Connect with us

AUTO

Στο μέλλον, μαζί με την αυτόνομη οδήγηση θα αναπτυχθούν το car sharing, τα κοινόχρηστα έξυπνα αυτοκίνητα και οι μαγνητικοί δρόμοι

Στο μέλλον, μαζί με την αυτόνομη οδήγηση θα αναπτυχθούν το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων), τα κοινόχρηστα έξυπνα αυτοκίνητα και οι μαγνητικοί δρόμοι. Νέες πτυχές που θα παίξουν σημαντικό ρόλο πολλά χρόνια αργότερα στον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία θα αλλάξει μορφή και θα δραστηριοποιείται περισσότερο στην τυποποίηση των τεχνολογιών.

Είναι πιθανό η ιδιοκτησία ενός ιδιωτικού αυτοκινήτου να αφορά μόνο ένα μικρό μέρος του πληθυσμού, που θα το χρησιμοποιεί μόνο λίγες ημέρες της εβδομάδας για να ξεφύγει από την καθημερινότητα. Το μεγάλο μέρος των μετακινήσεων θα γίνεται με car sharing, με στόλους που θα περιλαμβάνουν ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και στη μεταφορά των εμπορευμάτων, που σήμερα, ήδη, γίνονται δοκιμές ημιαυτόνομων φορτηγών. Πριν εφαρμοστεί αυτό, που σήμερα μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας, θα πρέπει να αναπτυχθούν οι υποδομές και να αποκτήσουν νέες λειτουργίες. Μπορεί τα αυτοκίνητα του μέλλοντος να μην εξαρτώνται από την ενσωματωμένη πηγή ενέργειας, αλλά να λειτουργούν μέσω μαγνητικού πεδίου στον δρόμο ή και να φορτίζουν τα αυτοκίνητα με επαγωγική φόρτιση. Παρ’ όλο που αυτά ακούγονται ως φουτουριστικά οράματα, ορισμένες τάσεις σήμερα ήδη είναι ορατές.

Προβλέπεται ότι το 2050 περίπου το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί σε πόλεις. Η αυξημένη κίνηση, το μποτιλιάρισμα και τα προβλήματα στάθμευσης αποτελούν, ήδη, τα βασικότερα προβλήματα. Το ποσοστό των οδηγών που έχουν να αντιμετωπίσουν τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι μεγάλο, με την κατοχή ενός αυτοκινήτου να γίνεται όλο και πιο ενοχλητική. Ήδη, ορισμένες πόλεις περιορίζουν τη δυνατότητα εισόδου σε αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης προς όφελος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 2021, στην Ευρώπη περίπου 2,87 εκατομμύρια χρήστες έχουν εγγραφεί σε διαφορετικά είδη εφαρμογών κοινής χρήσης αυτοκινήτου.

Οι στόλοι των εταιρειών στο μέλλον θα εφοδιάζονται με ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα, τα οποία θα μεταφέρουν έναν χρήστη στην αναγραφόμενη διεύθυνση. Για έναν μέσο χρήστη των υπηρεσιών κοινής χρήσης αυτοκινήτου η μάρκα δεν θα παίζει ρόλο, ενώ θα μετρούν κυρίως η αξιοπιστία και η ασφάλεια. Το εσωτερικό θα είναι διαφορετικά δομημένο προσφέροντας στους επιβάτες μεγαλύτερη άνεση.

Η αυτόνομη οδήγηση θα αλλάξει και τον χάρτη των μεταφορών, όπου θα μειώσει τις ώρες αδράνειας ενός φορτηγού. Υπολογίζεται ότι στην περίπτωση εισαγωγής των αυτόνομων φορτηγών στην Ευρώπη θα μπορούσαν να κυκλοφορούν στο 78% του συνολικού χρόνου, ενώ σήμερα είναι περίπου 28%. Προς το παρόν, οι δοκιμές φορτηγών πραγματοποιούνται σε έξυπνους δρόμους με την παρουσία οδηγού. Τα αυτόνομα φορτηγά σήμερα δοκιμάζονται σε συγκεκριμένες αποστάσεις και σε συγκεκριμένες διαδρομές. Κατά τη διάρκεια της επόμενης φάσης θα μπορούν να ταξιδεύουν μόνα τους κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας και στη συνέχεια να σταματούν σε κόμβους έξω από μεγάλες πόλεις, όπου θα τα παραλαμβάνουν οδηγοί για να τα οδηγήσουν στις πόλεις. Αυτές οι λύσεις μπορούν να εφαρμοστούν ακόμη και σε μία δεκαετία από σήμερα, εφόσον υπάρξουν η σχετική υποδομή και η ανάπτυξη της πληροφορικής.

