ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Η Κάλυμνος “σκαρφαλώνει” ξανά: επανεκκίνηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Αναρρίχησης και δυναμικό στοίχημα στον τουρισμό
Η Κάλυμνος δεν είναι ένα τυπικό νησί του Αιγαίου. Είναι ένας τόπος με ισχυρή ταυτότητα, που συνδυάζει μοναδικά την αυθεντικότητα με τη διεθνή αναγνώριση. Το νησί των Δωδεκανήσων, με περίπου 18.000 κατοίκους, προσελκύει πλέον επισκέπτες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι επιστρέφουν ξανά και ξανά, πολλοί αγοράζοντας μάλιστα και σπίτια. Από τα παγκοσμίως γνωστά και μοναδικά πετρώματά του για αναρρίχηση, μέχρι τη γαστρονομία, τη σπογγαλιεία και τον θαλάσσιο τουρισμό, η Κάλυμνος δίνει το δικό της στοίχημα να αξιοποιήσει όλη τη δυναμική της και να εξελιχθεί με όρους βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Η αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Καλυμνίων, Πόπη Κουτούζη, μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, επισημαίνει ότι η αναρρίχηση αποτελεί το μεγάλο «asset» του νησιού, ωστόσο δεν είναι το μοναδικό. «Δεν είναι θέμα μόνο αναρρίχησης. Το νησί μας έχει εξαιρετική γαστρονομία, μοναδικά πολιτιστικά χαρακτηριστικά και όλες τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Το όραμά μας είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα. Θέλουμε τουρίστες που έρχονται όλο τον χρόνο και σέβονται τον τόπο και το περιβάλλον», σημειώνει.
Μετά από αρκετά χρόνια απουσίας, η Κάλυμνος ετοιμάζεται να αναβιώσει το Φεστιβάλ Αναρρίχησης (από τις 16 έως τις 19 Οκτωβρίου 2025), ένα γεγονός διεθνούς εμβέλειας, που θα περιλαμβάνει εκτός από αναρριχητικές δραστηριότητες και μια σειρά από πολιτιστικά δρώμενα, σεμινάρια, ομιλίες, προβολές και γαστρονομικές εμπειρίες. «Θέλουμε οι επισκέπτες να γνωρίσουν και να αγαπήσουν την ταυτότητα της Καλύμνου: τους τοπικούς χορούς, την παράδοση, τη γεύση», υπογραμμίζει η κυρία Κουτούζη.
Η Κάλυμνος είναι πλέον σημείο αναφοράς για χιλιάδες αναρριχητές, κυρίως από την Κεντρική Ευρώπη (Αυστρία, Ελβετία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία), αλλά και από την Αμερική και άλλες χώρες. Οι περισσότεροι επισκέπτονται το νησί από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο και ξανά από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Νοέμβριο, αποφεύγοντας τους ιδιαίτερα ζεστούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Η σεζόν του νησιού, όπως εξηγεί η αντιδήμαρχος, ξεκινά νωρίς την άνοιξη και τελειώνει αργά το φθινόπωρο, «προσφέροντας ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για την τοπική οικονομία».
Ωστόσο, το ζήτημα της συνδεσιμότητας παραμένει καθοριστικό. Η Κάλυμνος διαθέτει μεν αεροδρόμιο, αλλά αφορά μόνο πτήσεις εσωτερικού και μικρά αεροσκάφη, χωρίς δυνατότητα να δεχθεί charter από το εξωτερικό. Έτσι, οι τουρίστες που έρχονται στο νησί, φτάνουν με απευθείας πτήσεις στην Κω, η οποία αποτελεί βασικό ενδιάμεσο σταθμό. Από τον Νοέμβριο μέχρι τον Μάρτιο, όμως, οι συνδέσεις αυτές σταματούν, περιορίζοντας την προσβασιμότητα του νησιού στην περίοδο εκτός σεζόν.
Στο ίδιο πνεύμα, ο πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων, Ιωάννης Τυράκης, επισημαίνει ότι η Κάλυμνος είναι value for money προορισμός. «Οι υπηρεσίες που προσφέρουμε είναι υψηλού επιπέδου και οι τιμές πολύ καλές. Φέτος, όπως και πέρυσι, υπήρξε μείωση στη μέση κατανάλωση, κάτι που σχετίζεται με τη γενικότερη παγκόσμια οικονομική συγκυρία. Ωστόσο, ο τουρισμός πήγε καλά και φέτος – ενώ στο νησί μας γίνονται συστηματικές προσπάθειες στη γαστρονομία και μπορούμε να καλύψουμε κάθε επισκέπτη», τονίζει.
