ΔΙΕΘΝΗ
Κοινό άρθρο Μ. Σχοινά, Μ. Γκαμπριέλ, Ν. Κεραμέως στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Δράσεις της ΕΕ για παροχή βοήθειας σε μαθητές της Ουκρανίας»
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενεργοποίησε πόρους, νομοθετικά εργαλεία ψηφιακές διαδικασίες και προπάντων την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εκπαίδευση και κατάρτιση εκατομμυρίων παιδιών, που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ουκρανία, καταφεύγοντας σε χώρες της ΕΕ.
Όπως σημειώνεται στο κοινό άρθρο που δημοσιεύεται κατά αποκλειστικότητα στην Ελλάδα από το ΑΠΕ-ΜΠΕ και το οποίο συνυπογράφουν ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής Μαργαρίτης Σχοινάς , η επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας Μαρίγια Γκάμπριελ και η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία η οδηγία της ΕΕ για την «προσωρινή προστασία», σύμφωνα με την οποία, «όλοι οι πρόσφυγες από την Ουκρανία κάτω των 18 ετών έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών συστημάτων της ΕΕ».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινητοποιεί επίσης κονδύλια της ΕΕ για τη στήριξη των κρατών μελών για την υποδοχή και την ένταξη προσφύγων από την Ουκρανία, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα Erasmus.
Σύμφωνα με τους αρθρογράφους, υπάρχουν δύο προκλήσεις αλλά και μια ευκαιρία. Οι Ουκρανοί μαθητές πρέπει να μάθουν τη γλώσσα της χώρας στην οποία βρίσκονται προκειμένου να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, αλλά και να συνεχίσουν τα ουκρανικά ώστε επιστρέφοντας στην πατρίδα τους να προχωρήσουν ομαλά τις σπουδές τους. Υπάρχει παράλληλα η ευκαιρία οι Ουκρανοί μαθητές να εξοικειωθούν με τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής και να προετοιμάσουν την κοινωνία της Ουκρανίας για την ευρωπαϊκή της πορεία.
Είμαστε έτοιμοι για τη νέα σχολική χρονιά, τονίζουν οι τρεις αρθρογράφοι, προκειμένου τα σχολεία μας να αποτελέσουν ασφαλή καταφύγια για όλους τους μαθητές, πρόσφυγες και υπηκόους της ΕΕ.
Ολόκληρο το κοινό άρθρο των:
Μαργαρίτη Σχοινά, αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιου για την προώθηση του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής μας
Μαρίγιας Γκαμπριέλ, επιτρόπου Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας
Νίκης Κεραμέως, υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
«Δράσεις της ΕΕ για παροχή βοήθειας σε μαθητές της Ουκρανίας»
Από τις 24 Φεβρουαρίου, που ξεκίνησε η εισβολή της Ρωσίας, πάνω από 6,5 εκατομμύρια άνθρωποι από την Ουκρανία έχουν αναζητήσει καταφύγιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην πλειονότητά τους γυναίκες με παιδιά σχολικής ηλικίας, που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν αγαπημένα πρόσωπα, υπάρχοντα και μια σταθερή ζωή.
Ως άμεσοι γείτονες και σύμμαχοι της Ουκρανίας, εμείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση γνωρίζουμε πόσο μεγάλη ευθύνη έχουμε να βοηθήσουμε.
Από την πρώτη στιγμή της κρίσης, προτεραιότητά μας ήταν να εξασφαλίσουμε ότι τα παιδιά και οι οικογένειες από την Ουκρανία νιώθουν ευπρόσδεκτα στην ΕΕ.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εκατομμύρια εθελοντές άνοιξαν τα σπίτια τους και έδειξαν αλληλεγγύη από την πρώτη κιόλας μέρα.
Η επιτομή της αλληλεγγύης αυτής ήταν η ενεργοποίηση -για πρώτη φορά στην ιστορία- της οδηγίας της ΕΕ για την προσωρινή προστασία, ενός εργαλείου που μας επιτρέπει να χορηγήσουμε καθεστώς άμεσης προστασίας στα εκατομμύρια ανθρώπων που προσπαθούν να ξεφύγουν από τον πόλεμο.
Μέρος του καθεστώτος αυτού είναι και το δικαίωμα στην εκπαίδευση: όλοι οι πρόσφυγες από την Ουκρανία που είναι κάτω των 18 ετών και δικαιούνται προσωρινή προστασία έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση και την κατάρτιση στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών συστημάτων της ΕΕ: ξεκινώντας από την προσχολική εκπαίδευση, τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έως και την αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Η υποδοχή τόσο μεγάλου αριθμού παιδιών σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ήταν κοινή ευθύνη. Κατορθώσαμε να εξασφαλίσουμε μια ομαλή διαδικασία υποδοχής για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτές. Κυρίως επειδή γνωρίζουμε τη σημασία της σταθερής καθημερινής ρουτίνας και των άμεσων επαφών με άλλα παιδιά. Ειδικότερα, τα παιδιά που έχουν υποστεί ψυχικά τραύματα πρέπει να μπορούν να συμμετέχουν στη μάθηση, μαζί με τους συνομηλίκους τους, και να υποστηρίζονται από κατάλληλες στρατηγικές διδασκαλίας.
