AUTO

Τα οικονομικά κίνητρα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για την ηλεκτροκίνηση έχουν δώσει μια επιπλέον ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Τα οικονομικά κίνητρα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για την ηλεκτροκίνηση έχουν δώσει μια επιπλέον ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι καταναλωτές στη «Γηραιά Ήπειρο» αγοράζουν σε καλύτερες τιμές τα ηλεκτρικά τους οχήματα. Η τάση είναι τόσο έντονη που πέρυσι η Ευρώπη ξεπέρασε στις πωλήσεις την Κίνα, καταγράφοντας αύξηση 43%.

Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα κίνητρα αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να διαφέρουν ανά χώρα. Φέτος, 17 χώρες προσφέρουν κίνητρα αγοράς από τις 20 που έδιναν κίνητρα το 2020. Αυτό σημαίνει ότι 10 κράτη μέλη της ΕΕ δεν παρέχουν, προς το παρόν, κανένα κίνητρο αγοράς για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι χώρες που δεν δίνουν κίνητρα είναι το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Τσεχία, η Δανία, η Εσθονία, η Λετονία, η Μάλτα, η Πολωνία κι η Σλοβακία. Οι κατασκευαστές λένε ότι τα κίνητρα ήταν αυτά που οδήγησαν σε μια έκρηξη πωλήσεων, παρά τα περιοριστικά μέτρα και την πανδημία που πλήττει όλους τους τομείς της οικονομίας. Ήρθαν την κατάλληλη στιγμή, ενεργοποιώντας τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση. Αποτέλεσε και το έναυσμα των αυτοκινητοβιομηχανιών για αυξήσουν τις παραγωγές ηλεκτρικών οχημάτων και να βγάλουν στην αγορά δεκάδες καινούρια μοντέλα.

Οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν μπαταρίες και προσφέρουν κάποια ηλεκτρικά χιλιόμετρα αυτονομίας (plug-in hybrid) στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 137% σε 1,4 εκατ. οχήματα πέρυσι, ξεπερνώντας την Κίνα, η οποία σημείωσε και αυτή αύξηση 12% σε 1,3 εκατ. και στις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4% αγγίζοντας τα 328.000 οχήματα.

Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν ότι οι επιδοτήσεις θα έχουν μόνο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο και πως η ανάπτυξη των μεριδίων πωλήσεων θα πρέπει να συνοδευτεί από την παράλληλα αύξηση των υποδομών, ενώ θα πρέπει να βρεθούν λύσεις στην ανακύκλωση των μπαταριών και στη συνολική μείωση του αποτυπώματος των αυτοκινήτων.

Σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς τις επιδοτήσεις είναι ακριβά σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όσο προχωράει η τεχνολογία τόσο οι τιμές της μπαταρίας θα μειώνονται, ενώ οι νέες τεχνολογίες, η μεγαλύτερη κλίμακα παραγωγής και ο ανταγωνισμός θα συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση.

Από την άλλη, η μείωση των ορίων εκπομπών ρύπων δεν αφήνει πολλά περιθώρια επιλογών στις αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μονόδρομο. Γιατί, αν δεν καταφέρουν να μειώσουν τους ρύπους, τότε θα βρεθούν αντιμέτωπες με βαριά πρόστιμα που θα τις επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και σε πολλές περιπτώσεις θα κλονίσει ακόμη και τη βιωσιμότητά τους.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Exit mobile version