Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας

Νέους ορίζοντες στην Πάτρα, ως κέντρο πολιτισμού και δημιουργίας, ενισχύοντας την ταυτότητα της πόλης, άνοιξε το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, μέσα από ένα τετραήμερο πολυθεματικών εκδηλώσεων με θετικό κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό αποτύπωμα.

Φιλοξενώντας 83 ποιήτριες και ποιητές από 23 χώρες του κόσμου, το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης που διοργανώθηκε από το Γραφείο Ποιήσεως Ελλάδας και το Culturebook.gr, σε συνεργασία με τα Διεθνή Βραβεία Ποίησης «Jean Moréas», είχε θέμα «Φωνές Πέρα από τον Ορίζοντα», αποδεικνύοντας πως η ποίηση είναι η τέχνη που ξεπερνά σύνορα, γεφυρώνει γλώσσες και πολιτισμούς.

Διαφορετικές φωνές συναντήθηκαν, συνομίλησαν και προσέφεραν στο κοινό μία εμπειρία που ξεπέρασε τα όρια της καθημερινότητας, μεταφέροντας μηνύματα ελπίδας, αλληλεγγύης και έμπνευσης.

Η πόλη για πέντε ημέρες βρέθηκε στο επίκεντρο της παγκόσμιας ποίησης στρέφοντας το βλέμμα σ’ έναν ανοικτό ορίζοντα, όπου οι λέξεις μετατράπηκαν σε γέφυρες, ενώνοντας ανθρώπους, τόπους και εποχές.

Η φετινή διοργάνωση προστίθεται στο πολιτιστικό κεφάλαιο της Πάτρας, η οποία ως ακροάτρια και δημιουργός μαζί έγινε συνοδοιπόρος της ποίησης στο άνοιγμα ενός κόσμου χωρίς σύνορα.

Αναστοχασμός κι ελπίδα

Στην εναρκτήρια εκδήλωση, την Τετάρτη 17/9/2025, που πραγματοποιήθηκε στον προαύλιο χώρο της αίθουσας «Ερασμίας Κάνιστρα» του ΟΛΠΑ στο Νέο Λιμάνι Πατρών, οι «Φάροι της Ελληνικής Ποίησης» φώτισαν τον δρόμο του ελληνικού πολιτισμού, αναδεικνύοντας τη δύναμη της δημιουργίας, της αλληλεγγύης, του αναστοχασμού και της ελπίδας.

Η βραδιά ήταν αφιερωμένη στον σπουδαίο Έλληνα ποιητή, Μανόλη Αναγνωστάκη, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννησή του και 20 ετών από τον θάνατό του. Κάτω από τον έναστρο πατραϊκό ουρανό και με φόντο το μαγευτικό ηλιοβασίλεμα, 30 Ελληνίδες κι Έλληνες ποιητές, εμπνευσμένοι από τον στίχο του Μανόλη Αναγνωστάκη «τα φώτα ενός απίθανου ορίζοντα», με τα ποιήματά τους φώτισαν νέους ορίζοντες στη σκέψη, στην κατανόηση και στην αυτογνωσία.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με μία περφόρμανς πάνω στο ποίημα του Μανόλη Αναγνωστάκη «Ο πόλεμος», από τη θεατρολόγο Έλενα Αλεξανδράκη και τον φιλόλογο Βασίλη Τάσση. Στο κείμενο παρεμβάλλονταν αποσπάσματα από το θεατρικό έργο της αδερφής του ποιητή, Λούλας Αναγνωστάκη, «Η παρέλαση», έργο που συνομιλεί ευθέως με τον «Πόλεμο». Η περφόρμανς εστίαζε στην παρουσία του πολέμου ως ενός διαρκούς παρόντος, τόσο απειλητικού όσο και πραγματικού. Στο φινάλε της παράστασης, ο στίχος του Αναγνωστάκη «γιατί κανένας πόλεμος δεν τέλειωσε ποτέ» υπό τους ήχους του τραγουδιού «El derecho de vivir en paz» («Το δικαίωμα να ζεις στην ειρήνη») του Χιλιανού ποιητή και μουσικού Βίκτορ Χάρα (Victor Jara) —που εκτελέστηκε από τη χούντα του Πινοσέτ— και η εικόνα του ματωμένου ανθρώπου από τον πόλεμο τυλιγμένου με την παλαιστινιακή καφίγια, έκανε σαφή αναφορά στατραγικά γεγονότα που συντελούνται στη Γάζα.

