ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Οι λάθος χειρισμοί, η χάραξη πορείας από τον 59χρονο και οι αιχμές για άλλους 2 σταθμάρχες

Με υπόμνημα 100 σελίδων απολογήθηκε ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ, ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή της Λάρισας. Ο σιδηροδρομικός έδωσε τις δικές του εξηγήσεις για το τί έγινε το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου με τα τρένα στα Τέμπη.

Ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ μίλησε για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη και τους άλλους δύο συναδέλφους του που κατηγορούνται για το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη, ενώ αναφέρθηκε και στις δικές του ενέργειες. Τα λεγόμενα του όμως δεν κατάφεραν να πείσουν τον δικαστικό λειτουργό, ο οποίος ζήτησε την προφυλάκισή του.

Ο σιδηροδρομικός ξεκίνησε την απολογία του κάνοντας μια αναδρομή στην καριέρα του, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στα προβλήματα που είχε επισημάνει, αλλά και στα ωράρια των σταθμαρχών που ο ίδιος είχε μετατρέψει ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας. 

«Με την υπ’ αριθ. 44 από την 16η/01/2023 επιστολή μου, αναφέρθηκα στο ζήτημα της τηλεδιοίκησης και στην ανάγκη αναβάθμισης του εξοπλισμού… Προσφάτως, ήτοι την 25η/01/2023, με την τοποθέτηση των νεοπροσληφθέντων Σταθμαρχών, πραγματοποίησα συνάντηση στα γραφεία επιθεώρησης της Λάρισας, όπου παρευρέθηκαν άπαντες οι ανωτέρω μαζί με τον Κεντρικό Σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου και τον Κεντρικό Σταθμάρχη Λάρισας, προκειμένου να διευκρινίσω την τήρηση του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, την απαρέγκλιτη τήρηση των ωραρίων, των τηλεγραφημάτων, την ακριβή και ορθή επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών, αλλά και να ενημερώσω περί του ρόλου των παλαιών σταθμαρχών (αρχαιότητα) σε περίπτωση ταυτόχρονης παρουσίας στον εκάστοτε Σταθμό και της συνακόλουθης ανάληψης καθηκόντων» ανέφερε -μεταξύ άλλων – ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ.

Οι αμφιλεγόμενες βάρδιες

Στο απολογητικό του υπόμνημα, ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ αναφέρεται και στις αλλαγές των ωραρίων των σταθμαρχών. «Με δικές μου ενέργειες στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων μου και δη κατόπιν πρότασής μου στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, πραγματοποιήθηκε αλλαγή των υφιστάμενων ωραρίων», σημειώνει. 

Ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ αναφέρει μάλιστα ότι έγιναν οι εξής αλλαγές στα ωράρια των σταθμαρχών:

  • Από 06:00-14:30 Σε 06:00-15:00
  • Από 14:00-22:30 Σε 14:00-23:00
  • Από 22:00-06:30 Σε 22:00-07:00.

Στην συνέχεια, αναφέρθηκε πως κατανεμήθηκαν οι βάρδιες του Φεβρουαρίου στην Λάρισα και για τις υπηρεσίες του προφυλακισμένου σταθμάρχη. «Ο κ. Β.Σ. θα ελάμβανε επτά ημερήσιες αναπαύσεις, θα επέστρεφε στην Λάρισα για μαθητεία-ενημέρωση νύχτα την 22η και 23η Φεβρουαρίου και θα συνέχιζε νύχτα μόνος του. Όμως λόγω έκτακτων αναγκών (μονοδρόμηση πορείας) στον σταθμό των Ν. Πόρων που διαθέτει διπλή γραμμή, πήγε να εργαστεί 20-22 Φεβρουαρίου εκεί, την πρώτη μέρα μαζί με την Ε.Ζ. (νεοπροσληφθείσα) για να ενημερωθεί και ώρες 13.30 – 21.30 και μετά 21 και 22 Φεβρουαρίου, ώρες 07.30 – 15.30. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι πέρα από την πιο απαιτητική κατάσταση αυτή της μονοδρόμησης, διαχειρίστηκε μόνος του 22 αφίξεις/αναχωρήσεις τρένων. Μάλιστα, την 21η Φεβρουαρίου μετέβην στον σταθμό των Ν. Πόρων για επιθεώρηση. Ο προφυλακισμένος Β.Σ. ήταν ο μόνος από τους νεοπροσληφθέντες με την πιο πρόσφατη νυχτερινή βάρδια στην Λάρισα τον μήνα Ιανουάριο, εκπληρώνοντας επαρκώς τα καθήκοντά του» σημειώνει στο απολογητικό υπόμνημα.

