Έφυγε από την ζωή η σε ηλικία 96 ετών η μεγάλη ηθοποιός Ειρήνη Παπά. Η ηθοποιός με την σπουδαία αναγνώριση στο εξωτερικό αλλά όχι όσο έπρεπε στην χώρα μας.
Λιτή, αρχαϊκή, δωρική μορφή, σύμβολο της ελληνικής ομορφιάς, διάσημη εκπρόσωπος του μεσογειακού πολιτισμού στο εξωτερικό, χαρισματική και δυναμική γυναίκα, η Ειρήνη Παπά έγινε διεθνώς γνωστή για τις υποκριτικές της ικανότητές και το πνεύμα της.
Στη σταδιοδρομία της, αναμετρήθηκε με σημαντικούς γυναικείους ρόλους του θεάτρου και του κινηματογράφου, ενσαρκώνοντας πλήρως τη δύναμη της αρχαίας τραγωδίας.
Η Ειρήνη Παπά γεννήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 1926 στο Χιλιομόδι Κορινθίας ως Ειρήνη Λελέκου.
Γεννήθηκε σε οικογένεια δασκάλων, όπως ο παππούς της, οι γονείς της και η θεία της που την επηρέασαν στη μόρφωσή της. Η μητέρα της Ελένη Λελέκου, από το γένος Πρεβεζάνου, ήταν δασκάλα, από την οποία είχε ακούσει πολλά παραμύθια και ιστορίες.
Ο πατέρας της Σταύρος Λελέκος ήταν καθηγητής κλασικού δράματος, υπήρξε διευθυντής στο σχολείο του Σοφικού Κορινθίας και την έμαθε να διαβάζει αρχαίους Έλληνες.
Οι γονείς της είχαν τέσσερα κορίτσια. Αδελφές της είναι η Ευαγγελία Λελέκου – Μανθοπούλου (1925-), ιατρός ακτινολόγος, πρώην διευθύντρια του νοσοκομείου Άγιος Σάββας και η λογοτέχνιδα και ποιήτρια Δέσποινα Λελέκου-Τατάκη (1926 – 2009).
Ο προπάππος της Σταύρος Λελέκος, γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα, έγραψε το πρώτο συντακτικό της ελληνικής γλώσσας (1881), όπως και άλλα βιβλία για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι γονείς της είχαν αντιρρήσεις όταν στην εφηβεία της τους είπε ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός.
Το 1947 παντρεύτηκε τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Άλκη Παππά (1922-2018), με τον οποίο χώρισαν το 1951, αλλά διατήρησε μέχρι και σήμερα το επίθετό του. Η ίδια προτιμούσε να γράφει το επίθετο με ένα «π», δηλαδή «Παπά» (όπως στα αγγλικά «Irene Papas»).
Ο κρυφός έρωτας με τον Μάρλον Μπράντο
Η ίδια είχε αποκαλύψει το 2004 στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, μετά τον θάνατο του Μάρλον Μπράντο, ότι υπήρξε μεταξύ τους μια μακρά και «μυστική αγάπη». Η ίδια είχε πει ότι είχαν συναντηθεί το 1954 στη Ρώμη. Όπως είπε τον εκτιμούσε πολύ, ήταν το «μεγάλο πάθος της ζωής της» και συναντήθηκαν για τελευταία φορά το 1999 στην Αθήνα.
Στο θέατρο πρωτοεμφανίστηκε το 1948, στην επιθεώρηση των Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου «Άνθρωποι… Άνθρωποι», στη Λυρική Σκηνή, με τους σημαντικότερους ηθοποιούς της εποχής.
Στην αυτοβιογραφία του ο Αλέκος Σακελλάριος, γράφει ότι την πρωτοείδε στο Σύνταγμα. Λόγω της εμφάνισής της, της ένδυσης και του περπατήματος της του έμοιαζε σαν «ζωντανή Καρυάτιδα». Την παρουσίασε στον Φίνο και έπαιξε στην πρώτη της ταινία το 1948, που ήταν οι Χαμένοι άγγελοι του Νίκου Τσιφόρου.
