AUTO
Στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης η εθνικότητα του οδηγού επηρεάζει σημαντικά τα στατιστικά του αριθμού των νεκρών στα οδικά ατυχήματα
Στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης η εθνικότητα του οδηγού επηρεάζει σημαντικά τα στατιστικά του αριθμού των νεκρών στα οδικά ατυχήματα, ενδεχομένως διότι οι ξένοι οδηγοί δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με την τοπική κυκλοφορία όσο είναι οι ντόπιοι οδηγοί και πιθανώς προσαρμόζονται δυσκολότερα και κάνουν περισσότερα λάθη.
Αυτό είναι το πρώτο συμπέρασμα της διπλωματικής εργασίας της φοιτήτριας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών (ΕΜΠ), Αικατερίνης Σκλιάμης με θέμα «Συγκριτική Ανάλυση Χαρακτηριστικών Οδικών Ατυχημάτων ανά Εθνικότητα Οδηγού στην Ευρωπαϊκή Ένωση», που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Για την ολοκλήρωση της εργασίας αξιοποιήθηκαν δεδομένα από την ευρωπαϊκή βάση δεδομένων CARE που αφορούν στα χαρακτηριστικά των οδικών ατυχημάτων με νεκρούς οδηγούς στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δεκαετία 2008-2017, ενώ αναπτύχθηκε βάση δεδομένων που περιείχε στοιχεία για την εθνικότητα, την ηλικία, το φύλο των οδηγών, τον τύπο της περιοχής του ατυχήματος, τις καιρικές συνθήκες και τις συνθήκες φωτισμού την ώρα του ατυχήματος, όπως και τον τύπο του οχήματος.
Άλλα χρήσιμα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι οι βασικοί παράγοντες επιρροής των οδικών ατυχημάτων που διαφοροποιούν τα οδικά ατυχήματα ντόπιων και ξένων οδηγών είναι κατά σειρά σπουδαιότητας το φύλο του οδηγού, ο τύπος της περιοχής του ατυχήματος, ο τύπος του εμπλεκόμενου οχήματος, οι καιρικές συνθήκες και τέλος οι συνθήκες φωτισμού του ατυχήματος. Η επιρροή του φύλου του οδηγού στον αριθμό των νεκρών είναι μεγαλύτερη στους ντόπιους οδηγούς από ότι στους ξένους, ενώ αυτή της περιοχής του ατυχήματος στον αριθμό των νεκρών είναι μεγαλύτερη στους ξένους οδηγούς από ότι στους ντόπιους οδηγούς.
Επίσης, οι καιρικές συνθήκες την ώρα του ατυχήματος παίζουν πιο σημαντικό ρόλο στον αριθμό των νεκρών στους ξένους οδηγούς από ότι στους ντόπιους, ενώ οι συνθήκες φωτισμού την ώρα του ατυχήματος επηρεάζουν περισσότερο τους ξένους οδηγούς από ότι τους ντόπιους οδηγούς. Οι ξένοι οδηγοί προσαρμόζονται δυσκολότερα στην οδήγηση των μοτοσυκλετών στις τοπικές συνθήκες κυκλοφορίας σε σχέση με τους ντόπιους οδηγούς. Το ίδιο ισχύει και για τα ποδήλατα.
Αξιοσημείωτο, τέλος, είναι πως μόνο για τους ξένους οδηγούς στις βόρειες χώρες, οι συνθήκες κακοκαιρίας οδηγούν σε αύξηση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα συγκριτικά με την καλοκαιρία.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