ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ρόμπερτ Ρέντφορντ: Το «αντίο» των διάσημων φίλων και συνεργατών του
Η είδηση του θανάτου του αγαπημένου ηθοποιού Ρόμπερτ Ρέντφορντ (Robert Redford) σκόρπισε θλίψη σε όλο τον κόσμο. Ο πολυβραβευμένος πρωταγωνιστής, σκηνοθέτης και ιδρυτής του φημισμένου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς, άφησε την τελευταία του πνοή την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου, στο σπίτι του «στα βουνά της Γιούτα, το μέρος που αγαπούσε, περιτριγυρισμένος από αυτούς που αγαπούσε», όπως δήλωσε η εκπρόσωπός του Σίντι Μπέργκερ (Cindy Burger)
Η είδηση προκάλεσε κύμα συγκίνησης, με διάσημους καλλιτέχνες και χιλιάδες θαυμαστές να εκφράζουν δημόσια την αγάπη και τον θαυμασμό τους, για το έργο και την κληρονομιά του.
Λεονάρντο Ντι Κάπριο (Leonardo DiCaprio)
«Πρόκειται για μια τεράστια απώλεια για την κοινότητά μας. Δεν ήταν μόνο ένας απίστευτος ηθοποιός – όλοι γνωρίζουμε το έργο του – αλλά και ένας ταλαντούχος σκηνοθέτης, με ταινίες όπως το «Quiz Show». Ήταν ένας από τους πρώτους που γύρισε πολιτικά θρίλερ, όπως τα «Three Days of the Condor» και «All the President’s Men»….άνοιξε τον δρόμο για τέτοιες ταινίες. Αλλά πάνω απ’ όλα, ήταν ένας αμετανόητος ηγέτης περιβαλλοντικής δράσης και μέλος του NRDC, όπως κι εγώ και πάλεψε για τα δικαιώματα των αυτόχθονων – η λίστα είναι ατελείωτη. Σήμερα χάσαμε έναν θρύλο» είπε στο Associated Press.
Μπάρμπρα Στρέιζαντ (Barbra Streisand)
«Κάθε μέρα στα γυρίσματα της ταινίας «The Way We Were» ήταν συναρπαστική, έντονη και γεμάτη χαρά» έγραψε η Στρέιζαντ σε ανάρτησή της στο Instagram. «Ήμασταν τόσο διαφορετικοί: εκείνος ήταν από τον κόσμο των αλόγων, ενώ εγώ ήμουν αλλεργική σε αυτά! Ωστόσο, συνεχίσαμε να προσπαθούμε να μάθουμε περισσότερα ο ένας για τον άλλον, ακριβώς όπως οι χαρακτήρες της ταινίας. Ο Μπομπ ήταν χαρισματικός, έξυπνος, έντονος, πάντα ενδιαφέρων – και ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς που υπήρξαν ποτέ. Την τελευταία φορά που τον είδα, όταν ήρθε για μεσημεριανό, συζητήσαμε για την τέχνη και αποφασίσαμε να στείλουμε ο ένας στον άλλον τα πρώτα μας σχέδια. Ήταν μοναδικός και είμαι τόσο ευγνώμων που είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ μαζί του» πρόσθεσε η σταρ και μοιράστηκε ένα κοινό τους ασπρόμαυρο στιγμιότυπο.
Μάρτιν Σκορσέζε (Martin Scorsese)
«Ο Μπομπ ήταν ένας μοναδικός καλλιτέχνης, τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα. Ήταν επίσης ένα αφοσιωμένο μέλος του «The Film Foundation» και πρόσφερε στον κόσμο του αμερικανικού κινηματογράφου κάτι αναντικατάστατο και διαχρονικό το Φεστιβάλ Σάντανς» ανέφερε σε δήλωσή του. «Με θλίβει η σκέψη ότι δεν θα τον ξαναδώ. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις στιγμές που περάσαμε μαζί» συμπλήρωσε.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ζοφερή κατάσταση της γυναίκας ως «Άλλος» και θύμα των στερεότυπων ζωντανεύει στην έκθεση της Γεωργίας Λαλέ
Υπάρχει κάτι στην έκθεση της Γεωργίας Λαλέ, με τίτλο «Εν τούτω Νίκα», που παρουσιάζει η γκαλερί a.antonopoulou. art από τις 23/10 έως τις 29/11, το οποίο αναδεικνύει ένα στοιχείο «ανησυχητικά οικείο»: εκείνο το Unheimlich συναίσθημα που κατά τον Φρόιντ συνταιριάζει την ευχαρίστηση από την θέαση ενός γνώριμου προσώπου ή κατάστασης και την ασύνειδη ανησυχία, ένα άγχος, για εκείνο που υποκρύπτει κι υπαινίσσεται, πίσω από την καθησυχαστική και γαλήνια όψη του.