Τις λέξεις των ποιητών συνόδευσε αρμονικά η καθηγήτρια του ΩΔΕΙΟΥ της «ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗΣ» Δέσποινα Κριμπά με την κιθάρα της, δημιουργώντας ένα λίκνο συναισθημάτων και στοχασμού.

Ακολούθησε η απονομή του βραβείου Χορηγού στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΠΑ, Παναγιώτη Αναστασόπουλο, ο οποίος ευχαρίστησε τους διοργανωτές για την μοναδική αυτήν εκδήλωση, η οποία αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την ανάδειξη της Πάτρας και των δημιουργών της.

Γιορτή δημιουργίας και έμπνευσης

Οι εκδηλώσεις της Πέμπτης 18/9/2025 σκόρπισαν τους στίχους σε όλη την Πάτρα, ενώ οι ποιήτριες και οι ποιητές επισκέφθηκαν σχολικές μονάδες σε Πάτρα, Αίγιο και Ναύπακτο, σε μία μοναδική αλληλεπίδραση με τους μαθητές, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη δύναμη των λέξεων και πώς η δημιουργία μπορεί να γίνει έκφραση και διάλογος. Με τίτλο «Εμπνέοντας νέους Ορίζοντες από τις Αίθουσες της Ποίησης στις Τάξεις του Λυκείου», μαθητές και μαθήτριες συνάντησαν ξένους κι Έλληνες ποιητές, ακολουθώντας το νήμα που μας ενώνει, η φωνή που μας θυμίζει ότι ο κόσμος αλλάζει κάθε φορά που τον ονειρευόμαστε ξανά.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν την Πέμπτη «Οι Ορίζοντες σε διάλογο» στην Τριών Ναυάρχων. Μία συνάντηση ποιητών από την Ελλάδα, τη Ρουμανία, το Αζερμπαϊτζάν, την Ολλανδία, τη Σλοβενία και το Γιβραλτάρ. Το πρόγραμμα συνδύασε τη λυρική ένταση με performative ενέργεια, αναδεικνύοντας τις αντιθέσεις ανάμεσα στη μεσογειακή λυρική παράδοση, τις βαλκανικές και καυκάσιες υφές και τη βορειοευρωπαϊκή ποιητική. Τοποθετημένη νωρίς μες στην ημέρα, η εκδήλωση προσέδωσε έναν ανοιχτό, πολυφωνικό τόνο για τους ευρύτερους διαλόγους του φεστιβάλ.

Αμέσως μετά, οι δημιουργοί συγκεντρώθηκαν στην Avli, στον πεζόδρομο της Παντανάσσης, σε μία διαυγή, λυρική ώρα, όπου το κοινό παρακολούθησε με ενθουσιασμό ελληνικές φωνές σε ζωντανό διάλογο με Ρουμάνους προσκεκλημένους, με ιταλική λεπτότητα και μία δροσερή βόρεια πνοή από τη Νορβηγία. Μία ισόρροπη μεσημεριανή ανάγνωση που άνοιξε την πόλη σε μια μετρημένη πολυφωνία.

Το απόγευμα της Πέμπτης, στις πέτρινες σκάλες της Γεροκωστοπούλου, η Τσεχική αιχμή συνάντησε τη σλοβενική ισορροπία, η σκανδιναβική διαύγεια τον βαλκανικό λυρισμό — με ελληνικό κορμό και μία φωτεινή λατινοαμερικανική πινελιά. Η ανάγνωση κινήθηκε όπως οι ίδιες οι σκάλες: σύντομες αναβάσεις, ξαφνικά πλατύσκαλα, ένα άνοιγμα θέας σε κάθε στροφή. Μία απογευματινή ώρα καθαρών, σύγχρονων φωνών, φτιαγμένη για ένα κοινό σε κίνηση.

Ακολούθησε ανάγνωση στην «καρδιά» της πόλης, Μαιζώνος και Αγίου Νικολάου, όπου ποιήτριες και ποιητές από την Ελλάδα, τη Μολδαβία, τη Νορβηγία, τη Βουλγαρία, την Ολλανδία, την Τουρκία, την Ιταλία και τη Βόρεια Μακεδονία συνέθεσαν μια εφήμερη σύναξη φωνών.