Στην ανάδειξη της τοπικής κουζίνας συμβάλλουν καθοριστικά οι επαγγελματίες της εστίασης. Μεταξύ αυτών και ο Καλύμνιος βραβευμένος σεφ Μιχάλης Μάρθας. «Η γαστρονομία του νησιού είναι ιδιαίτερη και τίμια. Σχεδόν σε κάθε εστιατόριο θα βρεις αυτό το “μαμαδίστικο” φαγητό. Εγώ χρησιμοποιώ τοπικές πρώτες ύλες και παραδοσιακές συνταγές, τις παρουσιάζω με πιο σύγχρονο τρόπο, αλλά χωρίς να παρεκκλίνω από την ουσία τους. Θέλω να συνδέσω την καινοτομία με την παράδοση και να βάλουμε την Κάλυμνο στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη», λέει χαρακτηριστικά.
Η Κάλυμνος πάντα είχε τη δική της γαστρονομική ταυτότητα, όπως ο καβουρμάς που έπαιρναν μαζί τους οι σφουγγαράδες στα μεγάλα ταξίδια, τα παραδοσιακά «φύλλα» (ντολμαδάκια με κρέας) που σερβίρονται κάθε Κυριακή και τα ρεβίθια στον φούρνο με κρεμμυδάκι και δεντρολίβανο και φυσικά η παραδοσιακή σαλάτα με την κρίθινη κουλούρα, μερμιζέλι.
Με το μοναδικό της τοπίο -από το φιορδ στο Βαθύ και τις δεκάδες παραλίες, μέχρι το μοναστήρι του Αγίου Σάββα, το μεγάλο κάστρο της Χώρας, το κάστρο της Χρυσοχεριάς και τον ναό του Δήλιου Απόλλωνα- και με ισχυρές αναφορές στην ιστορία και την παράδοση, η Κάλυμνος έχει όλα τα συστατικά για να στηρίξει ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν. Η ανάπτυξη νέων μαρινών, η αξιοποίηση των λουτρών που παραμένουν ανενεργά εδώ και δεκαετίες και η βελτίωση της συνδεσιμότητας, αποτελούν βασικά αιτήματα του Δήμου.
Η Κάλυμνος αναπτύσσεται τουριστικά με ρυθμούς που σέβονται τη βιωσιμότητα. Το ζητούμενο, όπως τονίζουν ο δήμαρχος Καλυμνίων Ιωάννης Μαστροκούκος και τοπικοί φορείς, δεν είναι η μαζικότητα, αλλά η ποιότητα: να συνεχίσει το νησί να προσελκύει επισκέπτες που αγαπούν τον τόπο, την απλότητα και την αυθεντικότητά του, ώστε να δίνεται ταυτόχρονα ώθηση στην τοπική οικονομία και να διατηρείται ζωντανή η ταυτότητα της Καλύμνου.
Αποστολή: Νικόλ Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Οι Βρετανοί ταξιδιώτες ψήφισαν Άνδρο ως τον καλύτερο περιπατητικό προορισμό της Ελλάδας για το 2025
Διεθνή τιμητική διάκριση απέσπασε η ‘Ανδρος η οποία ήταν υποψήφια στην κατηγορία του καλύτερου περιπατητικού προορισμού της Ελλάδας στα ετήσια Greek Travel Awards που διοργανώνει το Γραφείο ΕΟΤ Μ.Βρετανίας τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Το βρετανικό κοινό που ψήφισε, ανταποκρίθηκε στην υποψηφιότητα και επέλεξε την ‘Ανδρο ως τον κορυφαίο προορισμό της Ελλάδας για πεζοπορία το 2025 https://x.com/Visit_Andros/status/1987398777745916092.
Η βράβευση πραγματοποιήθηκε σε τιμητική εκδήλωση που διοργάνωσε ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού την Τρίτη 5 Νοεμβρίου, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης ημέρας εργασιών της διεθνούς έκθεσης τουρισμού WTM 2025 στο Λονδίνο. Το βραβείο συνεπάγεται σημαντική προβολή για τον προορισμό στη Μ. Βρετανία καθώς τα αποτελέσματα παρακολούθησαν έγκυροι δημοσιογράφοι, bloggers και επαγγελματίες του τουρισμού. Σημειώνεται πως η ψηφοφορία του ταξιδιωτικού κοινού για τα βραβεία Greek TravelAwards 2025 έγινε σε συνεργασία με τις πλατφόρμες IceLolly και Travelsupermarket, δύο εκ των πλέον καθιερωμένων δημοφιλών μηχανών σύγκρισης τιμών και κρατήσεων πακέτων διακοπών και άλλων ταξιδιωτικών υπηρεσιών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Σημειώνεται ότι σε όλο το προηγούμενο διάστημα, δυναμική ήταν η συνεργασία μεταξύ του Γραφείου ΕΟΤ Ηνωμένου Βασιλείου και του Δήμου ‘Ανδρου ενώ υλοποιούνταν ενέργειες προβολής και από τους δυο φορείς.
