατικό, ήδη διερευνάται από την κυβέρνηση, για να απαντήσω ευθέως στο ερώτημά σας. Θα ήθελα, όμως, να κάνω μια γενικότερη επισήμανση για το μεταναστευτικό, η οποία θεωρώ πως θα ενδιαφέρει τους τηλεθεατές σας. Ανατρέχοντας στο 2015, το 75% των μεταναστών που έφτασαν παράνομα στην Ευρώπη εισήλθαν μέσω της Ελλάδας. Ουσιαστικά είχαμε τότε μία πολιτική ανοιχτών συνόρων και αυτό έθεσε υπό τρομερή πίεση τη ζώνη Σένγκεν. Από τότε που ανέλαβα τη διακυβέρνηση, ακολουθούμε μία αυστηρή αλλά δίκαιη πολιτική προστασίας των συνόρων.

Όσο λιγότερους ανθρώπους έχουμε στη θάλασσα, τόσο μικρότερος είναι και ο κίνδυνος να χαθούν ανθρώπινες ζωές στη θάλασσα. Με χαροποιεί ιδιαίτερα ότι μειώσαμε, ουσιαστικά εξουδετερώσαμε, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν τα παράνομα δίκτυα διακινητών. Έχουμε πολύ λιγότερους ανθρώπους που φτάνουν στα ελληνικά νησιά, αλλά ταυτόχρονα, είμαστε σε θέση να τους φιλοξενήσουμε σε ανθρώπινες υποδομές. Έχουμε επιταχύνει σημαντικά τις διαδικασίες χορήγησης ασύλου και έχουμε επίσης αντιμετωπίσει ένα πολύ επώδυνο πρόβλημα, το ζήτημα των ασυνόδευτων ανηλίκων, το οποίο επίσης κληρονομήσαμε όταν αναλάβαμε την εξουσία, πριν από τέσσερα χρόνια.

Επομένως, πιστεύω πως έχουμε μία συνεκτική μεταναστευτική πολιτική. Θεωρώ, επίσης, ότι έχουμε αποδείξει στην Ευρώπη πως δεν μπορείς να έχεις μία ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή προσέγγιση στο μεταναστευτικό, αν δεν ελέγχεις τα εξωτερικά σου σύνορα. Ταυτόχρονα, οφείλεις να δημιουργήσεις και νόμιμες οδούς για τη μετανάστευση, αλλά και να πατάξεις τα παράνομα δίκτυα διακινητών. Αυτοί ευθύνονται για το γεγονός ότι άνθρωποι εκτίθενται σε κίνδυνο στη θάλασσα και, ειλικρινά, αυτό είναι κάτι που η κυβέρνησή μου απλά δεν μπορεί να ανεχθεί.

Christiane Amanpour: Θέλω να θέσω ξεκάθαρα το ερώτημα: δεν εγκρίνετε -ή όποια είναι η σωστή λέξη-, η κυβέρνησή σας δεν εμπλέκεται σε αυτή τη διαδικασία στην οποία ευάλωτοι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων παιδιών, αφήνονται αβοήθητοι στη θάλασσα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε καμία περίπτωση. Θέλω να είμαι απόλυτα σαφής σε αυτό. Έχω κάνει πολλές φορές τη διάκριση ανάμεσα σε αυτό που μόλις δείξατε, το οποίο είναι μία απολύτως απαράδεκτη πρακτική, και στην υποχρέωσή μας, η οποία θεωρούμε πως εμπίπτει στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανονισμών, να αποτρέπουμε παράνομες εισόδους στη θάλασσα, στα σύνορά μας με την Τουρκία, και στη συνέχεια να απευθύνουμε αίτημα προς την Ακτοφυλακή της Τουρκίας ώστε να έρθει και να παραλάβει αυτούς τους ανθρώπους.

Γνωρίζω πως η Ελλάδα έχει δεχτεί κριτική ύστερα από καταγγελίες για επαναπροωθήσεις, αλλά ελάχιστοι έχουν θίξει το ζήτημα των λεγόμενων «push-forwards», δηλαδή της πρακτικής που εφαρμόζει η Τουρκία, η Ακτοφυλακή της Τουρκίας, η οποία ωθεί απελπισμένους ανθρώπους, με τρόπο επιθετικό, στα δικά μας χωρικά ύδατα, σε φουσκωτά που ποτέ δεν θα μπορούσαν να θεωρηθούν αξιόπλοα.