Από την άποψη αυτή αντιμετωπίσαμε δύο μεγάλες προκλήσεις: στις περισσότερες περιπτώσεις, τα παιδιά πρέπει να μάθουν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής για να μπορέσουν να συμμετάσχουν στην τάξη. Ταυτόχρονα, όμως, θέλουμε να τους δώσουμε την ευκαιρία να διατηρήσουν τη δική τους γλώσσα και να κρατήσουν ζωντανό τον πολιτισμό τους.
Έχουμε πλήρη επίγνωση της ανάγκης των παιδιών και των νέων της Ουκρανίας να παραμείνουν συνδεδεμένοι με το πρόγραμμα σπουδών, το εκπαιδευτικό περιεχόμενο και τη γλώσσα της Ουκρανίας. Έτσι θα μπορέσουν να επιστρέψουν στην Ουκρανία και να συνεχίσουν τις σπουδές τους μόλις υπάρξει ασφάλεια. Η νεολαία της Ουκρανίας είναι το μέλλον της Ουκρανίας.
Την ίδια στιγμή, η υποδοχή τόσο μεγάλου αριθμού Ουκρανών προσφύγων στα ευρωπαϊκά σχολεία και πανεπιστήμια αποτελεί τεράστια ευκαιρία για την εξοικείωσή τους με τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής μας και την προετοιμασία των νέων της Ουκρανίας για την ευρωπαϊκή τους πορεία.
Η πολύ καλή συνεργασία με τους Ουκρανούς ομολόγους μας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο σε ό,τι κάνουμε. Η σχολική εκπαίδευση στην Ουκρανία επαναλειτούργησε, όπου ήταν δυνατόν, από τις 14 Μαρτίου με τη βοήθεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η ψηφιακή εκπαίδευση και η εξ αποστάσεως μάθηση μπορούν να προσφέρουν βραχυπρόθεσμες έως μεσοπρόθεσμες λύσεις για τα παιδιά πρόσφυγες από την Ουκρανία, καθώς εγγυώνται ως έναν βαθμό τη συνέχιση της εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, σε συνεργασία με το ουκρανικό Υπουργείο Παιδείας, διασφαλίσαμε ότι η ουκρανική σχολική ύλη είναι διαθέσιμη και στους μαθητές που βρίσκονται στην ΕΕ.
Μεταξύ των προσφύγων από την Ουκρανία είναι πολλοί εκπαιδευτικοί και για τον λόγο αυτόν έχουν ενεργοποιηθεί διάφοροι μηχανισμοί ταχείας διαδικασίας για την πρόσληψή τους. Οι ανταλλαγές με τις ουκρανικές αρχές επιτρέπουν στα κράτη μέλη να επαληθεύουν τα εκπαιδευτικά έγγραφα σε επίσημες βάσεις δεδομένων, καθώς πολλές χώρες έχουν καταργήσει τα διοικητικά εμπόδια για την είσοδο στο επάγγελμα και την αναγνώριση των προηγούμενων προσόντων.
Είτε οι εκπαιδευτικοί προέρχονται από την ΕΕ είτε έχουν εγκαταλείψει την Ουκρανία, η Επιτροπή τους παρέχει δωρεάν πόρους και πληροφορίες μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας για τη σχολική εκπαίδευση και κατάρτιση, της School Education Gateway, για να τους υποστηρίξει στην καθημερινή τους εργασία. Επιπλέον, ειδικές ομάδες συζήτησης προωθούν την υποστήριξη μεταξύ ομότιμων για εκπαιδευτικούς και μαθητές στην Ουκρανία και τις γειτονικές χώρες με περισσότερους από 3 000 εκπαιδευτικούς από την Ουκρανία να συμμετέχουν στην κοινότητα eTwinning.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινητοποιεί επίσης κονδύλια της ΕΕ για τη στήριξη των κρατών μελών μας κατά την υποδοχή και την ένταξη προσφύγων από την Ουκρανία.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα Erasmus της Επιτροπής για τη στήριξη της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού στην Ευρώπη. Μέσω του προγράμματος αυτού, οι Ουκρανοί φοιτητές στο εξωτερικό λαμβάνουν στήριξη προσαρμοσμένη στις ανάγκες τους.
Όλες αυτές οι κοινές προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών της ΕΕ έχουν τον ίδιο στόχο: να εξασφαλιστεί η συνέχεια της μάθησης και της εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές, είτε βρίσκονται στην ΕΕ είτε στην Ουκρανία και να δοθεί βοήθεια στους εκπαιδευτικούς σε ολόκληρη την ΕΕ για να παρέχουν την εκπαίδευση αυτή υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Καθώς το τρέχον σχολικό έτος πλησιάζει στο τέλος του, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι είμαστε έτοιμοι για το φθινόπωρο και ότι τα σχολεία μας θα εξακολουθήσουν να αποτελούν ασφαλές καταφύγιο για όλους τους μαθητές, είτε πρόκειται για πρόσφυγες είτε για υπηκόους της ΕΕ.
Κάθε πόλεμος είναι πόλεμος εναντίον των παιδιών. Η Ουκρανία μπορεί να βασιστεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη στήριξη και την προστασία του μέλλοντος του υπερήφανου έθνους της. Η Ουκρανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση υπερασπίζονται τον ίδιο τρόπο ζωής, το ίδιο κοινωνικό μοντέλο, τις ίδιες αξίες και αρχές. Και η αλληλεγγύη μας αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της εταιρικής μας σχέσης – του παρόντος και του μέλλοντος.
ΑΠΕ ΜΠΕ