Το 1951 έγινε γνωστή διεθνώς με την κοινωνική δραματική ταινία Νεκρή Πολιτεία της Φίνος Φιλμ, στον Μυστρά, που προβλήθηκε, αντιπροσωπεύοντας την Ελλάδα, στο Φεστιβάλ των Καννών, του σκηνοθέτη Φρίξου Ηλιάδη και συμπρωταγωνιστή τον Γιώργο Φούντα (ο οποίος εμφανίζεται για πρώτη φορά στον κινηματογράφο) και διαδραματίζεται στον Μυστρά.
Το 1964 είχε μια συγκλονιστική ερμηνεία κάνοντας την χήρα στον Ζορμπά.
Τρεις από τις ταινίες στις οποίες η Ειρήνη Παπά πρωταγωνίστησε προτάθηκαν για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, με την γαλλόφωνη Ζ του Κώστα Γαβρά να το κατακτά, ενώ υποψήφιες υπήρξαν επίσης και δύο ελληνικές ταινίες, μεταφορές στην μεγάλη οθόνη αρχαίων τραγωδιών, η Ηλέκτρα και η Ιφιγένεια.
Η Ειρήνη Παπά συμμετείχε σε πολλές χολιγουντιανές παραγωγές, ενώ πρωταγωνίστησε και στο θέατρο Μπρόντγουεϊ το 1967. Το 1979 στο Ηρώδειο, όταν ήταν να παιχτεί το Αντώνιος και Κλεοπάτρα, βρέθηκε σε διαμάχη με τον Δημήτρη Χορν που είχε εκφραστεί απαξιωτικά εναντίον της.
Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης Μανοέλ Ντε Ολιβέιρα, είχε πει ότι είναι «η πανέμορφη και μεγαλοπρεπής φιγούρα που ενσαρκώνει τη γυναικεία ψυχή στη βαθύτερη έκφραση της και η εικόνα της Ελλάδας όλων των εποχών».
Στην Ελλάδα τιμήθηκε με το Παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο το 1995.
Το 2008, η Ιταλία την τίμησε με το «Βραβείο Ρώμη» στο αρχαίο θέατρο της «Όστια Αντίκα».
Τότε όταν παρέλαβε το βραβείο είχε πει: «Δεν ξέρω αν πρέπει να γελάσω ή να κλάψω, μπορώ μόνο να πω ότι η Αθήνα θα είναι πάντα η μητέρα μου, αλλά η Ρώμη, παράλληλα, είναι δεύτερη μητέρα μου, από ξεκάθαρη επιλογή μου».
Στην Ιταλία συνεργάστηκε με πολλούς Ιταλούς σκηνοθέτες και οι Ιταλοί την αγάπησαν, λέγοντας Bella Greca και Irene Nostra (δηλ. «η δικιά μας Ειρήνη»). Στην Ιταλία κατέφυγε τα χρόνια της χούντας, δεδομένου ότι ήταν υποστηρίκτρια του κομμουνισμού.
Η Πορτογαλία έδειξε την εκτίμησή της με την υποστήριξη στο θέατρο που ίδρυσε εκεί για να παίζονται αρχαίες τραγωδίες. Γι’ αυτό το θέατρο η Ειρήνη Παππά διέμενε στην Πορτογαλία τα τελευταία ενεργά χρόνια της.
Το 2000 τιμήθηκε με τον τίτλο «Γυναίκα της Ευρώπης» και το 2009 με τον Χρυσό Λέοντα Μπιενάλε του Θεάτρου της Βενετίας, από τα χέρια του σκηνοθέτη Μαουρίτσιο Σκαπάρο.
Τα τελευταία χρόνια είχε τιμηθεί και με τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα στο Πανεπιστήμιο Τορ Βεργκάτα της Ρώμης στην Ιταλία.
Η Αθηνά Λινού κατέθεσε μήνυση κατά του Παύλου Πολάκη
Στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας προσήλθε σήμερα η Αθήνα Λινού για να καταθέσει μήνυση για ψευδή καταμήνυση και συκοφαντική μήνυση κατά του Παύλου Πολάκη για όσα της έχει καταλογίσει για διασπάθιση δημοσίου χρήματος άνω των πέντε εκατομυρίων ευρώ από το ινστιτούτο πως όπως είπε η κυρία Λινού διατηρεί για 33χρόνια.