«Ευχαριστούμε θερμά την διευθύντρια του Γραφείου ΕΟΤ Μ. Βρετανίας Ελένη Σκαρβέλη για την εξαιρετική διοργάνωση, την άμεση ανταπόκριση αλλά και τις αδιάκοπες προσπάθειες που έχουν συμβάλλει στην ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας του προορισμού στη Βρετανική αγορά. Το βραβείο αυτό δικαιώνει και αναδεικνύει τις προσπάθειες του Andros Routes, των Ανδριωτών εθελοντών που συμβάλλουν τα μέγιστα για τη συντήρηση και καθαριότητα των μονοπατιών, των τοπικών φορέων και του Δήμου» ανέφερε ο Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τουρισμού του Δήμου ‘Ανδρου, Νίκος Μουστάκας.
Μ.Τσ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΕΟΤ: Αθήνα και Αττική προβάλλονται στην τουριστική αγορά της Τσεχίας
Η ουσιαστικότερη γνωριμία των στελεχών της τουριστικής αγοράς της Τσεχίας με την Αθήνα και γενικότερα με την Αττική ως αυτοτελούς city break προορισμού ήταν το αντικείμενο ειδικού workshop, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Πράγα.
Το workshop διοργανώθηκε από την Υπηρεσία ΕΟΤ Πολωνίας-Τσεχίας και την αεροπορική εταιρεία Sky Express, που συνδέει απευθείας την Πράγα με την ελληνική πρωτεύουσα, και σε αυτό συμμετείχαν περίπου 60 Τσέχοι τουριστικοί πράκτορες.
Τον προορισμό παρουσίασαν ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας ΕΟΤ Πολωνίας-Τσεχίας, Δημήτρης Βασιλειάδης, ο οποίος συντόνισε και το workshop, και η προϊστάμενη της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής, Αθηνά Κολύβα.
Oι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν αναλυτικά για το εύρος των επιλογών και την πολυμορφία των εμπειριών που προσφέρουν στους επισκέπτες η Αθήνα και η ευρύτερη περιοχή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά και τις σύγχρονες υποδομές που διαθέτει. Στους Τσέχους τουριστικούς επαγγελματίες διανεμήθηκαν, επίσης, ψηφιακό υλικό της Περιφέρειας Αττικής με χρηστικές πληροφορίες, καθώς και ο πλήρης έντυπος ταξιδιωτικός οδηγός του ΕΟΤ για τον προορισμό, ενώ συζητήθηκε και η διοργάνωση ταξιδιού εξοικείωσης (fam trip) στην Αθήνα στα τέλη του Οκτωβρίου για εκπροσώπους της τοπικής τουριστικής βιομηχανίας.
Στην εκδήλωση χαιρετισμό απηύθυνε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Πράγα, Ντίνος Κωνσταντίνου, και συμμετείχε, επίσης, ο διευθυντής του τομέα B2B Sales and Distribution της Sky Express, Γιώργος Μπαλιούσκας.
Σύμφωνα με εκθέσεις για τον τουρισμό στην Τσεχία και στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατά τη μεταπανδημική περίοδο παρατηρείται διαρκής άνοδος του εξερχόμενου τουρισμού και της τουριστικής δαπάνης των Τσέχων ταξιδιωτών, με την Ελλάδα να συγκαταλέγεται σταθερά στους πλέον δημοφιλείς μεσογειακούς προορισμούς.
Το 2024 η Ελλάδα προσέλκυσε συνολικά 650.000 Τσέχους τουρίστες, πίσω μόνο από την Ιταλία και την Κροατία, έναντι 640.000 το 2023 και 590.000 το 2022.
Οι Τσέχοι ταξιδιώτες επισκέπτονται τη χώρα μας κυρίως για τις θερινές διακοπές τους, πραγματοποιώντας κατά μέσο όρο περίπου 10 διανυκτερεύσεις, ενώ η μέση δαπάνη ανά άτομο κυμαίνεται από 700 έως 1.200 ευρώ, ανάλογα με την εποχή και το επίπεδο των καταλυμάτων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Διεθνή ΜΜΕ προτείνουν την Αστυπάλαια για διακοπές και τη χαμηλή σεζόν
Ως ένας ελκυστικός και πολύπλευρος προορισμός που είναι κατάλληλος για διακοπές και εκτός υψηλής σεζόν προβάλλεται η Αστυπάλαια από μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού.