Christiane Amanpour: Επιτρέψτε μου λοιπόν να σας θέσω το ερώτημα σχετικά με την Τουρκία. Διότι είναι σαφές ότι είχατε ψυχρές σχέσεις με τον Πρόεδρο Erdoğan, ο οποίος επίσης βρίσκεται εν μέσω προεκλογικής εκστρατείας και επίσης θα αντιμετωπίσει δεύτερο γύρο εκλογών. Πριν από λίγο καιρό, περίπου πριν από ένα χρόνο, μετά από μια διαφωνία για τα εξοπλιστικά, είπε για εσάς: «Δεν υπάρχει πια για μένα». Έχετε παραδεχτεί πως υπήρξαν «πολύ, πολύ δύσκολες στιγμές» με τον Πρόεδρο Erdoğan. Σπεύσατε αμέσως να βοηθήσετε μετά τον σεισμό. Έχουν εξομαλυνθεί οι σχέσεις μεταξύ σας;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Επιτρέψτε μου κατ’ αρχάς να επισημάνω, όπως είπατε, ότι ήμασταν οι πρώτοι που στείλαμε τα δικά μας σωστικά συνεργεία στην Τουρκία ώστε να βοηθήσουν μετά τον καταστροφικό σεισμό. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθεί η καλή σχέση μεταξύ των λαών και θεωρώ πως αυτή η χειρονομία μας βοήθησε πολύ να οικοδομήσουμε μία θετική δυναμική στο κλίμα μεταξύ των δύο χωρών.

Δεν μπορώ να σχολιάσω το αποτέλεσμα των τουρκικών εκλογών. Θα υπάρξει δεύτερος γύρος. Στην Ελλάδα επίσης έχουμε δεύτερη εκλογική αναμέτρηση. Αλλά γνωρίζω επίσης ότι η τουρκική εξωτερική πολιτική δεν πρόκειται να αλλάξει από τη μία στιγμή στην άλλη.

Η τουρκική εξωτερική πολιτική τα τελευταία χρόνια ήταν αναθεωρητική. Το αποκαλούμενο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» αποτελεί ξεκάθαρη απειλή για την ελληνική κυριαρχία και τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Έχουμε υποχρέωση να υπερασπιστούμε την κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Ταυτόχρονα, Christiane, θα είμαι πάντα ο πρώτος που θα κάνει μία κίνηση καλής θέλησης προς την Τουρκία, θα τείνω χείρα φιλίας. Πιστεύω ότι υπάρχει τρόπος επίλυσης του κύριου ζητήματός μας, που είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών μας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Με βάση το Διεθνές Δίκαιο προχωρήσαμε στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών μας με την Ιταλία, το ίδιο κάναμε με την Αίγυπτο, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην μπορούμε να κάνουμε το ίδιο με την Τουρκία, εφόσον συμφωνήσουμε ότι είναι ανάγκη να έχουμε σχέσεις καλής γειτονίας και να χρησιμοποιήσουμε το Διεθνές Δίκαιο για την επίλυση της διαφοράς μας.

Θέλω, λοιπόν, να ελπίζω πως, αν μετά τις επόμενες εκλογές ο Πρόεδρος Erdoğan παραμείνει Πρόεδρος και έχω εγώ την τιμή να υπηρετώ τον λαό μου ως Πρωθυπουργός, τα πράγματα θα μπορούσαν να συνεχίσουν να βελτιώνονται. Ταυτόχρονα, όμως, δεν είμαι αφελής και γνωρίζω ότι οι εξωτερικές πολιτικές των χωρών δεν αλλάζουν από τη μια στιγμή στην άλλη.

Christiane Amanpour: Μπορώ να σας ξαναρωτήσω; Είναι ένα θέμα που νομίζω ότι επηρεάζει τόσο την Τουρκία όσο και την Ελλάδα, ιδιαίτερα όσον αφορά τους μετανάστες. Όπως γνωρίζετε, για πολλά χρόνια, η ΕΕ κάνει τα στραβά μάτια και δίνει επίσης πολλά χρήματα στην Τουρκία για να κρατήσει τους Σύρους και άλλους πρόσφυγες εκεί, αντί να τους αφήσει να έρθουν στην Ευρώπη. Λέγεται ότι η ΕΕ έχει επίσης δημιουργήσει τη λεγόμενη «εξαίρεση Μητσοτάκη» όσον αφορά τους μετανάστες που έρχονται στη χώρα σας, επειδή τους εμποδίζετε από το να προχωρήσουν στις άλλες χώρες της ΕΕ. Εσείς το βλέπετε έτσι; Θέλω να πω, κάνετε ορισμένα πράγματα τα οποία για άλλες χώρες ίσως δεν θα επιδοκιμάζονταν, όμως αυτό δεν ισχύει για τη χώρα σας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω την υποχρέωση να προστατεύω τα σύνορά μας. Τα σύνορά μας τυχαίνει να είναι και τα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν γυρίσετε το χρόνο πίσω, στον Μάρτιο του 2020, όταν ο Πρόεδρος Erdoğan προσπάθησε να εργαλειοποιήσει τη δύσκολη κατάσταση δεκάδων χιλιάδων μεταναστών και προσπάθησε να τους ωθήσει στο ελληνικό έδαφος, εμείς υπερασπιστήκαμε τα σύνορά μας. Και δύο ημέρες αργότερα είχαμε ολόκληρη την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ελληνοτουρκικά σύνορα να επικροτεί αυτό που κάναμε, γιατί δεν προστατεύουμε μόνο τα ελληνικά αλλά και τα ευρωπαϊκά σύνορα.