Η κυρία Λινού συνοδευόμενη από το δικηγόρο της, Χρήστο Μυλωνόπουλο πέρα από μήνυση της προσκόμισε και δεκάδες έγγραφα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, 20 κούτες με πάνω από 50.000 έγγραφα, προσήλθε σήμερα στην εισαγγελία πρωτοδικών της Αθήνας για να καταθέσει τη μήνυση ενώ προσκόμισε και πλήθος στοιχείων, σύμφωνα με πληροφορίες.
«Κατέθεσα μήνυση διότι έχει πει πολλά συκοφαντικά ψέματα κατά εμού και ινστιτούτων που ίδρυμα πριν 33 χρόνια το οποίο συνεχίζει να εργάζεται για το καλό της χώρας» είπε η κυρία Λινού.
«Έφερε παραπάνω από 55.000 έγγραφα και την έκθεση ελεγκτικής εταιρίας που δείχνουν ότι όσα λέει είναι ανυπόστατα» είπε ο κατηγορούμενος.
Η κυρία Λινού ρωτήθηκε και για την επόμενη ημέρα στον ΣΥΡΙΖΑ και είπε «έχει ο Θεός είμαι καλά ως ανεξάρτητη».
Υπενθυμίζεται ότι ο Παύλος Πολάκης είχε πει μετά την κατάθεση της μηνυτήριας αναφοράς στον Άρειο Πάγο τον περασμένο Σεπτέμβριο, πως η κυρία Λινού με το με το προκάλυμμα της φιλανθρωπίας καταναλώνει μεγάλα ποσά δημοσίου χρήματος από Περιφέρειες-Δήμους και προγράμματα και ζητούσε από την εισαγγελέα να πράξει τα δέοντα.
Με ένα κινητό τηλέφωνο στο χέρι προκειμένου να συνομιλεί με τη συνήγορό της και σε σχετικά ήρεμη κατάσταση πέρασε τη νύχτα στα κρατητήρια του τμήματος Νέας Φιλαδέλφειας η Ειρήνη Μουρτζούκου.
Η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά και την τελευταία μήνυση που κατετέθη σε βάρος της μεταφερόταν από χθες το μεσημέρι από τμήμα σε τμήμα για να καταλήξει τελικά στα γυναικεία κρατήρια του τμήματος Νέας Φιλαδέλφειας μέχρις ότου να δικαστεί στο αυτόφωρο για να δικαστεί για το αδίκημα της συκοφαντικής δυσφήμησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr, το χρονικό της σύλληψής της ξεκίνησε όταν χθες πήγε να καταθέσει μήνυση στο ΑΤ Αμπελοκήπων σε βάρος του δημοσιογράφου Πέτρου Κουσουλού για συκοφαντική δυσφήμηση. Περνώντας το κατώφλι της υπηρεσίας ήταν σε έξαλλη κατάσταση, φωνάζοντας ότι θέλει να μηνύσει τον δημοσιογράφο προκειμένου να συλληφθεί.
Όμως οι αστυνομικοί κοιτάζοντας τα σήματα είδαν ότι εκρεμούσε σε βάρος της σύλληψη καθώς την είχε μηνύσει ο πατριός της για τις κατηγορίες που εκτόξευσε σε βάρος του από τον τηλεοπτικό αέρα. Πρόκειται για την μήνυση η οποία έγινε στις 12:30 το μεσημέρι καθώς η προηγούμενη που είχε καταθέσει ο πατριός είχε λήξει μισή ώρα πριν.
Όταν οι αστυνομικοί την ενημέρωσαν για τη σύλληψη, η Ειρήνη Μουρτζούκου εκνευρίστηκε και άρχισε να φωνάζει λέγοντας ότι θέλει πρώτα να προλάβει να μηνύσει τον Πέτρο Κουσουλό για να συλληφθεί, ενώ παράλληλα καλούσε νευρικά από το κινητό της τηλέφωνο τη δικηγόρο της Βούλα Δημητριάδου, η οποία όμως ήταν σε τηλεοπτική εκπομπή.