Και πράγματι, πίσω από τις αναγνωρίσιμες και φαινομενικά ευχάριστες ή γαλήνιες μορφές, της γνωστής χαρούμενης Αννούλας των σχολικών αναγνωστικών και τις μειλίχιες και νοσταλγικές γυναικείες φιγούρες στις επιτύμβιες στήλες του Κεραμεικού ή της διάσημης σύνθεσης με τη Δήμητρα, την Περσεφόνη (και την Αννούλα στη θέση του Νεοπτόλεμου), αναδύεται ένα αίσθημα περίσκεψης κι ενοχής. Γιατί από τις μαστορικά εκτελεσμένες συνθέσεις, με τις μορφές ζωγραφισμένες πάνω σε διάφορα κομμάτια από σεντόνια, δωρισμένα από γυναίκες και θηλυκότητες από όλη την Ελλάδα και ραμμένα μεταξύ τους, μόλις περάσει η πρώτη νοσταλγική κι αλέγρα εντύπωση, προβάλλει ανατρεπτική η απειλητική υπόμνηση της ζοφερής πραγματικότητας που βιώνει μεγάλο τμήμα του γυναικείου πληθυσμού: αίφνης, οι συνθέσεις της Λαλέ μετατρέπονται σε αλληγορίες για την έμφυλη βία, τις γυναικοκτονίες και τα πατριαρχικά στερεότυπα με τα οποία συνδέεται η ανατροφή κι η «εκπαίδευση» των γυναικών στον ρόλο που οι κοινωνίες τους επιβάλλουν κι επιτρέπουν να καλύπτουν και να συντηρούν στη θέσμιση και την κατανομή εργασίας, με τις οποίες επικαλύπτουν τις σχέσεις κυριαρχίας στο εσωτερικό τους. Σε τούτη τη διαλεκτική αφέντη -δούλου, η γυναίκα απεμπολεί εντελώς την ταυτότητά της, την ώρα που ο «αφέντης» εξαρτάται απολύτως από τούτην την εξαφάνιση. Η γυναίκα στην καθημερινότητά της, όπως αναδεικνύεται από τις συνθέσεις της Λαλέ, είναι εκείνη η εργαλειοποιημένη ύπαρξη, με τον συμβολικο-εννοιολογικό ορισμό του Zeuge (και εργαλείο και σήμα) του Χάιντεγγερ, είναι ριγμένη σε μία εικόνα προκατασκευασμένη και την οποία υπομένει και βιώνει αλλοτριωμένα μέσα στην οικογένεια, την εκπαίδευση και την κοινωνία.
Όπως φανερώνουν τα έργα της Λαλέ, έτσι δημιουργείται ένας Συμβολικός Νόμος, ο οποίος προβάλλεται ως «πραγματικότητα» κι ενώπιον του οποίου η γυναίκα εγκαταλείπει τη δημιουργική δύναμη και τη δυναμική της φαντασίας της για να υποδυθεί από μικρή τον κοινωνικό ρόλο της κόρης και της συζύγου, που φροντίζει γονείς, την οικογένεια, με αυταπάρνηση και καρτερία (αλλά και απορία για το αποτέλεσμα, όπως φανερώνουν οι επιγραφές σε κάποια από τα έργα). Μία μοίρα και μία εμπειρική συνθήκη που η ίδια δεν επιλέγει ενσυνείδητα, αλλά της επιβάλλονται ως συμβατικό, κοινωνικό και οικογενειακό καθήκον.