Θεωρώ ότι υπάρχει μια σταδιακή αλλαγή στην ευρωπαϊκή πολιτική, στο επίπεδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με την αναγνώριση ότι πρέπει να προστατεύουμε τα εξωτερικά μας σύνορα αν θέλουμε να έχουμε μία ζώνη ελεύθερης μετακίνησης ανθρώπων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν μπορούμε να ζούμε σε ένα περιβάλλον όπου αφήνουμε τον οποιονδήποτε να μπαίνει στη χώρα μας, διότι τότε, εν τέλει, θα δούμε αυτό που συνέβη το 2015 και το κλείσιμο συνόρων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακριβώς αυτό συνέβη.

Δεν θέλω η χώρα μου να βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με μία παρόμοια κατάσταση. Θεωρώ λοιπόν ότι έχει υπάρξει μία αλλαγή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με την αναγνώριση της ανάγκης να προστατεύσουμε τα εξωτερικά μας σύνορα και ταυτόχρονα να διασφαλίσουμε ότι θα εξορθολογίσουμε τις εσωτερικές μας μεταναστευτικές πολιτικές, ότι θα συνεργαστούμε για την επιστροφή στις πατρίδες τους εκείνων που έχουν εισέλθει παράνομα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά επίσης -θα το τονίσω αυτό, επειδή για μένα είναι εξαιρετικά σημαντικό- να διασφαλίσουμε ότι έχουμε νόμιμες οδούς για μετανάστες που θέλουν να έρθουν να εργαστούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα παράδειγμα. Στην Ελλάδα μειώνουμε την ανεργία πολύ γρήγορα. Έχουμε ήδη ανάγκη, παραδείγματος χάρη, από εργάτες για τον πρωτογενή τομέα. Και θα προτιμούσα να έχουμε διμερείς συμφωνίες με χώρες προέλευσης, μέσω των οποίων άνθρωποι θα μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα και να εργαστούν νόμιμα, χωρίς να χρειαστεί να υποστούν το μαρτύριο ενός πολύ επικίνδυνου ταξιδιού. Να έρχονται νόμιμα στην Ελλάδα, να εργάζονται νόμιμα εδώ, να είναι ασφαλισμένοι και να μπορούν να επιστρέψουν στη χώρα τους. Πρόκειται για μία πρόταση που είναι επωφελής για όλους και πρέπει να εργαστούμε πολύ περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση.

Christiane Amanpour: Θέλω να σας ρωτήσω για τις προτεραιότητες της δεύτερης θητείας σας. Το σιδηροδρομικό δυστύχημα ήταν τραγικό, η απώλεια ζωής ήταν τραγική, για πολλούς ανέδειξε μερικά από τα σημαντικά προβλήματα στις υποδομές. Έχετε κάνει πολλά με τις ψηφιακές εφαρμογές και έχετε αλλάξει την αλληλεπίδραση των πολιτών με τη δημόσια διοίκηση. Λένε ωστόσο, «ένα λεπτό, από κάτω υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν», είτε πρόκειται για τα σχολεία είτε στο μέτωπο των ανισοτήτων. Ποια είναι η προτεραιότητά σας για τη χώρα, εφόσον εξασφαλίσετε δεύτερη θητεία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω μεγάλες φιλοδοξίες για τη δεύτερη θητεία μας και ξέρω ότι για να μετασχηματίσεις μια χώρα, όπως η Ελλάδα, χρειάζεσαι τουλάχιστον δύο θητείες. Πρέπει να συνεχίσουμε να έχουμε ρυθμούς ανάπτυξης σημαντικά υψηλότερους από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, πράγμα που σημαίνει περισσότερες επενδύσεις, δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας. Προωθούμε επίσης μια πολύ προοδευτική ατζέντα όσον αφορά τη δημόσια υγεία, τη δημόσια εκπαίδευση και τη μείωση των ανισοτήτων.