Μία από τις λύσεις στο πρόβλημα της φόρτισης των αυτοκινήτων μπορεί να αποτελέσει η ασύρματη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή η ιδέα απασχολεί ανθρώπους του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, όπου αναπτύχθηκε ανάλογο σύστημα, το οποίο πρόκειται να εγκατασταθεί κάτω από την επιφάνεια ενός δρόμου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήδη, γίνονται πιλοτικές δοκιμές που χρησιμοποιούν επαγωγικούς φορτιστές που βρίσκονται σε μία εξωτερική λωρίδα του δρόμου. Τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι πολύ ελαφριά για να απαιτούν τη μικρότερη ποσότητα ενέργειας για να κινηθούν. Ήδη, σήμερα, οι σιλουέτες των αυτοκινήτων αλλάζουν και τα παραδοσιακά «βαριά» αυτοκίνητα σταδιακά περιθωριοποιούνται.

Στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες που μπαίνουν στη λογική της παροχής προσωποποιημένων υπηρεσιών, με το Car Sharing να βρίσκεται στη διαδικασία πιλοτικής λειτουργίας. Μέσα από αυτήν την εφαρμογή, βασικός στόχος είναι η παροχή εύκολων λύσεων μετακίνησης για όλους μέσα στην πόλη, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα αποσυμφόρηση του αστικού κέντρου, καθώς και βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Αθήνας. Φυσικά, το εμπορικό λανσάρισμα θα γίνει όταν θα υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στην πόλη και όταν θα έχει καλλιεργηθεί η κατάλληλη κουλτούρα.

Όσον αφορά τη χρέωση για το car sharing, οι πρώτες σκέψεις είναι χρέωση με το λεπτό, εξασφαλίζοντας στον χρήστη αυτοκινήτου, εκτός από το όχημα βενζίνη και χρήση οχήματος και σε ορισμένες περιπτώσεις και το πάρκινγκ. Δεδομένου ότι πρόκειται για υπηρεσία άνεσης, το κόστος είναι υψηλότερο από τη χρέωση ενός ταξί.

Το σίγουρο είναι ότι ο τομέας της αυτοκίνησης θα αλλάξει, δεν θα μείνει ίδιος τα επόμενα χρόνια. Όλα αυτά αναμένεται να γίνουν την επόμενη δεκαετία, οπότε η αυτόνομη οδήγηση θα περάσει στο τελικό στάδιό της και οι πολίτες θα χρησιμοποιούν το αυτόνομο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους μέσα στις πόλεις. Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία πέρασε στο επίπεδο 3 της αυτόνομης οδήγησης (ορισμένα premium μοντέλα) με το επίπεδο 5 να περιλαμβάνει μετακίνηση χωρίς οδηγό.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

AUTO

Συρρικνώνεται η ευρωπαϊκή αγορά των αυτοκινήτων

Δεν κρύβει την ανησυχία του για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Oliver Blume. Σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη εφημερίδα Bild am Sonntag, ο Όλιβερ Μπλουμ, είπε ότι «η πίτα έχει γίνει μικρότερη και έχουμε περισσότερους καλεσμένους στο τραπέζι».

Το αφεντικό της VW ανησυχεί γιατί η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται εν μέσω σκληρότερου ανταγωνισμού, αναφέρει το Reuters.

Πρόγραμμα περικοπών

Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, ο οποίος πιέζει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για να εφαρμόσει ένα άνευ προηγουμένου πρόγραμμα περικοπών στην εγχώρια αγορά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ότι απαιτείται αλλαγή στη στρατηγική επειδή η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται ενώ ο ανταγωνισμός αυξάνεται.

«Πωλούνται λιγότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Την ίδια στιγμή, νέοι ανταγωνιστές από την Ασία πιέζουν δυναμικά στην αγορά», τόνισε.

Κλείνουν εργοστάσια

Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει ένα άνευ προηγουμένου βήμα στην 87χρονη ιστορία, να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία και να τερματίσει τις εγγυήσεις θέσεων εργασίας σε έξι από τα εργοστάσιά της, σε μια προσπάθεια να επιτύχει το σχέδιο μείωσης του κόστους κατά 10 δισ. ευρώ.

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης εντείνει τα μέτρα μείωσης του κόστους που δεν αποκλείουν πλέον το κλείσιμο εργοστασίων ή τις απολύσεις στη Γερμανία. Αυτό έχει πυροδοτήσει κριτική και αντιστάσεις από πολιτικούς και εργατικά συνδικάτα.

Επίσης, οι 680.000 υπάλληλοι της VW σε όλο τον κόσμο, χάνουν το πρόγραμμα ασφάλειας της εργασίας που ισχύει από το 1994 και αποτρέπει τις περικοπές θέσεων εργασίας μέχρι το 2029.