Όταν την ενημέρωσαν ότι πρέπει να πάει στο ΑΤ Χαλανδρίου, καθώς εκεί είχε κάνει τη μήνυση ο πατριός της και έπρεπε εκεί να τη μεταφέρουν, έγινε έξαλλη. Όπως χαρακτηριστικά λένε οι αστυνομικοί, άρχισε για μια ακόμα φορά να εκρήγνυται γιατί νόμιζε ότι θα τη μεταφέρουν στο Ανθρωποκτονιών, όμως τελικά της εξήγησαν ότι πρέπει να τη μεταφέρουν στο Χαλάνδρι και ηρέμησε.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταφοράς της από το τμήμα των Αμπελοκήπων σε αυτό του Χαλανδρίου ήταν νευρική και όταν αποβιβάστηκε από το όχημα της αστυνομίας έλεγε στους αστυνομικούς ότι δεν ήθελε να της φορέσουν χειροπέδες. Και αυτός ήταν ο λόγος που έκρυβε τα χέρια της με το μπουφάν της. Ενώ στη θέα των δημοσιογράφων εκτόξευσε απειλές.
Η Ειρήνη Μουρτζούκου αν και αρχικά ήταν να μεταφερθεί στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ, λόγω έλλειψης χώρου αποφασίστηκε τελικά να μεταφερθεί στο τμήμα της Νέας Φιλαδέλφειας.
Όπως λένε οι αστυνομικοί ήταν ήρεμη και δεν ζήτησε κάτι ιδιαίτερο, παρά μόνο το κινητό της τηλέφωνο, το οποίο της το έδιναν ανά διαστήματα, προεκειμένου να συνομιλεί με τη δικηγόρο της.
Σε λίγη ώρα αναμένεται να οδηγηθεί στον εισαγγελέα προκειμένου να δικαστεί για το αδίκημα της συκοφαντικής δυσφήμησης.
Αυτό που κάνει εντύπωση στους αστυνομικούς είναι το γεγονός ότι παρόλο που πρόκειται για ένα αδίκημα πλημμεληματικής φύσεως, όπου συνήθως οι κατηγορούμενοι αφήνονται ελεύθεροι με προφορική εντολή εισαγγελέα και πάνε στη συνέχεια να δικαστούν, η Ειρήνη Μουρτζούκου με εντολή εισαγγελέα κρατήθηκε και πέρασε τη νύχτα στο τμήμα της Νέας Φιλαδέλφειας.
Σε ότι έχει να κάνει με τη μήνυση του Πέτρου Κουσουλού, που κατέθεσε η Ειρήνη Μουρτζούκου, ο εισαγγελέας ενημερώθηκε και ζήτησε να σχηματιστεί κανονικά δικογραφίαγια τον δημοσιογράφο πλην όμως τους είπε να μην προχωρήσουν στη σύλληψή του.
Κυρ.Μητσοτάκης: Ακόμη περισσότερες ελαφρύνσεις στους μισθωτούς με μεσαία εισοδήματα έως το 2027
«Πιστεύω ότι τα στοιχεία της δημοσκόπησης της pulse επιβεβαιώνουν την ορθότητα της πολιτικής μας. Οι πολίτες είναι πάντα καχύποπτοι, πόσο μάλλον όταν είχαν ακούσει πολλές φορές στο παρελθόν για τη διασύνδεση των Pos με τις ταμειακές μηχανές. Μιλάμε για έσοδα που το κράτος θα έπρεπε να εισπράττει και δεν τα εισπράττει. Μια φορολογική διοίκηση, η οποία γίνεται πιο φιλική προς τον πολίτη και πιο αυστηρή στην επιβολή της νομιμότητας», απάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συζήτηση με την δημοσιογράφο Έλενα Λάσκαρη στην εκδήλωση του υπουργείου εθνικής οικονομίας και της ΑΑΔΕ για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και της εξυπηρέτησης του πολίτη.