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε στον υπέροχο ελαιώνα του «Προμηθέα», όπου οι στίχοι ένωσαν τους κόσμους. Με τις απαγγελίες τους οι ποιητές ανέδειξαν με τον καλύτερο τρόπο το φετινό πνεύμα του Φεστιβάλ: ορίζοντες που καθοδηγούν, γέφυρες που συνδέουν και φάροι που φωτίζουν απίθανες διαβάσεις.

Ακολούθησε δείπνο και η βραδιά έκλεισε με μία καινοτόμο δράση το Poetry Slam / Ανοιχτό Μικρόφωνο, στο Μπαρ Μόνο που διήρκησε έως τις πρωινές ώρες της Παρασκευής.

Απονομή βραβείων στους «Φύλακες του Ορίζοντα»

Η Παρασκευή 19/9/2025 ήταν αφιερωμένη σε τρεις «Φύλακες του Ορίζοντα», τρεις ποιητές που με τον λόγο τους κράτησαν άγρυπνη τη φλόγα του ελληνικού πολιτισμού των γραμμάτων, διασώζοντας μνήμες και οράματα. Πρόκειται για τους Θανάση Θ. Νιάρχο, Κυριάκο Χαραλαμπίδη και τον αείμνηστο Γιάννη Κορίδη, οι οποίοι τιμήθηκαν όχι μόνο για τις λύρες του βίου τους, αλλά και για το διαρκές φως που η ποίησή τους ρίχνει σε απίθανους ορίζοντες. Ο Θανάσης Θ. Νιάρχος, Ποιητής και Κριτικός με οξεία ματιά και ηθική διαύγεια, μέσα από το έργο συνομιλεί με τις Ρωγμές και τις Αντιφάσεις του σύγχρονου βίου. Ο Κυριάκος Χαραλαμπίδης, ο Μεγάλος Κύπριος Μάστορας, του οποίου η Ποίηση συνδυάζει Μύθο και Ιστορία με τις Πληγές της συλλογικής μνήμης, είναι αναγνωρισμένος ως μία από τις πιο ιδιαίτερες φωνές του Ελληνισμού. Ο αείμνηστος Γιάννης Κορίδης (1936-2025) αφήνει μία λαμπρή κληρονομιά ως Ποιητής, Εκδότης και Φύλακας της λογοτεχνικής παράδοσης — μία φωνή αφιερωμένη στη συνέχεια, τον διάλογο και τη διαφύλαξη του ελληνικού πολιτισμού των γραμμάτων.

Μέσα σε κλίμα απεριόριστο σεβασμού και αναγνώρισης απονεμήθηκε και στους τρεις το βραβείο«Ελαίας Κότινος», σύμβολο τιμής και αντοχής, που σηματοδοτεί τη διαρκή δύναμη της γλώσσας, της φαντασίας και του ανθρώπινου πνεύματος.

Την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ρωμαϊκό Στάδιο, στην οδό Ηφαίστου στην Πάτρα, πλαισίωσε με μοναδικό τρόπο το Ορχηστρικό Σχήμα «MUZICANTO» της «ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΗΣ» (Διεύθυνση: Γιώργος Παπαγεωργίου), ενώ τιμητική ήταν η παρουσία, του αναπληρωτή Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος, Χαράλαμπου Μπονάνου, του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών, Καθηγητή Χρήστου Μπούρα, της βουλευτή Αχαΐας, Σίας Αναγνωστοπούλου, του αντιπροέδρου της Περιφερειακής Επιτροπής, περιφερειακού συμβούλου, Γεράσιμου Φεσσιάν, τουπρώην Δημάρχου Πατρέων, Ανδρέα Καράβολα, ο οποίος επίσης τιμήθηκε για τη διαχρονική του προσφορά στον πολιτισμό, και πλήθους κόσμου.

Εξάλλου, με εξαιρετικό ενδιαφέρον πραγματοποιήθηκαν και οι υπόλοιπες εκδηλώσεις και δράσεις της ημέρας. Το πρωί ποιητές επισκέφθηκαν σχολεία στην ευρύτερη περιοχή της Πάτρας σε μία μοναδική αλληλεπίδραση με τους μαθητές, ενώ λίγο αργότερα, στην Τριών Ναυάρχων ποιητές από το Γιβραλτάρ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία συμμετείχαν σε μία μεσημβρινή ανάγνωση που κινήθηκε από τη σκηνική ένταση στον λυρισμό — από τα περάσματα προς το κοινό έδαφος.