Σπύρος Ρέκκας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών για αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Μια δύσκολη υπόθεση αποδεικνύεται η πώληση μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Αν και πριν λίγο καιρό η ζήτηση ήταν μικρή, εντούτοις αυτή το τελευταίο διάστημα έχει ανέβει αρκετά, ακολουθώντας μια σταθερά ανοδική πορεία.

Τον φετινό Ιανουάριο το μερίδιο πωλήσεων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά κυμάνθηκε στο 4,01%. Από τότε τα πράγματα έχουν βελτιωθεί και τον φετινό Ιούνιο έφθασε στο 5,30%. Ποσοστό που αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα.

Παρά την οριακή άνοδο των πωλήσεων καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η ζήτηση για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθεί να είναι μειωμένη. Ένας σημαντικός λόγος είναι οι αυξημένες τιμές πώλησης, αλλά και τα γνωστά προβλήματα των ηλεκτρικών πρώτης γενιάς που ήταν η μικρή αυτονομία. Σε αυτή την εξίσωση θα πρέπει να βάλουμε και την έλλειψη υποδομών φόρτισης που αποτελεί πρόβλημα όχι μόνο για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για τα καινούρια.

Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων καταγράφεται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ηλικίας έως τεσσάρων ετών. Είναι και αυτά που φέρουν καλύτερη τεχνολογία, αλλά έχουν και αρκετά μεγάλες αυτονομίες. Τα συγκεκριμένα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά BEV αύξησαν τον Ιούνιο το μερίδιο αγοράς τους κατά 36,7% σε σχέση με τον φετινό Ιανουάριο, δείχνοντας παράλληλα την τάση και την στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών προς τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, σε προληπτικό έλεγχο στα διόδια των Μεγάρων

Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, ενώ στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων. Αυτά ήταν μερικά από τα συμπεράσματα που βγήκαν κατά τη διάρκεια ελέγχων που πραγματοποίησαν σε εκατοντάδες τυχαία διερχόμενα αυτοκίνητα στον σταθμό διοδίων των Μεγάρων, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με την «Ολυμπία Οδό», στην καθιερωμένη δράση ενημέρωσης των οδηγών «Pit Stop για την Οδική Ασφάλεια».

Κατά τη διάρκεια της δράσης στελέχη των δύο οργανισμών και εθελοντές, πραγματοποίησαν σύντομους οπτικούς ελέγχους στα ελαστικά, τα φώτα, τους υαλοκαθαριστήρες των οχημάτων που μετείχαν στην έρευνα, ενώ παράλληλα έδωσαν συμβουλές για την ασφαλή φόρτωση και υπενθύμισαν τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας που πρέπει να υπάρχει μέσα στο όχημα (τρίγωνο, κιβώτιο πρώτων βοηθειών, πυροσβεστήρα και ανακλαστικό γιλέκο).

Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν ήταν 9,3 έτη, όταν η μέση ηλικία του στόλου στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από 17 έτη, ενώ στο 28,6 % των περιπτώσεων σημειώθηκαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών που στην πλειονότητα τους όμως δεν ήταν σοβαρές.

Στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων, ενώ σχεδόν όλοι οι οδηγοί ήταν προετοιμασμένοι για να ταξιδέψουν έχοντας φροντίσει για την περιοδική συντήρηση του αυτοκινήτου τους.

Στην πλειοψηφία τους οι οδηγοί είχαν μαζί τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας (πυροσβεστήρα, φαρμακείο, προειδοποιητικό τρίγωνο). Το 14,3% όμως αυτών δεν είχαν ανακλαστικό γιλέκο ή κιβώτιο πρώτων βοηθειών και το 7,1% τρίγωνο ή πυροσβεστήρα στο αυτοκίνητό τους. Όλα τα οχήματα είχαν ασφαλιστήριο και το 92,9% είχε περάσει ΚΤΕΟ.

Στο 28,6% των αυτοκινήτων διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν ελεύθερες αποσκευές εντός της καμπίνας. Έτσι, δόθηκαν συμβουλές για την ορθή τοποθέτηση των αποσκευών μόνο στο χώρο αποσκευών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Επιπλέον οι συμμετέχοντες στη δράση είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν με άμεσο και βιωματικό τρόπο την αναγκαιότητα χρήσης της ζώνης για όλους τους επιβάτες, δοκιμάζοντας τον προσομοιωτή πρόσκρουσης του Ινστιτούτου που βρίσκονταν στο σημείο. Επίσης σε ειδικό σταθμό ενημέρωσης δίνονταν πληροφορίες από εξειδικευμένο προσωπικό για την ορθή και ασφαλή χρήση των παιδικών καθισμάτων και για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών με το αυτοκίνητο. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι τα βρέφη/παιδιά θα πρέπει να κάθονται σε κατάλληλο παιδικό κάθισμα μέχρι να φτάσουν σε ύψος τα 150 εκ. όταν μεταφέρονται ως επιβάτες.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