Αν με ρωτήσετε ποια είναι η κυριότερη προτεραιότητά μου, αυτή θα ήταν να επιτύχω υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, μειώνοντας ταυτόχρονα τις ανισότητες. Τα τελευταία δύο χρόνια μειώσαμε πράγματι τις ανισότητες, επειδή προσφέραμε στοχευμένη βοήθεια σε όσους είχαν τη μεγαλύτερη ανάγκη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και της κρίσης που επηρέασε το κόστος ζωής.

Προωθώ παράλληλα την πράσινη και ψηφιακή ατζέντα μας. Και, φυσικά, ο εκσυγχρονισμός του κράτους, όπως επισημάνατε, αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα για τη δεύτερη θητεία. Πιστεύω ότι έχουμε κάνει πάρα πολύ σημαντικά πράγματα όσον αφορά στη διευκόλυνση των συναλλαγών των πολιτών με το κράτος, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία.

Γνωρίζουμε όμως ότι υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα όσον αφορά στο «βαθύ κράτος» που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αυτό θα είναι σίγουρα μία από τις προτεραιότητές μου αν έχω την ευκαιρία να υπηρετήσω για δεύτερη θητεία ως Πρωθυπουργός.

Θεωρώ, ωστόσο, ότι αυτό που είναι σημαντικό να καταλάβουμε όσον αφορά στις ελληνικές εκλογές είναι ότι καταφέραμε να νικήσουμε τη λαϊκίστικη αντιπολίτευση για δεύτερη συνεχή φορά. Αυτό αποδεικνύει, πιστεύω, ότι εφόσον φέρεις αποτελέσματα για τους πολίτες, απέναντι στο αφήγημα του λαϊκισμού και στις φαντασιώσεις για εύκολες λύσεις αντί για απτά αποτελέσματα, οι πολίτες θα σε ανταμείψουν στην κάλπη -αν μπορείς πραγματικά να φέρεις πραγματική αλλαγή για τους πολίτες. Κι αυτό είναι, εκτιμώ, ένα ενθαρρυντικό μήνυμα για όλους, σίγουρα στην Ευρώπη.

Για εμένα αυτό ήταν το πιο ενθαρρυντικό μήνυμα αυτών των εκλογών. Όχι μόνο αυξήσαμε το ποσοστό μας, τον απόλυτο αριθμό των ψήφων μας, αλλά και η αντιπολίτευση, η λαϊκίστικη αντιπολίτευση, ουσιαστικά καταστράφηκε σε αυτές τις εκλογές. Έχουμε διαφορά 20 μονάδων, πήραμε διπλάσιες ψήφους από ό,τι εκείνοι.

Συνεπώς, θεωρώ ότι αυτό που συνέβη στην Ελλάδα θα έχει απήχηση και σε άλλες φιλελεύθερες δημοκρατίες σε αυτή τη μάχη μεταξύ όσων προσφέρουν λύσεις και εκείνων που απλώς ασχολούνται με την πολιτική των ευχάριστων αλλά κενών υποσχέσεων.

Christiane Amanpour: Κύριε Πρωθυπουργέ, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, σας ευχαριστούμε που ήσασταν μαζί μας και ελπίζουμε ότι θα έχουμε αυτή τη συζήτηση ξανά μετά τις επόμενες εκλογές. Σας ευχαριστώ πολύ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε ευχαριστώ, Christiane

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Πάνω από 1,5 εκατ. φορολογούμενοι πιάστηκαν στα τεκμήρια το 2023 – Μισθωτοί και συνταξιούχοι η πλειοψηφία

Πάνω από 1,5 εκατ. φορολογούμενοι «πιάστηκαν» στα τεκμήρια της ΑΑΔΕ το 2023, με εισοδήματα τα οποία υπολείπονταν σε σχέση με τον προσδιορισμό βάση περιουσιακών στοιχείων.

Ανάμεσα τους, περί το 1 εκατ. μισθωτοί και συνταξιούχοι φορολογούμενοι , οι οποίοι πρέπει να πληρώσουν επιπρόσθετους φόρους στην ΑΑΔΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, για το φορολογικό έτος του 2023 για τα εισοδήματα του 2022, οι φορολογούμενοι μειώθηκαν σε 8.893.254 από 8.970.607 το 2021.