Ανάμεσα στα δέκα καλύτερα μέρη της Ευρώπης για αναζωογόνηση off season συγκαταλέγονται τα Δωδεκάνησα και ειδικά η «πεταλούδα του Αιγαίου» σύμφωνα με την γερμανική τουριστική ιστοσελίδα Reisereporter. Το Γαλλικό ψυχαγωγικό μέσο En-Vols.com αποκαλεί την Αστυπάλαια «μυστικό παράδεισο με την πιο φωτογενή Χώρα του Αιγαίου».
Παράλληλα, εκτενές αφιέρωμα δημοσίευσε η Βρετανική εφημερίδα Express που κάνει λόγο για ένα εντυπωσιακό νησί που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από τους κοσμοπολίτικους γείτονες της, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει αυθεντική γοητεία, συμπυκνώνει την ουσία των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων και εντυπωσιάζει με τα γραφικά σοκάκια, τις ιστορικές εκκλησίες και το εξαιρετικό κάστρο της. «Τα γαλαζοπράσινα νερά, οι εναλλακτικές δραστηριότητες στη φύση, και το “πάντρεμα” διαφορετικών αρχιτεκτονικών με το ενετικό κάστρο, τους διαχρονικούς μύλους και τα λευκά σπιτάκια να συμβιώνουν αρμονικά στο Αιγαίο» είναι οι βασικοί λόγοι που το Ιταλικό Vanity Fair «υποκλίνεται» στη γοητεία της Αστυπάλαιας και το κατατάσσει στα καλύτερα νησιά της Ελλάδας. Το πλήθος δημοσιευμάτων συνδέεται με τις προσπάθειες για ενίσχυση της εξωστρέφειας του Δήμου Αστυπάλαιας που στόχο έχει να αναδείξει διαφορετικές πτυχές του προορισμού όπως τα ιδιαίτερα ιστορικά μνημεία, την γαστρονομία, τις πρωτοποριακές βιώσιμες πρωτοβουλίες, τα activities και την ποιοτική φιλοξενία.
«Η ανταπόκριση των ταξιδιωτών στο κάλεσμα για βιώσιμες και αυθεντικές διακοπές μεγαλώνει. Στόχος μας δεν είναι να προωθήσουμε μόνο ήλιο και θάλασσα αλλά να “φτιάξουμε” νέες μοναδικές αναμνήσεις που μένουν στην καρδιά και το μυαλό των επισκεπτών ώστε να επιστρέφουν στο νησί ξανά και ξανά ως φίλοι», επισημαίνει ο Αντιδήμαρχος Δήμου Αστυπάλαιας Κώστας Καμπύλης.
Μ.Τσ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες agoΌλοι οι αποκαλυπτικοί διάλογοι της σπείρας με τον youtuber ιερέα που διακινούσε ναρκωτικά: Τα «μακαρόνια», το «κεράκι» και η «γλάστρα»
-
ΕΛΛΑΔΑ16 ώρες agoΚιλκίς: Συγκλονίζει η μαρτυρία για τις τελευταίες στιγμές του 40χρονου Νίκου στο Μαυρονέρι – «Μου έλεγε “φεύγω”, προσπαθούσα να τον κρατήσω ξύπνιο»
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ15 ώρες agoEuro 2028: Τα γήπεδα της διοργάνωσης
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ15 ώρες agoΟι Βρετανοί ταξιδιώτες ψήφισαν Άνδρο ως τον καλύτερο περιπατητικό προορισμό της Ελλάδας για το 2025
-
ΔΙΕΘΝΗ16 ώρες agoΦρικτή δολοφονία στην Ιταλία: Μητέρα έκοψε το λαιμό του 9χρονου γιου της με κουζινόμαχαιρο
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ3 ημέρες agoΑυξάνονται κατά 50% τα όρια επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο – Μητσοτάκης: «Θα στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα»
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες agoΆγιος Παντελεήμονας: Το ποδήλατο «έκαψε» τους δολοφόνους του 31χρονου – Τον σκότωσαν για 14.000 ευρώ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ2 ημέρες agoΦορολογική απάτη με χιλιάδες πολυτελή αυτοκίνητα: «Σπιράλ» μεταξύ Γερμανίας, Βουλγαρίας, Ελλάδας – Πώς δρούσε το δίκτυο που ξεσκέπασε η ΑΑΔΕ
