ΕΛΛΑΔΑ
Η χρηματοδότηση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα χρειάζεται δημιουργικές λύσεις και οι πλοιοκτήτες θέλουν να ακουστούν
Η Ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει τις σύνθετες προκλήσεις που θέτει η σταδιακά αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία του ΙΜΟ και της Ε.Ε. και τα οικονομικά ζητήματα που σχετίζονται με αυτήν, σύμφωνα με τον Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη.
Στην κεντρική ομιλία του σήμερα το πρωί, στο εναρκτήριο πάνελ του Συνεδρίου HELMEPA με το οποίο ξεκίνησε το συνεδριακό πρόγραμμα της τρίτης μέρας των φετινών Ποσειδωνίων, ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα ως «φλέγον ζήτημα» και ως «μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη ναυτιλία». Όπως είπε, «η ναυτιλία πρέπει να εξασφαλίσει, στο πολύ άμεσο μέλλον, την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα και την αντίστοιχη τεχνολογική υποδομή. Απέχουμε, ωστόσο, ακόμα από αυτόν τον στόχο».
Ο Υπουργός τόνισε τη σημασία των νέων χρηματοδοτικών μέσων και πόρων για τη χρηματοδότηση της πορείας προς την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα: «Τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και περιβαλλοντικής απόδοσης προέρχονται συχνά από διαφορετικούς οργανισμούς, αλλά πάντα με σημαντικό οικονομικό κόστος. Η χρηματοδότηση καινοτόμων λύσεων για τη μείωση της ρύπανσης από τα πλοία και την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης πρωτοποριακού τεχνολογικού εξοπλισμού ή της ναυπήγησης πλοίων καινοτόμου σχεδιασμού και συστημάτων, προϋποθέτει την ύπαρξη μηχανισμών χρηματοδότησης πέρα από τους παραδοσιακούς».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η μετάβαση σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα απαιτεί να περάσουμε σταδιακά από την τρέχουσα αβεβαιότητα σε ένα ασφαλές περιβάλλον που θα καθοδηγεί τις μελλοντικές επενδύσεις και να διασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις αυτές θα έχουν τα αναμενόμενα οφέλη για το περιβάλλον, εμπεριέχοντας ένα μείγμα στοχευμένων και ευέλικτων, ιδιωτικών και δημόσιων πόρων».
Τέλος, κάλεσε την Ε.Ε. και το Ταμείο του Διεθνούς Συμβουλίου Ναυτιλιακής Έρευνας να υποστηρίξουν γενναιόδωρα και να συνεισφέρουν στην απαιτούμενη χρηματοδότηση μέσω πηγών όπως ο διαρθρωτικός προϋπολογισμός της Ε.Ε. και άλλες πρωτοβουλίες για τον βιομηχανικό κλάδο.
Απευθυνόμενος στο κοινό μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος, ο Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Kitack Lim, δήλωσε: «Προκειμένου να απαλλαγεί από τον άνθρακα μία πραγματικά παγκόσμια βιομηχανία, απαιτούνται παγκόσμιες λύσεις. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία θα συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Στόχος μας είναι να απαλλάξουμε τελικά τη ναυτιλία από τον άνθρακα και γι’ αυτό πρέπει να συνεργαστούμε με όλους τους εμπλεκόμενους για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων. Ελπίζω πολύ στην υποστήριξή σας για τις προσπάθειές μας. Πρέπει να συνεχίσουμε μαζί το ταξίδι μας και να μην αφήσουμε κανέναν πίσω».
Στην ομιλία της, η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κα Μελίνα Τραυλού είπε: «Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο μας στη νέα εποχή».
Ακολούθησε συζήτηση για τα θέματα ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) στον ναυτιλιακό τομέα, σε ένα ισχυρό πάνελ από εκπροσώπους έξι εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας, με αθροιζόμενο στόλο 354 πλοίων, που αντιστοιχεί περίπου στο 7% του συνολικού ελληνόκτητου στόλου. Το πάνελ αποτελούνταν από τους: Σουζάννα Λασκαρίδη, Διευθύνουσα της Laskaridis Shipping, Μιλένα Παππά, Εμπορική Διευθύντρια της Starbulk Carriers, Αθανάσιο Μαρτίνο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Eastern Mediterranean Maritime Limited, Αριστείδη Πίττα, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Euroseas & Eurodry, Συμεών Παληό, Πρόεδρο και Διευθύνοντα της Diana Shipping Inc., και Νικόλαο Τσάκο, Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της TEN.
Ο κ. Τσάκος είπε: «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι. Χρειάστηκε μια πανδημία για να αρχίσουν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν τη σημασία του κλάδου μας και τη συμβολή του στο παγκόσμιο εμπόριο. Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».
Από την πλευρά του, ο κ. Πίττας τόνισε: «Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο ‘Ε’ (Environmental) του όρου ESG, γιατί πιστεύω ότι είναι το πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί. Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο ‘E’ μπορεί να χάσουμε το ‘S’ (Social), και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι η κοινωνία και η κοινωνική ένταξη για όλους. Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».
Η σημασία της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα για την ατζέντα των πλοιοκτητών αντικατοπτρίστηκε και στη συζήτηση που διοργάνωσε η BIMCO, ο μεγαλύτερος οργανισμός πλοιοκτητών στον κόσμο. Το πάνελ της συζήτησης ασχολήθηκε με τα εμπόδια στη μετάβαση, καθώς είναι το σημαντικότερο ζήτημα που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στην πορεία της προς την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, ενώ συζήτησε επιλογές για νέες εμπορικές λύσεις και κοινές προκλήσεις για ναυλωτές και πλοιοκτήτες.