Αντίστοιχα, μειώθηκαν και οι φορολογικές δηλώσεις, καθώς υποβλήθηκαν 6.560.865 έναντι 6.605.272 το 2021. Την ίδια στιγμή, τα δηλωθέντα εισοδήματά τους αυξήθηκαν κατά 7,5 δισ. ευρώ σε έναν χρόνο, από τα 84,2 δισ. το 2022, στα 91,7 δισ. ευρώ το 2023.

Τα τεκμήρια

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στην παγίδα των τεκμηρίων πιάστηκαν 1.542.255 φορολογούμενοι αν και με σημαντική προοδευτική μείωση τα τελευταία πέντε χρόνια, καθώς αριθμούσαν τα 1,9 εκατομμύρια το 2018. Η «ψαλίδα» των εισοδημάτων ήταν ευρεία και πέρυσι, καθώς δήλωσαν 3,3 δισ. ευρώ το 2022, με την ΑΑΔΕ να τους φορολογεί για 8,5 δισ. ευρώ.

Πώς διαμορφώθηκε ο φόρος:

  • Οι 537.068 από τους 2.545.819 μισθωτούς φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,35 δισ. ευρώ ή, κατά μέσον όρο, από 2.500 ευρώ επιπλέον ο καθένας.
  • Οι 410.608 από τους 2.035.045 συνταξιούχους φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,15 δισ. ευρώ ή, κατά μέσον όρο, από 2.800 ευρώ «καπέλο» στον καθέναν.
  • Οι 77.002 από τους 307.285 ασκούντες κατ’ επάγγελμα αγρότες φορολογήθηκαν με τεκμαρτό εισόδημα 278,8 εκατ. ευρώ ή επιπλέον 3.620 ευρώ ο καθένας.
  • Οι 319.734 από τους 1.013.359 εισοδηματίες φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,5 δισ. ευρώ ή, σχεδόν, 4.700 ευρώ επιπλέον ο καθένας.
  • 197.843 από τους 659.357 ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογήθηκαν για τεκμήριο 878 εκατ. ευρώ ή 4.400 ευρώ επιπλέον ο καθένας.

Τι δήλωσαν οι φορολογούμενοι

Σε ό,τι αφορά τους 274.423 ελεύθερους επαγγελματίες, το προηγούμενο έτος δήλωσαν σε ποσοστό 64,2% εισοδήματα έως 10.000 ευρώ.

Τα αναλυτικά τους εισοδήματα που δήλωσαν είναι:

  1. το 45,2% δήλωσε καθαρά κέρδη έως 5.000 ευρώ
  2. το 19,1% δήλωσε καθαρά κέρδη 5.000 – 10.000 ευρώ
  3. το 18,9% δήλωσε 10.000 – 20.000 ευρώ
  4. το 7,6% δήλωσε 20.000 – 30.000 ευρώ
  5. το 5,8% δήλωσε 30.000 – 50.000 ευρώ
  6. το 2% δήλωσε 50.000 – 75.000 ευρώ
  7. το 0,7% δήλωσε 75.000 – 100.000 ευρώ
  8. το 0,6% δήλωσε 100.000 – 200.000 ευρώ
  9. το 0,1% δήλωσε 200.000 – 500.000 ευρώ
  10. το 0,01% δήλωσε άνω των 900.000 ευρώ

Όσον αφορά τους μισθωτούς και συνταξιούχους, δήλωσαν:

  1. το 20,2% εισόδημα έως 5.000 ευρώ
  2. το 25,6% δήλωσε εισόδημα 5.000- 10.000 ευρώ
  3. το 33,7% δήλωσε 10.000 -20.000 ευρώ
  4. το 11,5% εισόδημα 20.000-30.000 ευρώ
  5. το 7% εισόδημα 30.000-50.000 ευρώ
  6. το 1,4% εισόδημα 50.000-75.000 ευρώ
  7. το 0,3% δήλωσαν εισόδημα 75.000-10.000 ευρώ
  8. το 0,2% εισόδημα 100.000-200.000 ευρώ
  9. το 0,02% εισόδημα από 200.000 έως και άνω των 900.000 ευρώ

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ – Πρόστιμα: «Ψαλίδι» έως και 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο 2024 – Ποιες οι προϋποθέσεις

Έρχεται «κούρεμα» έως και 50% για πρόστιμα της ΑΑΔΕ τα οποία θα επιβληθούν έως και τον προσεχή Σεπτέμβριο, υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με τον νέο φορολογικό κώδικα ο οποίος βρίσκεται ήδη εν ισχύ μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου.