Το ταξίδι μέσα από νέες φωνές και δημιουργίες συνεχίστηκε στην Avli, στον πεζόδρομο της Παντανάσσης, όπου παρουσιάστηκε η εκδήλωση Ποτάμια Ανάμεσά μας: Ελλάδα & Βουλγαρία στην Ποίηση — Εκεί όπου τα ποτάμια διασχίζουν σύνορα, οι στίχοι κυλούν ενιαίοι — μεταφέροντας μνήμη και ανανέωση προς κοινούς ορίζοντες.

Το απόγευμα στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Μαιζώνος, οι ποιητές βρέθηκαν σ’ ένα σταυροδρόμι λέξεων, εικόνων και στιγμών. Σε συνεργασία με το διεθνές Φεστιβάλ Voix Vives de Méditerranée en Méditerranée της Σετ, πραγματοποιήθηκαν οι «Γαλλικοί Διάλογοι», φέρνοντας κοντά Ποιητές από τη Γαλλία και τη Μεσόγειο μαζί με Ελληνικές Φωνές.

Ποιητικό ταξίδι χωρίς σύνορα

Το Σάββατο 20/9/2025 ήταν αφιερωμένο στη σύγχρονη ποίηση, φέρνοντας σε επαφή ποιητές, ερευνητές, φιλόλογους και το κοινό σε μία γόνιμη συζήτηση για τους νέους δημιουργικούς τρόπους έκφρασης στον ψηφιακό κόσμο κι όχι μόνο.

Το πρωί πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Οδυσσέας Ελύτης» του Πανεπιστημίου Πατρών ημερίδα με θέμα «Η Ποίηση Σήμερα: Αρχείο, Διδακτική, Ψηφιακή Τεχνολογία». Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Χρήστος Ι. Μπούρας, ενώ καλωσόρισμα απηύθυνε ο Γιάννης Παπαθεοδώρου, Αναπλ. Καθ. Νεοελληνικής Φιλολογίας, Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών, Συγγραφέας, ο οποίος ήταν και ο συντονιστής στο πάνελ.

Στην ημερίδα μίλησαν οι, Κατερίνα Κωστίου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, «Εργαστήριο Νεοελληνικής Φιλολογίας: Αρχειακά Τεκμήρια – Τύπος [Εαττ]. Διαδρομή & Προοπτικές», Ελένη Παπαργυρίου, Επίκουρη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, «Ποίηση Και Κοινωνικά Δίκτυα», Δέσποινα Παπαστάθη, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, «Ποίηση Και Ειδησεογραφία» και Λιάνα Σακελλίου, Καθηγήτρια Αμερικανικής Λογοτεχνίας, «Ποίηση Και Διδακτική».

Στόχος της ημερίδας μέσω της οποίας αναδείχτηκε πως η ποίηση δεν είναι μόνο λόγος, αλλά ένα ταξίδι μεςστον χρόνο, στις εμπειρίες και στις φωνές της κοινωνίας, ήταν να φωτίσει τον ρόλο της στο σήμερα και να εξερευνήσει νέους δρόμους δημιουργίας κι έκφρασης. Δρόμους που ανοίγουν προοπτικές στον κόσμο της τέχνης και της σκέψης.

Το πρόγραμμα της ημέρας συνεχίστηκε το βράδυ, στη Βίλλα Κόλλα, όπου σε συνεργασία με το φεστιβάλ Voix Vives de Méditerranée en Méditerranée, παρουσιάστηκε με μοναδικό τρόπο μια συνάντηση που ανέδειξε τους κοινούς ορίζοντες δύο κόσμων, εκεί όπου οι φάροι πέρα από τις θάλασσες φωτίζουν τον διάλογο και το ανήκειν μέσα από την ποίηση. Από το Αλγέρι στην Τύνιδα, στη Λευκωσία, στην Πάτρα, στο Μιντούρνο, στη Σετ, στη Βαλένθια, στο Μπουένος Άιρες και στην Κάλι, ποιητές της Μεσογείου και της Λατινικής Αμερικής συναντήθηκαν στην Πάτρα μέσα από ένα ποιητικό ταξίδι που διέσχισε θάλασσες και ορίζοντες χωρίς προορισμό και σύνορα.