Αυτόν τον εμβρυακό ρόλο της παθητικής αποδοχής εξ απαλών ονύχων του ρόλου της γυναίκας σε τούτη την εγελιανή σχέση δούλου-αφέντη μέσα στην κοινωνία αναλαμβάνει η Αννούλα, η οποία συνοδεύει τις μητρικές φιγούρες, τόσο στη συγκρότηση του αλλοτριωμένου και κυριαρχούμενου ρόλου της στην κοινωνία, αλλά κυρίως –όπως συμβαίνει με τις «δεξιώσεις» στις επιτύμβιες στήλες–στον θάνατό τους. Κι ακριβώς η επιτύμβια στήλη μας υπενθυμίζει πως, όχι μόνον στην αρχαιότητα, αλλά ακόμη και σήμερα, σε πιο «παραδοσιακές» κοινωνικές συγκροτήσεις, η γυναίκα γίνεται ορατή μόνον μέσα από τον θάνατό της. Έναν θάνατο που μοιάζει να επιβεβαιώνει τη χαϊντεγγεριανή παρατήρηση πως στο «ριφθέν» κι αποξενωμένο μέσα στη «λήθη του όντος» ανθρώπινο υποκείμενο, το Dasein, η μόνη «δυνατότητα» που μπορεί με βεβαιότητα να εκπληρώσει είναι ο θάνατος–είτε φυσικός, είτε βίαιος. Όπως στη σύνθεση με τη Δήμητρα, η Περσεφόνη γίνεται το αρχέτυπο της γυναικοκτονίας, που αναδεικνύει την προσωπική ταυτότητα, αόρατη μέχρι τότε, ως θύμα της βίας ενός εξουσιαστικού άνδρα.
Η Αννούλα θα λέγαμε φροϋδικά πάλι πως είναι η συμβολική εκείνη μεσολάβηση που κατασκευάζει έναν Σωσία, του οποίου η κατοπτρική σχεδόν εμπειρία–όπου οι μορφές και τα σεντόνια στη συμβολική τους μεταγραφή γίνονται ακριβώς ο καθρέπτης, το κάτοπτρο, για το Εγώ και κωδικοποιημένη έκφρασή του σε σχέση με τον Άλλον, δηλ. την αλλοτριωμένη και πραγμοποιημένη κοινωνική εικόνα της γυναίκας.
Τα έργα της Λαλέ, έτσι πλαισιωμένα στη μορφή της στήλης-κάδρο είναι δυνητικά μία λειτουργία του Στάδιου του Καθρέπτη του Ζακ Λακάν, όπου μέσα από μία είσοδο σε μία συμβολική τάξη, το Εγώ αναγνωρίζει ότι ο αντικατοπτρισμένος Άλλος είναι ο Εαυτός του. Βγαίνει από την αλλοτριωτική ταυτότητα και γίνεται μία υπερβατική σημασία, που ενσωματώνει μια ιδεώδη ολότητα και σαν προσωποποιημένος, πλέον, Άλλος: ο Άλλος-Εγώ. Εκείνον, που αναγνωρίζουμε γιατί παύει να είναι κενή έννοια κι αποκτά την ταυτότητά μας. Στην ταύτιση τούτη, με την Αννούλα, τη συμβολική (γιατί μέσα από την αισθητική του μετάταξη ακυρώνεται η υλικότητά του), αξία του σεντονιού, στο οποίο είτε ως οικειακό, είτε ως λιμπιντινικό υποκείμενο, η γυναίκα παύει να είναι η αδιάφορη εκείνη ετερότητα κι αντίθετα ταυτοτικά εξισώνεται με τη δική της ύπαρξη, ψυχοσύνθεση κι εμπειρία.