Η ελάφρυνση θα αφορά σε πρόστιμα που θα επιβάλλει η ΑΑΔΕ σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που θα υποβληθούν σε έλεγχο έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2024 και θα τους υποβληθούν πρόστιμα για παραβάσεις.

Οι εν λόγω παραβάτες θα μπορούν να γλιτώσουν το 50% των προστίμων, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες μάλιστα θα ορίζουν και το ύψους του «κουρέματος».

Ειδικότερα:

  • Tο πρόστιμο θα μειωθεί έως και 50%, εάν ο παραβάτης προχωρήσει σε αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου και σε υποβολή σχετικής δήλωσης μέχρι και 10 ημέρες μετά την κοινοποίηση προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 40%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου μετά την κοινοποίηση οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου αλλά πριν την προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ). Η προθεσμία προσφυγής στη ΔΕΔ είναι 30 ημέρες από την κοινοποίηση της έκδοση της οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 30%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της υποβολής προσφυγής σε αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο. Στην περίπτωση αυτή έχει περισσότερο χρόνο, καθώς εάν προσφύγει στη ΔΕΔ (εντός μηνός) η ΔΕΔ θα εκδώσει την απόφαση σε διάστημα έως 120 ημερών (4 μήνες). Ακολούθως, εάν απορριφθεί η προσφυγή, ο ελεγχόμενος έχει τη δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο, αλλά εάν δεν προχωρήσει και αποδεχτεί την παράβαση, τότε έχει έκπτωση 30%.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 25%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της έναρξης συζήτησης ενώπιον αρμόδιου δικαστηρίου. Ωστόσο, μετά τη μείωση του προστίμου θα πρέπει το 25% της συνολικής οφειλής να καταβληθεί μέσα σε 3 ημέρες από την αποδοχή της σχετικής αίτησης που θα γίνει ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, η ενεργοποίηση της οποίας αναμένεται την 1 Οκτωβρίου 2024. Η συνολική οφειλή, μετά τη μείωση μπορεί να εξοφληθεί σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις.
  • Τέλος, εάν ο φορολογούμενος αποδεχτεί τις διαπιστώσεις του ελέγχου, τότε εκτός από τη μείωση του προστίμου, από 25 έως 50%, θα έχει και περιθώριο καταβολής του ποσού σε έως 12 άτοκες δόσεις ενώ παράλληλα θα έχει και περιθώριο ένταξης του ποσού στη ρύθμιση των 48 δόσεων.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επάρκεια προϊόντων και συγκράτηση τιμών λίγο πριν την Ανάσταση – Αυξημένη κίνηση στην αγορά

Κορυφώνεται σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή και αύριο, Μεγάλο Σάββατο, η κίνηση στην αγορά για τα τελευταία δώρα και για τις προετοιμασίες του εορταστικού τραπεζιού.

   Σύμφωνα με τους εμπόρους η αγοραστική κίνηση είναι αυξημένη ενώ υπάρχει επάρκεια προϊόντων και συγκράτηση τιμών προς όφελος του τελικού καταναλωτή.

   Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα την Μεγάλη Παρασκευή θα λειτουργήσουν από τη 1 το μεσημέρι μέχρι τις 7 το απόγευμα και το Μεγάλο Σάββατο από τις 9 το πρωί μέχρι τις 3 το μεσημέρι. Την Κυριακή του Πάσχα, την Δευτέρα και την Τρίτη τα καταστήματα θα είναι κλειστά.

   Την ίδια στιγμή αυξάνεται η κίνηση και στα σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αξιοποιούν συνδυαστικά το «Καλάθι του Νοικοκυριού», το «Καλάθι της Σαρακοστής» και το «Καλάθι του Πάσχα» για να οργανώσουν εγκαίρως το εορταστικό τους τραπέζι. Συγκεκριμένα, σε ισχύ έχει τεθεί από 24 Απριλίου έως και 4 Μαΐου το «Καλάθι του Πάσχα» ενώ παραμένει σε ισχύ έως τις 4 Μαΐου και το «Καλάθι της Σαρακοστής». Σημειώνεται ότι το «Καλάθι του Πάσχα» αποτελεί επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού», καθώς προστίθενται τέσσερις κατηγορίες τροφίμων, ώστε να αποτελέσει μία επιπλέον διέξοδο για τους καταναλωτές. Στο «Καλάθι του Πάσχα» εντάσσονται τα εξής προϊόντα: Αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και πασχαλινά σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα.