Παράλληλα υποστήριξε ότι κανείς δεν τον ενημέρωσε για έλλειψη γνώσεων του Β.Σ. «Ουδέποτε, ουδείς εκ των συναδέλφων του -παλαιότερων σταθμαρχών- μου ανέφερε το οιοδήποτε πρόβλημα ή την οιαδήποτε έλλειψη γνώσεων. Άλλωστε, να διευκρινιστεί ότι και τους προγενέστερους μήνες και πιο συγκεκριμένα τον μήνα Δεκέμβρη του έτους 2022 και τον μήνα Νοέμβριο του έτους 2022, ο κ. προφυλακισμένος Β.Σ., εργάστηκε αφενός στη Λάρισα, αφετέρου στη νυχτερινή βάρδια» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το μοιραίο βράδυ

Για την μοιραία νύχτα ο επιθεωρητής του ΟΣΕ αναφέρει ότι έμαθε για το συμβάν λίγα λεπτά πριν τα μεσάνυχτα. «Όταν ανακύπτει το οιοδήποτε πρόβλημα στον εκάστοτε σταθμό, τότε ο αρμόδιος σταθμάρχης οφείλει να αναφέρει στην επιθεώρηση. Μεταξύ 23.40 και 23.55 ενημερώνομαι τόσο από την σταθμάρχη των Νέων Πόρων, όσο και από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών ότι κατόπιν σχετικών αναζητήσεων της επιβατικής αμαξοστοιχίας που εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνα -Θεσσαλονίκη (62) και της εμπορικής αμαξοστοιχίας που εκτελεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Αθήνα (63503), αμφότεροι οι μηχανοδηγοί δεν απαντούν στις τηλεφωνικές κλήσεις».

Και τότε ήταν η στιγμή που επικοινώνησε με τον 59χρονο προφυλακισμένο σταθμάρχη. «Άμεσα και περί την ώρα 23:44 τηλεφωνώ, τον Β.Σ., προκειμένου να ενημερωθώ. Τότε ήταν που έλαβα την απάντηση “Προϊστάμενε, δεν μπορώ να προσδιορίσω από ποια γραμμή έχω διώξει την αμαξοστοιχία”. Δεν μπορώ να αμφισβητήσω ότι ευρισκόταν σαφέστατα υπό το καθεστώς ταραχής και σύγχυσης. Σε σχετικές επόμενες ερωτήσεις που του έθεσα, με ενημέρωσε ότι η επιβατική αμαξοστοιχία (62) αφίχθη στο Σταθμό περί την ώρα 23:02 και αναχώρησε περί την ώρα 23:04, ενώ η εμπορική αμαξοστοιχία (63503) ύστερα από πληροφόρηση του από τη Σταθμάρχη Νέων Πόρων, αναχώρησε από τον εν λόγω σταθμό με κατεύθυνση την Αθήνα περί την ώρα 23:05».

Μετά τον τηλεφώνημα με τον προφυλακισμένο σταθμάρχη ο επιθεωρητής ήρθε σε επικοινωνία και με τους υπόλοιπους εργαζόμενους της βάρδιας. «Περί την ώρα 23.46 τηλεφωνώ και στον κλειδούχο της νυχτερινής βάρδιας στη Λάρισα, προκειμένου να με ενημερώσει. Εντούτοις, μου αναφέρει ότι δεν γνωρίζει τίποτα, καθώς βρίσκεται αρκετά μακριά, ήτοι εκτός του σταθμού Λάρισας και συγκεκριμένα στην αιχμή 101 (προς σταθμό Μεζούρλο). Έπειτα περί την ώρα 23.50 τηλεφωνώ στον απογευματινό σταθμάρχη κ. Κ.Π. και τον ρωτάω τι ακριβώς παρέδωσε αλλά και πως παρέδωσε στον κ. Β.Σ., με αυτόν να με ενημερώνει ότι παρέδωσε κανονικά. Συνδυάζοντας όλες τις ανωτέρω πληροφορίες, αμέσως αντιλήφθηκα ότι κάποιο άσχημο συμβάν έχει λάβει χώρα. Ως εκ τούτου, δίχως δεύτερη σκέψη αναχώρησα από το Βόλο όπου ευρισκόμουν τη δεδομένη χρονική στιγμή, μαζί με τον γραμματέα, για τη Λάρισα. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής και περί την ώρα 23:55 ενημερώνομαι ότι οι δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν στην γεωγραφική περιοχή «Ευαγγελισμός» Λάρισας. Περί την ώρα 23.58 επικοινωνώ εκ νέου με τον αρχαιότερο σταθμάρχη Κ.Π. και του δίνω εντολή αμέσως να μεταβεί στον σταθμό Λάρισας γιατί έχουμε συμβάν. Περί την ώρα 01:05 κατέφθασα πλέον στο σημείο όπου παρέμεινα για δέκα (10) λεπτά, προκειμένου να ενημερώσω τον Διευθυντή Κυκλοφορίας Κ.Χ. Ύστερα, μετέβην στο Σταθμό της Λάρισας για να συναντήσω τον 59χρονο προφυλακισμένο Β.Σ.».