Συμμετείχαν οι ποιητές Hafid Gafaiti, Marianne Catzaras, Antoine Simon, Viviane Ciampi, Laurent Grison, Ρήσος Χαρίσης, Αντώνης Δ. Σκιαθάς, Rossella Paolicchi, Giuseppe Napolitano, Silvia Nieva Ramos, Sergio Garau, Marisa Martínez Pérsico, Juan Vicente Piqueras, Antonio Diez, William Ospina.

Την εκδήλωση πλαισίωσε μουσικά το συγκρότημα του Νίκου Πλατύραχου.

«Ορίζοντες του Διονύσου»

Η αυλαία του 8oυ Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας έπεσε την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου στο Οινοκάστρο της Αχάια Κλάους, όπου οι ποιητές συμμετείχαν στην εορταστική εκδήλωση «Ορίζοντες του Διονύσου». Σ’ έναν χώρο με έντονο πολιτιστικό και συμβολικό χαρακτήρα περιηγήθηκαν στα ιστορικά κελάρια του «κάστρου του κρασιού», εκεί όπου οι ψίθυροι του Διονύσου διηγούνται τις μνήμες, ενόσω το κρασί ωριμάζει σαν ποίημα.

Οι διοργανωτές ευχαριστούν θερμά όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχημένη πραγματοποίηση του 8ουΔιεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας.

Ιδιαίτερα, τους ποιητές και δημιουργούς που μοιράστηκαν τη φωνή και την έμπνευσή τους, χαρίζοντας στο κοινό στιγμές συγκίνησης και στοχασμού, τους εθελοντές που με αφοσίωση στήριξαν κάθε βήμα της προσπάθειας, τους φορείς και τους χορηγούς για την εμπιστοσύνη και την πολύτιμη συμβολή τους και τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και το κοινό που με τη ζεστή παρουσία και το ενδιαφέρον τους έδωσαν ψυχή και νόημα σε αυτήν τη γιορτή του λόγου και της τέχνης.

Με εκτίμηση,

Γραφείον Ποιήσεως-Culture Book | Poetry Office-Culture Book

| 00302610622855 | grafeion.poihseos@culturebook.gr | www.pwpf.gr

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η ζοφερή κατάσταση της γυναίκας ως «Άλλος» και θύμα των στερεότυπων ζωντανεύει στην έκθεση της Γεωργίας Λαλέ

Υπάρχει κάτι στην έκθεση της Γεωργίας Λαλέ, με τίτλο «Εν τούτω Νίκα», που παρουσιάζει η γκαλερί a.antonopoulou. art από τις 23/10 έως τις 29/11, το οποίο αναδεικνύει ένα στοιχείο «ανησυχητικά οικείο»: εκείνο το Unheimlich συναίσθημα που κατά τον Φρόιντ συνταιριάζει την ευχαρίστηση από την θέαση ενός γνώριμου προσώπου ή κατάστασης και την ασύνειδη ανησυχία, ένα άγχος, για εκείνο που υποκρύπτει κι υπαινίσσεται, πίσω από την καθησυχαστική και γαλήνια όψη του.

Και πράγματι, πίσω από τις αναγνωρίσιμες και φαινομενικά ευχάριστες ή γαλήνιες μορφές, της γνωστής χαρούμενης Αννούλας των σχολικών αναγνωστικών και τις μειλίχιες και νοσταλγικές γυναικείες φιγούρες στις επιτύμβιες στήλες του Κεραμεικού ή της διάσημης σύνθεσης με τη Δήμητρα, την Περσεφόνη (και την Αννούλα στη θέση του Νεοπτόλεμου), αναδύεται ένα αίσθημα περίσκεψης κι ενοχής. Γιατί από τις μαστορικά εκτελεσμένες συνθέσεις, με τις μορφές ζωγραφισμένες πάνω σε διάφορα κομμάτια από σεντόνια, δωρισμένα από γυναίκες και θηλυκότητες από όλη την Ελλάδα και ραμμένα μεταξύ τους, μόλις περάσει η πρώτη νοσταλγική κι αλέγρα εντύπωση, προβάλλει ανατρεπτική η απειλητική υπόμνηση της ζοφερής πραγματικότητας που βιώνει μεγάλο τμήμα του γυναικείου πληθυσμού: αίφνης, οι συνθέσεις της Λαλέ μετατρέπονται σε αλληγορίες για την έμφυλη βία, τις γυναικοκτονίες και τα πατριαρχικά στερεότυπα με τα οποία συνδέεται η ανατροφή κι η «εκπαίδευση» των γυναικών στον ρόλο που οι κοινωνίες τους επιβάλλουν κι επιτρέπουν να καλύπτουν και να συντηρούν στη θέσμιση και την κατανομή εργασίας, με τις οποίες επικαλύπτουν τις σχέσεις κυριαρχίας στο εσωτερικό τους. Σε τούτη τη διαλεκτική αφέντη -δούλου, η γυναίκα απεμπολεί εντελώς την ταυτότητά της, την ώρα που ο «αφέντης» εξαρτάται απολύτως από τούτην την εξαφάνιση. Η γυναίκα στην καθημερινότητά της, όπως αναδεικνύεται από τις συνθέσεις της Λαλέ, είναι εκείνη η εργαλειοποιημένη ύπαρξη, με τον συμβολικο-εννοιολογικό ορισμό του Zeuge (και εργαλείο και σήμα) του Χάιντεγγερ, είναι ριγμένη σε μία εικόνα προκατασκευασμένη και την οποία υπομένει και βιώνει αλλοτριωμένα μέσα στην οικογένεια, την εκπαίδευση και την κοινωνία.