   Οι καταναλωτές έχουν επίσης στη διάθεσή της από την Δευτέρα 22 Απριλίου και το «Καλάθι των Νονών» που περιλαμβάνει 12 συνολικά κατηγορίες προϊόντων, ως εξής: πασχαλινές λαμπάδες – παιχνίδια, επιτραπέζια / παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα/τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα, μουσικά παιχνίδια, σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα (προαιρετικά).

   Στο μεταξύ, πλήρως αναβαθμισμένη είναι και η πλατφόρμα e-Καταναλωτής https://e-katanalotis.gov.gr/ και είναι διαθέσιμη στους χρήστες του διαδικτύου. Πρόκειται για ένα χρήσιμο και εύχρηστο εργαλείο για τους καταναλωτές ώστε να μπορούν όλοι να συγκρίνουν τιμές, να δημιουργήσουν το δικό τους καλάθι με τα προϊόντα που επιθυμούν και να κάνουν τις αγορές τους, με το χαμηλότερο κόστος, από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ που τα προσφέρει. Η πλατφόρμα παρέχει στον καταναλωτή τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε -επί του παρόντος- 3.000 βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Ακολούθως δίνεται η δυνατότητα ανεύρεσης του φθηνότερου καλαθιού με κριτήριο τις τιμές και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.

   Επάρκεια προϊόντων στην αγορά αλλά και εντατικοποίηση ελέγχων

   Πλήρης επάρκεια στις λαϊκές αγορές της Αττικής, Θεσσαλονίκης και σε όλη τη χώρα καταγράφεται σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας παραγωγών λαϊκών αγορών, Παντελή Μόσχο, ο οποίος σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους ανέφερε πρόσφατα ότι, λόγω των αυξήσεων στο κόστος παραγωγής το τελευταίο διάστημα, υπάρχει αύξηση τιμών σε όλα τα προϊόντα. Ο ίδιος, όμως πρόσθεσε: «Περιμένουμε τους καταναλωτές να έρθουν να ψωνίσουν τα φρέσκα προϊόντα που χρειάζονται για το πασχαλινό τραπέζι που είναι οι πατάτες, οι ντομάτες, που είναι τα μαρούλια, τα λάχανα και σε πλήρη επάρκεια χωρίς να υπάρχει κανένα πρόβλημα. Εδώ έχουμε και κάτι ευχάριστο για τους καταναλωτές. Ότι εμείς είμαστε πιο φτηνοί από τα σούπερ μάρκετ τουλάχιστον 30 με 40% και από το στεγασμένο εμπόριο».

   Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Αττικής προχωρά σε εντατικούς ελέγχους στην αγορά τις ημέρες του Πάσχα, προκειμένου να διαφυλαχθεί η δημόσια υγεία και να αντιμετωπισθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας που πλήττουν τους καταναλωτές. Με εντολή του Περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, μέχρι τη Δευτέρα του Πάσχα 6 Μαΐου οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Περιφέρειας Αττικής θα βρίσκονται επί ποδός, προκειμένου να ελέγχουν την εύρυθμη και κατά τον νόμο προβλεπόμενη λειτουργία όλων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. «Οι πολίτες της Αττικής θα γιορτάσουν το Πάσχα με ασφάλεια και με σεβασμό στον οικογενειακό προϋπολογισμό» τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Χαρδαλιάς και συμπλήρωσε: «Τις άγιες αυτές ημέρες, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας θα βρίσκονται σε διαρκή κινητοποίηση, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι τα αγαθά που θα φτάσουν στο πασχαλινό τραπέζι θα είναι απολύτως ασφαλή για την υγεία των καταναλωτών, ποιοτικά και στη σωστή τιμή. Η ανοχή απέναντι σε φαινόμενα αισχροκέρδειας – σε μια εποχή που ο οικογενειακός προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένος – νοθείας και εκπτώσεων στην ποιότητα των προϊόντων, θα είναι μηδενική. Σε κάθε παράβαση θα επιβάλλονται άμεσα οι προβλεπόμενες από τον νόμο κυρώσεις, χωρίς εξαιρέσεις».

   Σημειώνεται ότι από τις 8 Απριλίου μέχρι σήμερα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν προβεί σε 6.112 ελέγχους ενόψει του Πάσχα. Οι έλεγχοι θα επεκταθούν σε όλες τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των μηχανισμών της Περιφέρειας, όπως εταιρείες διανομής κρεάτων, οπωρολαχανικών και άλλων κατηγοριών τροφίμων, σούπερ μάρκετ, λαϊκές αγορές, καταστήματα τυροκομικών προϊόντων, πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, καταστήματα παιχνιδιών, πρατήρια υγρών καυσίμων, επιχειρήσεις αναψυχής κ.α.