Δεν εξέδωσε δελτία αποστολής

Ο 59χρονος προφυλακισμένος, σύμφωνα με τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, δεν είχε καταλάβει ότι οι δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν αντίθετα στην ίδια γραμμή. «Μου ανέφερε ότι «η αμαξοστοιχία έφυγε 23.04, έδωσα αναχώρηση μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι υπάρχει ελεύθερη γραμμή έως το Σταθμό των Νέων Πόρων. Δεν αντιλήφθηκα ότι η αμαξοστοιχία (62) εισήλθε στη γραμμή καθόδου, ενώ έπρεπε να βαίνει στη γραμμή ανόδου, γιατί δεν έκανα χρήση της αιχμής 118». Ενώ, κατόπιν τεθείσης από μέρους μου ερώτησης περί αποστολής δελτίου 1001 ειδοποίησης, “δεν εξέδωσα 1001 όπως θα έπρεπε, ανέφερα στους μηχανοδηγούς της επιβατικής αμαξοστοιχίας ότι έχουν ελεύθερη γραμμή μέχρι τους Νέους Πόρους, χωρίς να πω σε ποια γραμμή κινείται”».

Μάλιστα ο επιθεωρητής του ΟΣΕ επισημαίνει ότι τότε ήταν η στιγμή που ενημερώθηκε ότι ο έμπειρος σταθμάρχης είχε φύγει νωρίτερα από το πόστο του. «Ο Β.Σ. με πληροφόρησε ότι ο Κ.Π. είχε αποχωρήσει νωρίτερα από την εργασία του, ήτοι περί την ώρα 21:45-21:50. Ρώτησα εκ νέου τον κ. Κ.Π. αλλά επέμενε στην αρχική του τοποθέτηση», δηλαδή ότι παρέδωσε κανονικά.

«Μετέπειτα ενημερώθηκα ότι ο Κεντρικός Σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος είχε απογευματινή βάρδια στο σταθμό Παλαιοφαρσάλου, έδωσε εντολή στον σταθμάρχη κ. Κ.Π. να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας, εξασφαλίζοντας την άφιξη της αμαξοστοιχίας(62) στη Λάρισα, η οποία είχε καθυστέρηση» σημείωσε επίσης.

Οι λάθος χειρισμοί 

Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ στο απολογητικό του υπόμνημα κάνει λόγο και για λάθος χειρισμούς του προφυλακισμένου 59χρονου σταθμάρχη το μοιραίο βράδυ. Όπως είπε: «Η αιχμή 118 ήταν, μεταξύ άλλων, σε παρακαμπτήριο, ήτοι διαγώνιο, λόγω της άφιξης της αμαξοστοιχίας (2597) από την Θεσσαλονίκη την 22.50 ώρα. Επομένως, υπήρχε το χρονικό περιθώριο των δεκατριών (13) λεπτών μέχρι την αναχώρηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας (62) την 23:04 ώρα, για να γυρίσουν όλες οι αιχμές στην κυρία θέση και να βεβαιωθεί ο σταθμάρχης ότι οι αλλαγές τροχιάς από τις οποίες θα διέλθει η αμαξοστοιχία έχουν διευθετηθεί, ούτως ώστε η αμαξοστοιχία να ακολουθήσει την ορισθείσα από αυτόν διαδρομή.

Η επιβατική αμαξοστοιχία (62), η άφιξη της οποίας θα ήταν περί ώρα 22:09 στην Λάρισα χωρίς καθυστέρηση, αφικνούταν από τον σταθμό Παλαιοφάρσαλο στη Λάρισα σε μονή γραμμή καθόδου. Ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, ορθώς ανέφερε στο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας ότι «με νούμερο τάδε περνάς την κόκκινη ένδειξη εισόδου μέσω διαγώνιου, έρχεσαι στην γραμμή ανόδου». Αφ’ ης στιγμής η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή ανόδου και ετοιμαζόταν προς αναχώρηση, όφειλε να πατήσει από τον πίνακα κυκλοφορίας το κουμπί 11 μέχρι το τελευταίο κουμπί του πίνακα (προς τα αριστερά), προκειμένου να χαράξει την έξοδο την γραμμής ανόδου.