Όπως φανερώνουν τα έργα της Λαλέ, έτσι δημιουργείται ένας Συμβολικός Νόμος, ο οποίος προβάλλεται ως «πραγματικότητα» κι ενώπιον του οποίου η γυναίκα εγκαταλείπει τη δημιουργική δύναμη και τη δυναμική της φαντασίας της για να υποδυθεί από μικρή τον κοινωνικό ρόλο της κόρης και της συζύγου, που φροντίζει γονείς, την οικογένεια, με αυταπάρνηση και καρτερία (αλλά και απορία για το αποτέλεσμα, όπως φανερώνουν οι επιγραφές σε κάποια από τα έργα). Μία μοίρα και μία εμπειρική συνθήκη που η ίδια δεν επιλέγει ενσυνείδητα, αλλά της επιβάλλονται ως συμβατικό, κοινωνικό και οικογενειακό καθήκον.

Αυτόν τον εμβρυακό ρόλο της παθητικής αποδοχής εξ απαλών ονύχων του ρόλου της γυναίκας σε τούτη την εγελιανή σχέση δούλου-αφέντη μέσα στην κοινωνία αναλαμβάνει η Αννούλα, η οποία συνοδεύει τις μητρικές φιγούρες, τόσο στη συγκρότηση του αλλοτριωμένου και κυριαρχούμενου ρόλου της στην κοινωνία, αλλά κυρίως –όπως συμβαίνει με τις «δεξιώσεις» στις επιτύμβιες στήλες–στον θάνατό τους. Κι ακριβώς η επιτύμβια στήλη μας υπενθυμίζει πως, όχι μόνον στην αρχαιότητα, αλλά ακόμη και σήμερα, σε πιο «παραδοσιακές» κοινωνικές συγκροτήσεις, η γυναίκα γίνεται ορατή μόνον μέσα από τον θάνατό της. Έναν θάνατο που μοιάζει να επιβεβαιώνει τη χαϊντεγγεριανή παρατήρηση πως στο «ριφθέν» κι αποξενωμένο μέσα στη «λήθη του όντος» ανθρώπινο υποκείμενο, το Dasein, η μόνη «δυνατότητα» που μπορεί με βεβαιότητα να εκπληρώσει είναι ο θάνατος–είτε φυσικός, είτε βίαιος. Όπως στη σύνθεση με τη Δήμητρα, η Περσεφόνη γίνεται το αρχέτυπο της γυναικοκτονίας, που αναδεικνύει την προσωπική ταυτότητα, αόρατη μέχρι τότε, ως θύμα της βίας ενός εξουσιαστικού άνδρα.

Η Αννούλα θα λέγαμε φροϋδικά πάλι πως είναι η συμβολική εκείνη μεσολάβηση που κατασκευάζει έναν Σωσία, του οποίου η κατοπτρική σχεδόν εμπειρία–όπου οι μορφές και τα σεντόνια στη συμβολική τους μεταγραφή γίνονται ακριβώς ο καθρέπτης, το κάτοπτρο, για το Εγώ και κωδικοποιημένη έκφρασή του σε σχέση με τον Άλλον, δηλ. την αλλοτριωμένη και πραγμοποιημένη κοινωνική εικόνα της γυναίκας.