Εάν τα σεντόνια της Tracey Amin είχαν κάτι το αυτοαναφορικό, στη Λαλέ το ίδιο υλικό αποκτά μία συναρτημένη και καθολική, βιωματική και διαχρονική, διάσταση που ξεπερνά την προσωπική σφαίρα και ιστοριοποιούμενη μπαίνει σε μία χρονικότητα που γίνεται μία καθολική έννοια και κυρίως μία νέα γένεση, μία πρόταση για αφύπνιση κι ακτιβισμό. Μέσα από τον ανθρωποποιητικό ομοιομορφισμό του σεντονιού και τον αισθητικό αναχρονισμό και μετάταξη των γνωστών εικόνων, η Λαλέ υλοποιεί το βίωμα, την προσωπική διήγηση και την καθημερινή ψυχικο-κοινωνική κατάσταση του υποκειμένου -γυναίκα και των αναπαραστάσεών του.
Δρ. Γιώργης -Βύρων Δάβος
Έκθεση: Γεωργία Λαλέ «Εν τούτω Νίκα»
a.antonopoulou. art
Αριστοφάνους 20, Ψυρρή
Διάρκεια έκθεσης 23/10 – 29/11 (ώρες λειτουργίας Τετάρτη-Παρασκευή 14.00-20.00), Σάββατο (12.00-16.00)
*Φωτογραφία- ΠΗΓΗ: a.antonopoulou. art/Γ.Λαλέ (παραχώρηση στο ΑΠΕ-ΜΠΕ)
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Γέλιο και μαγεία με «Τα Τρία Γουρουνάκια και τον Γκαφατζή Λύκο» στον Τεχνόκοσμο!
Η Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος υποδέχεται την ομάδα κουκλοθέατρου JINX με την ξεκαρδιστική παράσταση «Τα Τρία Γουρουνάκια και ο Γκαφατζής Λύκος», την Κυριακή 2 και 9 Νοεμβρίου, στις 12:00 το μεσημέρι.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη και απολαυστική διασκευή του αγαπημένου κλασικού παραμυθιού, ιδανική και για τις πολύ μικρές ηλικίες, που υπόσχεται άφθονο γέλιο, ζωντανό ρυθμό και δημιουργική φαντασία.
Η παράσταση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις κούκλες μεγάλου μεγέθους (50–70 εκ.) και στις μαριονέτες, ενώ τα εντυπωσιακά σκηνικά μεταμορφώνουν τη σκηνή σε έναν μαγικό κόσμο όπου όλα μπορούν να συμβούν. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά κουκλοθέατρα, οι κουκλοπαίχτες δεν κρύβονται. Συμμετέχουν ενεργά στην πλοκή, συνομιλούν με τα παιδιά και γίνονται μέρος της ιστορίας, δημιουργώντας μια ολοζώντανη θεατρική εμπειρία.
Η μουσική επένδυση βασίζεται σε κομμάτια κλασικής μουσικής, ενισχύοντας την αισθητική ποιότητα και συμβάλλοντας στη γνωριμία των παιδιών με τον μαγικό κόσμο της κλασικής δημιουργίας μέσα από το παιχνίδι και το γέλιο.
Πληροφορίες:
Τα Τρία Γουρουνάκια και ο Γκαφατζής Λύκος
Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος
Ανδρούτσου 14, Εύοσμος
Τηλ Κρατήσεων: 6942635296
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Κυριακή 2 & 9 Νοεμβρίου, ώρα 12:00
Εισιτήρια: Προπώληση 9€ (τα πρώτα 20 εισιτήρια στο Goldmall.gr), 12€ στο ταμείο και στο more.com
Ένα αγαπημένο παραμύθι γίνεται μια απίθανη θεατρική εμπειρία για μικρούς και μεγάλους με γέλιο, μουσική και μαριονέτες που μαγεύουν!
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το βραβευμένο έργο “Φύκι στο Βυθό” ανεβαίνει στον Τεχνόκοσμο
Θεατρικές Παραγωγές Τεχνόκοσμος
Πρεμιέρα: Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος – Ανδρούτσου 14, Εύοσμος Θεσσαλονίκης
Λίγα λόγια για το έργο
Ένας πατέρας αφήνει στη διαθήκη του 86.400, υπό έναν όρο, να δοθούν στο παιδί που θα προτείνει το πιο ευρηματικό σχέδιο επένδυσης μέσα σε 24 ώρες από την επόμενη της κηδείας του.