Ερωτηθείς για το πολιτικό κόστος, ο Πρωθυπουργός υπενθύμισε πως ο περιορισμός της φοροδιαφυγής ήταν κεντρική προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης. «Πιστεύω ότι το ισοζύγιο, το οικονομικό και το πολιτικό, είναι θετικό για την κοινωνία. Τα πρόσθετα έσοδα, τα οποία μπορέσαμε και συγκεντρώσαμε από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, επιστρέφουν στην κοινωνία δημιουργώντας πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων. Τα πρόσθετα έσοδα ήρθαν από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και από την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας. Αυτή είναι η επιτυχία της φορολογικής μας πολιτικής. Όσο τα διαρθρωτικά αυτά μέτρα έχουν μόνιμο χαρακτήρα, τόσο μας δίνεται η δυνατότητα και μετά το 2025 να προγραμματίσουμε και άλλες μόνιμες μειώσεις φόρων και θα στρέψουμε την προσοχή μας στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης. Αυτή η πολιτική επιστρέφει το μέρισμα των πρόσθετων εσόδων πίσω στην κοινωνία», υπογράμμισε.
Σε ερώτηση αν μπορούμε να έχουμε μεγαλύτερες μειώσεις φόρων ο κ. Μητσοτάκης θύμισε ότι στον προϋπολογισμό έχουμε ήδη 12 μειώσεις φόρων. Και πρόσθεσε: «Με την αλλαγή των δημοσιονομικών κανόνων η χώρα έχει πια οροφές δαπανών. Αν έχουμε σταθερή υπεραπόδοση από διαρθρωτικά μέτρα , ναι, μπορούμε να μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές. Έχει σημασία να φανεί ότι αυτά τα διαρθρωτικά μέτρα ότι αποδίδουν μόνιμα. Η επιμονή μας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Όλες οι παρεμβάσεις από την ΑΑΔΕ είναι μέτρα που από τη μία διευκολύνουν και από την άλλη μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε την πραγματική φορολογητέα ύλη. Σήμερα η Ελλάδα πετυχαίνει δημοσιονομικούς στόχους, μειώνει το χρέος, έχει τριπλάσια ανάπτυξη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και μειώνει τους φόρους». Ο κ. Μητσοτάκης είπε πως αυτό που έχουμε πετύχει είναι αρκετά ιδιαίτερο και θετικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα και είναι δικαίωση της φορολογικής πολιτικής και το 2027 το οικονομικό αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής θα είναι ορατό σε όλους. «Και στη μεσαία τάξη, οι μισθωτοί έχουν δει φορολογικές μειώσεις, αλλά μπορούμε να είμαστε ακόμα πιο προσηλωμένοι στην ελάφρυνσή τους μέχρι το 2027. Πρέπει να δούμε την εφαρμογή των μέτρων το 2025. Είναι μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα. Έχουμε πάρει και έκτακτα μέτρα. Αυτή η κυβέρνηση δεν δίστασε να φορολογήσει τα υπερκέρδη στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και να επιστρέψουμε τα χρήματα στους πολίτες. Η κυβέρνηση δεν δίστασε να φορολογήσει τα διυλιστήρια. Αυτά είναι έκτακτα μέτρα τα οποία δεν μας αρέσουν κατά κανόνα. Μας αρέσουν τα διαρθρωτικά».
Σε επόμενη ερώτηση για τον ΦΠΑ και αν έχει φύγει από το τραπέζι η μείωση των συντελεστών ο πρωθυπουργός ανέφερε πως «μια μονάδα μείωσης στο ΦΠΑ στοιχίζει περίπου 1,5 δις στα έσοδα και πως είμαστε μια χώρα σε αρκετές κατηγορίες σε χαμηλότερα ποσοστά ΦΠΑ».
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι «όσο έχουμε ευχάριστες εκπλήξεις τόσο περισσότερα περιθώρια ελιγμών θα έχουμε στα τελευταία δύο χρόνια της θητείας μας».
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.Εντάξει