Τα έργα της Λαλέ, έτσι πλαισιωμένα στη μορφή της στήλης-κάδρο είναι δυνητικά μία λειτουργία του Στάδιου του Καθρέπτη του Ζακ Λακάν, όπου μέσα από μία είσοδο σε μία συμβολική τάξη, το Εγώ αναγνωρίζει ότι ο αντικατοπτρισμένος Άλλος είναι ο Εαυτός του. Βγαίνει από την αλλοτριωτική ταυτότητα και γίνεται μία υπερβατική σημασία, που ενσωματώνει μια ιδεώδη ολότητα και σαν προσωποποιημένος, πλέον, Άλλος: ο Άλλος-Εγώ. Εκείνον, που αναγνωρίζουμε γιατί παύει να είναι κενή έννοια κι αποκτά την ταυτότητά μας. Στην ταύτιση τούτη, με την Αννούλα, τη συμβολική (γιατί μέσα από την αισθητική του μετάταξη ακυρώνεται η υλικότητά του), αξία του σεντονιού, στο οποίο είτε ως οικειακό, είτε ως λιμπιντινικό υποκείμενο, η γυναίκα παύει να είναι η αδιάφορη εκείνη ετερότητα κι αντίθετα ταυτοτικά εξισώνεται με τη δική της ύπαρξη, ψυχοσύνθεση κι εμπειρία.

Εάν τα σεντόνια της Tracey Amin είχαν κάτι το αυτοαναφορικό, στη Λαλέ το ίδιο υλικό αποκτά μία συναρτημένη και καθολική, βιωματική και διαχρονική, διάσταση που ξεπερνά την προσωπική σφαίρα και ιστοριοποιούμενη μπαίνει σε μία χρονικότητα που γίνεται μία καθολική έννοια και κυρίως μία νέα γένεση, μία πρόταση για αφύπνιση κι ακτιβισμό. Μέσα από τον ανθρωποποιητικό ομοιομορφισμό του σεντονιού και τον αισθητικό αναχρονισμό και μετάταξη των γνωστών εικόνων, η Λαλέ υλοποιεί το βίωμα, την προσωπική διήγηση και την καθημερινή ψυχικο-κοινωνική κατάσταση του υποκειμένου -γυναίκα και των αναπαραστάσεών του.

Δρ. Γιώργης -Βύρων Δάβος

Έκθεση: Γεωργία Λαλέ «Εν τούτω Νίκα»

a.antonopoulou. art

Αριστοφάνους 20, Ψυρρή

Διάρκεια έκθεσης 23/10 – 29/11 (ώρες λειτουργίας Τετάρτη-Παρασκευή 14.00-20.00), Σάββατο (12.00-16.00)

*Φωτογραφία- ΠΗΓΗ: a.antonopoulou. art/Γ.Λαλέ (παραχώρηση στο ΑΠΕ-ΜΠΕ)

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γέλιο και μαγεία με «Τα Τρία Γουρουνάκια και τον Γκαφατζή Λύκο» στον Τεχνόκοσμο!

Η Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος υποδέχεται την ομάδα κουκλοθέατρου JINX με την ξεκαρδιστική παράσταση «Τα Τρία Γουρουνάκια και ο Γκαφατζής Λύκος», την Κυριακή 2 και 9 Νοεμβρίου, στις 12:00 το μεσημέρι.

Πρόκειται για μια πρωτότυπη και απολαυστική διασκευή του αγαπημένου κλασικού παραμυθιού, ιδανική και για τις πολύ μικρές ηλικίες, που υπόσχεται άφθονο γέλιο, ζωντανό ρυθμό και δημιουργική φαντασία.

Η παράσταση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις κούκλες μεγάλου μεγέθους (50–70 εκ.) και στις μαριονέτες, ενώ τα εντυπωσιακά σκηνικά μεταμορφώνουν τη σκηνή σε έναν μαγικό κόσμο όπου όλα μπορούν να συμβούν. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά κουκλοθέατρα, οι κουκλοπαίχτες δεν κρύβονται. Συμμετέχουν ενεργά στην πλοκή, συνομιλούν με τα παιδιά και γίνονται μέρος της ιστορίας, δημιουργώντας μια ολοζώντανη θεατρική εμπειρία.

Η μουσική επένδυση βασίζεται σε κομμάτια κλασικής μουσικής, ενισχύοντας την αισθητική ποιότητα και συμβάλλοντας στη γνωριμία των παιδιών με τον μαγικό κόσμο της κλασικής δημιουργίας μέσα από το παιχνίδι και το γέλιο.