Συνεπώς,

  • αν τα χειριζόταν αυτός τα κλειδιά (χειροκίνητα) και είχε την αιχμή 118 στην παρακαμπτήριο, ο πίνακας δεν θα έπαιρνε την χάραξη και ο σταθμάρχης θα το είχε αντιληφθεί διότι ο πίνακας δεν θα παρουσίαζε ενδείξεις. Άρα, θα γυρνούσε την αιχμή στην κυρία θέση και θα ξαναέκανε χάραξη.
  • Αν τα είχε στο αυτόματο, και χάραζε την έξοδο της ανόδου, το κλειδί 118 θα γύριζε μόνο του στην κυρία.

Είτε πραγματοποιούσε το ανωτέρω χειροκίνητα μέσω των αναφερόμενων ως άνω τρόπων, είτε ήταν στο αυτόματο, για να χαράξει την πορεία, η ένδειξη εξόδου της γραμμής ανόδου θα ήταν κόκκινη, λόγω κόκκινου κυκλώματος στην περιοχή της Ζαχάρεως – δεν έχει αποκατασταθεί από το 2019 ένεκα πυρκαγιάς στο χώρο των συσσωρευτών του κτιρίου της σηματοδότησης».

Τι είπε για τη χάραξη πορείας από τον 59χρονο

Σύμφωνα με το απολογητικό υπόμνημα του επιθεωρητή του ΟΣΕ, ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης ουδέποτε προέβη σε χάραξη πορείας για να ασφαλίσει την αμαξοστοιχία σε ευθεία γραμμή, ενώ παράλληλα κάνει λόγο ότι σε προηγούμενες βάρδιες ο 59χρονος σταθμάρχης είχε κάνει χρήση του πίνακα.

«Έπειτα, περί την ώρα 23:04 αναχώρησε η επιβατική αμαξοστοιχία (62) από το σταθμό της Λάρισας και την ίδια ώρα αναχώρησε και η εμπορική αμαξοστοιχία (63503) από το σταθμό των Νέων Πόρων, ήτοι εδόθησαν ταυτόχρονες αγγελίες αναχώρησης. Αφενός η σταθμάρχης του σταθμού των Νέων Πόρων έδωσε αγγελία για αναχώρηση της εμπορικής σε γραμμή καθόδου, αφετέρου ο σταθμάρχης του σταθμού της Λάρισας (προφυλακισμένος Β.Σ.), έδωσε αγγελία αναχώρησης της επιβατικής σε γραμμή ανόδου, προβαίνοντας σε λανθασμένο χειρισμό με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία να εισέλθει σε γραμμή καθόδου! Επί τη βάσει αυτών των δεδομένων, το δυστύχημα προσδιορίζεται περί την ώρα 23:20» ανέφερε.

Στο στόχαστρο κι οι άλλοι δύο σταθμάρχες

Στο απολογητικό του υπόμνημα, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ ρίχνει τα βέλη του και στους άλλους δύο κατηγορούμενους σταθμάρχες, τον έμπειρο αλλά και τον συμβασιούχο. «Συνάμα, εάν οι απογευματινοί σταθμάρχες, Κ.Π. και Π.Χ. και είχαν τηρήσει το ωράριο τους πιστά, θα ευρίσκονταν στον Σταθμό κατά την ώρα αγγελίας της αναχώρησης του προαστιακού της Θεσσαλονίκης (αμαξοστοιχία 2597) από τους Ν. Πόρους και ώρα 22.14 ως εμφαίνεται στον σχετικό εποπτικό πίνακα, επομένως όφειλαν να την υποδεχτούν στον σταθμό. Ακολούθως, μετά την διέλευση της αμαξοστοιχίας από την αιχμή 118 και με την άφιξής της ώρα 22:50, θα έπρεπε όλες οι αλλαγές τροχιάς να επαναφερθούν στην κανονική τους θέση . Ως εκ τούτου, ο κ. Κ.Π. ως αρχαιότερος, θα ρύθμιζε τη χάραξη πορείας. Με βάση τα παραπάνω τονίζεται ότι η αναγγελία αναχώρησης της αμαξοστοιχίας 62 από τον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου ήταν 22:38».

Τέλος, ο υψηλόβαθμος σιδηροδρομικός επισημαίνει ότι ουδέποτε ενημερώθηκε «από αμφοτέρους τους σταθμάρχες ότι αναχώρησαν για τον οιονδήποτε λόγο από την εργασία τους. Σαφέστατα και ο κ. προφυλακισμένος Β.Σ. όφειλε με τη σειρά του να με ενημερώσει ότι οι έτεροι δύο σταθμάρχες δεν τήρησαν το ωράριο τους».

Ρεπορτάζ: Άννα Τριανταφυλλιά Τσούτσα

NEWSIT

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Exit mobile version