Η απρόσμενη αυτή συνθήκη γίνεται αφορμή για τη συνάντηση δύο αδελφών έπειτα από είκοσι τέσσερα χρόνια. Στο πατρικό σπίτι, οι μνήμες ξυπνούν, τα μυστικά αναδύονται και οι οικογενειακοί δεσμοί δοκιμάζονται.
Καθώς η ώρα κυλά, οι ήρωες πλησιάζουν όλο και περισσότερο την ουσία του αρχαίου δράματος, εκεί όπου τα ανθρώπινα λάθη μεταμορφώνονται σε μοίρα.
Μια ιστορία για το βάρος των επιλογών, τις δεύτερες ευκαιρίες και τον βυθό που όλοι κουβαλούμε μέσα μας.
Δείτε το εδώ: https://www.youtube.com/watch?
Συντελεστές
Κείμενο: Πένυ Φυλακτάκη
Σκηνοθεσία: Αναστασία Αναστασούδη
Οργάνωση Παραγωγής: Δημήτρης Παρασκευόπουλος
Επικοινωνία: Έρη Χριστοφορίδου
Παραγωγή: Θεατρικές Παραγωγές Τεχνόκοσμος
Παίζουν:
Παύλος Παυλίδης – Ανδρέας
Χρύσα Καρλιώτη – Αλεξάνδρα
Άννα Πεταλίδου – Μάρθα
Κοσμάς Ζιώτας – Νικόλας
Κωνσταντίνος Ραβνιωτόπουλος – Συμβολαιογράφος
Χώρος
Θεατρική Σκηνή Τεχνόκοσμος
Ανδρούτσου 14, Εύοσμος Θεσσαλονίκης
Πληροφορίες και κρατήσεις: 6948771426
Ημερομηνία Πρεμιέρας
Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025, ώρα 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Goldmall: 12.00 €
more.com & Ταμείο: 15€
Προπώληση:
More.com:
https://www.more.com/gr-el/
Το «Φύκι στο Βυθό» είναι ένα έργο που συνδυάζει την ευαισθησία και τη διορατικότητα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας με το διαχρονικό ερώτημα της ανθρώπινης ευθύνης. Μια παράσταση που μιλά για την οικογένεια, τη σιωπή, τις ενοχές και τη λύτρωση, με γλώσσα αληθινή και συγκινητική.
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες agoΌλοι οι αποκαλυπτικοί διάλογοι της σπείρας με τον youtuber ιερέα που διακινούσε ναρκωτικά: Τα «μακαρόνια», το «κεράκι» και η «γλάστρα»
-
ΕΛΛΑΔΑ15 ώρες agoΚιλκίς: Συγκλονίζει η μαρτυρία για τις τελευταίες στιγμές του 40χρονου Νίκου στο Μαυρονέρι – «Μου έλεγε “φεύγω”, προσπαθούσα να τον κρατήσω ξύπνιο»
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ15 ώρες agoEuro 2028: Τα γήπεδα της διοργάνωσης
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ15 ώρες agoΟι Βρετανοί ταξιδιώτες ψήφισαν Άνδρο ως τον καλύτερο περιπατητικό προορισμό της Ελλάδας για το 2025
-
ΔΙΕΘΝΗ15 ώρες agoΦρικτή δολοφονία στην Ιταλία: Μητέρα έκοψε το λαιμό του 9χρονου γιου της με κουζινόμαχαιρο
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ3 ημέρες agoΑυξάνονται κατά 50% τα όρια επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο – Μητσοτάκης: «Θα στηρίξουμε τον πρωτογενή τομέα»
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες agoΆγιος Παντελεήμονας: Το ποδήλατο «έκαψε» τους δολοφόνους του 31χρονου – Τον σκότωσαν για 14.000 ευρώ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ2 ημέρες agoΦορολογική απάτη με χιλιάδες πολυτελή αυτοκίνητα: «Σπιράλ» μεταξύ Γερμανίας, Βουλγαρίας, Ελλάδας – Πώς δρούσε το δίκτυο που ξεσκέπασε η ΑΑΔΕ