   Στο επίκεντρο το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού

   «Στο πασχαλινό καλάθι το αρνί πωλείται σε τιμές κάτω των 10 ευρώ. Στόχος μας ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να πάρουν το αρνί σε προσιτές τιμές». Αυτό ανέφερε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Ο ίδιος τόνισε ότι «στόχος μας ήταν να μπορεί ο καταναλωτής να επιλέξει αν θέλει να προμηθευτεί το αρνί του από τον κρεοπώλη του ή αν κάποιος που θέλει να το προμηθευτεί σε χαμηλότερη τιμή μπορεί να το κάνει με το πασχαλινό καλάθι».

   Ερωτηθείς για τα παράπονα που εκφράζουν οι παραγωγοί σχετικά με τις χαμηλές τιμές τις οποίες πωλούν τα προϊόντα τους, ο κ. Σκρέκας εξήγησε ότι «οι τιμές των παραγωγών ήταν ελαφρά υψηλότερες από τον προηγούμενο χρόνο και αυτό που θέλαμε ήταν να συμπιέσουμε την τιμή των μεσαζόντων και τελικά να βγει το αρνί στο καλάθι του σούπερ μάρκετ σε τιμές προσιτές».

   Για το ζήτημα της ποιότητας, ο υπουργός ανέφερε «ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που εμπιστεύεται. Ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει. Έλεγχοι διενεργούνται από τον ΕΦΕΤ, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε όλη την αγορά για να αποτραπεί το φαινόμενο των ελληνοποιήσεων. Ελέγχουμε την αγορά και δεν εφησυχάζουμε».

   «Ανακοινώσαμε και δημοσιεύσαμε τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι και είδαμε ότι είναι στην ίδια τιμή ή και σε χαμηλότερη με το προηγούμενο Πάσχα. Στόχος της κυβέρνησης είναι να αποκλιμακώσει τον πληθωρισμό και να μειώσει την ακρίβεια. Δεν έχουμε πάει εκεί που θέλουμε αλλά βλέπουμε αποκλιμάκωση» πρόσθεσε.

   Εστιάζοντας στα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση, ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι «οι προσπάθειες για την αποκλιμάκωση συνίσταται σε τρεις προσπάθειες: στην αύξηση των μισθών, στους ελέγχους και στην τόνωση του ανταγωνισμού με ένα ψηφιακό εργαλείο που είναι η πλατφόρμα e-Καταναλωτής».

   Ειδικότερα, για την ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής , ο κ. Σκρέκας ανέφερε: «την εμπλουτίσαμε με 3.000 προϊόντα που βρίσκονται στο σούπερ μάρκετ. Η πλατφόρμα είναι λειτουργική και ο καταναλωτής μπορεί να βλέπει τις τιμές σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ. Με αυτό το εργαλείο δίνουμε τη δυνατότητα στον καταναλωτή να δημιουργήσει το καλάθι του πριν βγει από το σπίτι του και αυτό τονώνει και τον ανταγωνισμό».

   Αναφορικά με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, οι έμποροι εκτιμούν ότι εφέτος θα είναι ακριβότερο από 16,3% έως 19,3%, σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ.-ΕΣΕΕ) κατέγραψε, με επιτόπια τιμοληψία και συνεντεύξεις με «key-informers» της αγοράς, τις τιμές τόσο από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και από ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων λιανικής (πχ ζαχαροπλαστεία, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κλπ), καθώς και από τη Βαρβάκειο αγορά. Η εκτίμηση του κόστους για το φετινό πασχαλινό τραπέζι (6-8 ατόμων) κυμαίνεται από 89,04 έως 130,04 ευρώ. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές που θα προβούν στις ίδιες αγορές με πέρυσι από αντίστοιχα καταστήματα θα αντιμετωπίσουν μεταβολή της τάξης του 16,3% έως 19,3% σε σύγκριση με το 2023. Σημειώνεται ότι το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που πραγματοποιήθηκε η έρευνα είναι ενδεικτικές και επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς. Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι, για λόγους συγκρισιμότητας των δεδομένων, με τις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού, συμπεριλαμβάνονται και οι τιμές των αγαθών που εντάσσονται στο «πασχαλινό εορταστικό καλάθι» αλλά και στο «καλάθι του νοικοκυριού». 

   Μ.Τσ. Ε.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