Πληροφορίες:
Τα Τρία Γουρουνάκια και ο Γκαφατζής Λύκος
Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος
Ανδρούτσου 14, Εύοσμος
Τηλ Κρατήσεων: 6942635296
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 
Κυριακή 2 & 9 Νοεμβρίου, ώρα 12:00
Εισιτήρια: Προπώληση 9€ (τα πρώτα 20 εισιτήρια στο Goldmall.gr), 12€ στο ταμείο και στο more.com

Ένα αγαπημένο παραμύθι γίνεται μια απίθανη θεατρική εμπειρία για μικρούς και μεγάλους με γέλιο, μουσική και μαριονέτες που μαγεύουν!

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το βραβευμένο έργο “Φύκι στο Βυθό” ανεβαίνει στον Τεχνόκοσμο

Το βραβευμένο έργο “Φύκι στο Βυθό” ανεβαίνει στον Τεχνόκοσμο – Μια παράσταση για τις σχέσεις, τα μυστικά και τη λύτρωση

Θεατρικές Παραγωγές Τεχνόκοσμος

Πρεμιέρα: Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00

Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος – Ανδρούτσου 14, Εύοσμος Θεσσαλονίκης

Το βραβευμένο έργο της Πένυς Φυλακτάκη «Φύκι στο Βυθό», ένα από τα πιο δυνατά ελληνικά θεατρικά των τελευταίων χρόνων, ανεβαίνει ξανά στη σκηνή. Οι Θεατρικές Παραγωγές Τεχνόκοσμος παρουσιάζουν τη νέα του εκδοχή σε σκηνοθεσία Αναστασίας Αναστασούδη, χαρίζοντας στο κοινό μια παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο χιούμορ, τη συγκίνηση και τη θεατρική αλήθεια.

Λίγα λόγια για το έργο

Ένας πατέρας αφήνει στη διαθήκη του 86.400, υπό έναν όρο, να δοθούν στο παιδί που θα προτείνει το πιο ευρηματικό σχέδιο επένδυσης μέσα σε 24 ώρες από την επόμενη της κηδείας του.

Η απρόσμενη αυτή συνθήκη γίνεται αφορμή για τη συνάντηση δύο αδελφών έπειτα από είκοσι τέσσερα χρόνια. Στο πατρικό σπίτι, οι μνήμες ξυπνούν, τα μυστικά αναδύονται και οι οικογενειακοί δεσμοί δοκιμάζονται.

Καθώς η ώρα κυλά, οι ήρωες πλησιάζουν όλο και περισσότερο την ουσία του αρχαίου δράματος, εκεί όπου τα ανθρώπινα λάθη μεταμορφώνονται σε μοίρα.

Μια ιστορία για το βάρος των επιλογών, τις δεύτερες ευκαιρίες και τον βυθό που όλοι κουβαλούμε μέσα μας.

Δείτε το εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=nUbWaOYcPGM

Συντελεστές
Κείμενο: Πένυ Φυλακτάκη
Σκηνοθεσία: Αναστασία Αναστασούδη
Οργάνωση Παραγωγής: Δημήτρης Παρασκευόπουλος
Επικοινωνία: Έρη Χριστοφορίδου
Παραγωγή: Θεατρικές Παραγωγές Τεχνόκοσμος

Παίζουν:
Παύλος Παυλίδης
 – Ανδρέας
Χρύσα Καρλιώτη – Αλεξάνδρα
Άννα Πεταλίδου – Μάρθα
Κοσμάς Ζιώτας – Νικόλας
Κωνσταντίνος Ραβνιωτόπουλος – Συμβολαιογράφος

Χώρος
Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος

Ανδρούτσου 14, Εύοσμος Θεσσαλονίκης
Πληροφορίες και κρατήσεις: 6948771426
Ημερομηνία Πρεμιέρας
Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 
Goldmall: 12.00 €
more.com & Ταμείο: 15€
Προπώληση: 
More.com:
https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/fyki-ston-bytho-texnokosmos/

Το «Φύκι στο Βυθό» είναι ένα έργο που συνδυάζει την ευαισθησία και τη διορατικότητα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας με το διαχρονικό ερώτημα της ανθρώπινης ευθύνης. Μια παράσταση που μιλά για την οικογένεια, τη σιωπή, τις ενοχές και τη λύτρωση, με γλώσσα αληθινή και συγκινητική.

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